مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد شهرداری ها
مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد شهرداری ها
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد شهرداریها بصورت کامل و جامع برگرفته شده از پایان نامه تایید شده کارشناسی ارشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۹۸ |
حجم | ۷۸۵ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
مقدمه مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد ارزیابی عملکرد شهرداریها:
در این نوشتار ارزیابی عملکرد و مفاهیم مرتبط و مدل های ارزیابی عملکرد را شرح خواهیم داد.بعد از آن چارچوب نظری ارزیابی عملکرد شهرداری مورد بررسی می گردد.سپس پیشینه داخلی و خارجی ارزیابی عملکرد شهرداری بیان خواهد شد. در بخش بعد ضمن معرفی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و بیان حوزه ماموریتی و وظایفش و همین طور برنامه عملیاتی میان مدت به عنوان سند راهبردی و با توجه به این اسناد مدل مفهومی و مدل تحلیلی تحقیق ارائه می گردد.
اهداف سیستم های ارزیابی عملکرد در شهرداری ها
اهداف استفاده از سیستم های ارزیابی عملکرد را می توان سه گروه طبقه بندی کرد:
الف) ایجاد پاسخگویی؛
این به معنی پاسخگویی عمومی بین دولت و شهروندان یا پاسخگویی داخلی بین رؤسای ادارات و اعضا شورا است؛
ب) بهبود عملکرد؛
این به معنی بهبود سیاست ها، برنامه ها، طرح ها و فرآیندهای استفاده شده در تأمین خدمات، کیفیت، کمیت و هزینه خدمات است؛
پ) کمک به تعیین هزینه ها؛
این هدف به معنی روش بودجه بندی نتیجه گرا است. این سیستم منابع را به نتایج خاص و قابل سنجش که منطبق با اولویت هاست؛ تخصیص می دهد. (Bracegirdle, 2003: 7)
منافع حاصل از ارزیابی برای شهرداری ها
مزایای ارزیابی عملکرد برای شهرداری ها را می توان در سه طبقه بندی کرد:
* مدیریت نتیجه گرای قوی تر؛
* بهبود خدمات به مشتری؛
* بهبود ارتباطات بین کارکنان و مدیران شهرداری و شهروندان، شهرداری و شورای شهر.( همان: ۹)
پیشینه تحقیق و مطالعات ارزیابی عملکرد شهرداری
۱-۳-۲-پیشینه داخلی تحقیق
۱-۱-۳-۲- طراحی سیستم نظارت و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران
این پروژه در سال ۱۳۸۴ در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تعریف و مجری آن شرکت تعاونی کارکنان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انتخاب شد.هدف سیستم نظارت و ارزیابی عملکرد مناطق و سازمان های وابسته به شهرداری تهران، نظام مند و هوشمندسازی ارزیابی عملکردها، افزایش کارایی و بهره وری عملکردها، توسعه ی کمی و کیفی خدمات شهری و افزایش رضایت مندی شهروندان تعیین شد.هدف دیگر این طرح آن بود که از طریق شناسایی متغیرها و شاخص های موثر در ارزیابی عملکرد،مدل و ساز و کاری ارائه شود تا درحین اجرا بتوان با تهیه نرم افزار به ارزیابی عملکرد شهرداری تهران پرداخت. در این طرح ارزیابی عملکرد بصورت سنجش موفقیت مدیریت و سازمان در تطبیق با ضوابط و مقررات و اهداف مقرر در برنامه ی توسعه تعریف شده است. در این طرح، قبل از اجرای فراگیر مراحل اجرای آزمایشی در مناطق ۱۳ و ۲۲ و سازمانهای زیباسازی و بازرسی شهرداری پیش بینی گردید.( مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران،۱۳۸۸)
فهرست مطالب
مقدمه ۱۱
۱-۲- ارزیابی عملکرد ۱۲
۱-۱-۲-تعریف ارزیابی عملکرد ۱۲
۲-۱-۲- فلسفه ی امروزین ارزیابی عملکرد ۱۳
۳-۱-۲- چرا بایستی عملکرد را بسنجیم؟ ۱۳
۴-۱-۲- عوامل مؤثر بر عملکرد سازمان ۱۴
۵-۱-۲-اهداف ارزیابی عملکرد سازمان ۱۴
۶-۱-۲- اهداف سیستم های ارزیابی عملکرد در شهرداری ها ۱۵
۷-۱-۲-فرآیند ارزیابی عملکرد ۱۵
۸-۱-۲- سیر تاریخی ارزیابی عملکرد ۱۶
۹-۱-۲- دیدگاه های ارزیابی عملکرد ۱۶
۲-۲- مدل های ارزیابی عملکرد ۱۸
۱-۲-۲-مدل جایزه ی دمینگ ۱۸
۱-۱-۲-۲-معیارهای اصلی مدل دمینگ ۱۸
۲-۲-۲-مدل بنیاد کیفیت اروپا ۱۹
۳-۲-۲- جایزه کیفیت مالکوم بالدریج ۲۱
۴-۲-۲-مدل کارت امتیازی متوازن ۲۲
۱-۴-۲-۲-ویژگیهای کارت امتیازی متوازن ۲۳
۲-۴-۲-۲-مراحل پیاده سازی کارت امتیازی متوازن ۲۴
۳-۴-۲-۲-منظرهای کارت امتیازی متوازن ۲۴
۴-۴-۲-۲-شاخص های کارت امتیازی متوازن ۲۶
۵-۴-۲-۲-مدل کارت امتیازی در بخش عمومی و غیرانتفاعی ۲۸
۵-۲-۲- مدل تعالی کسب و کار کانجی ۲۸
۶-۲-۲- دلایل انتخاب مدل کارت امتیازی کانجی توسط محقق ۳۲
۳-۲- پیشینه تحقیق و مطالعات ارزیابی عملکرد شهرداری ۳۴
۱-۳-۲-پیشینه داخلی تحقیق ۳۴
۱-۱-۳-۲- طراحی سیستم نظارت و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران ۳۴
۲-۱-۳-۲- طراحی نظام ارزیابی عملکرد معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ۳۴
۳-۱-۳-۲- طراحی شاخص ها و نظام ارزیابی عملکرد شهرداری تهران ۳۵
۴-۱-۳-۲- ارزیابی عملکرد سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ۳۶
۵-۱-۳-۲-ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از مدل تعالی کسب و کار کانجی ۳۶
۶-۱-۳-۲- ارزیابی عملکرد شهرداری کاشان با استفاده از کارت امتیازی متوازن ۳۶
۲-۳-۲- پیشینه خارجی تحقیق ۳۶
۱-۲-۳-۲- شاخص های شهری برای مدیریت شهرها ۳۶
۲-۲-۳-۲- نظام ارزیابی عملکرد شهرداری پرتوریا ۳۸
۳-۲-۳-۲- نظام ارزیابی عملکرد شهرداری شارلوت ۴۲
۳-۳-۲-جمع بندی مطالعه ی تطبیقی نظام ارزیابی عملکرد شهرداری ها ۴۷
۴-۲-معرفی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ۴۸
۱-۴-۲- ماموریت معاونت شهرسازی و معماری ۴۸
۲-۴-۲-هدف معاونت شهرسازی و معماری ۴۹
۳-۴-۲- اهم وظایف معاونت شهرسازی و معماری ۵۰
۵-۲- نظام موجود ارزیابی عملکرد معاونت ها و مناطق ۵۳
۶-۲- طرح جامع شهر تهران ۵۴
۷-۲- برنامه پنج ساله ی شهرداری تهران ۵۵
۸-۲- برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری تهران ۵۷
۹-۲- تعریف معیار و شاخص ۵۹
۱-۹-۲-تعریف معیار ۵۹
۲-۹-۲- تعاریف و ویژگی های شاخص ۵۹
۱۰-۲-مدل مفهومی و مدل تحلیلی تحقیق ۶۰
خلاصه ۶۴
منابع
فهرست شکلها
شکل ۱-۱: مراحل انجام تحقیق ۱۱
شکل ۱-۲: نمای کلی مدل دمینگ ۱۹
شکل ۲-۲ : نمای کلی مدل بنیاد اروپایی کیفیت ۲۰
شکل۳-۲: شمای کلی مدل کیفیت مالکوم بالدریج ۲۲
شکل ۴-۲: مدل کارت امتیازی متوازن ۲۶
شکل ۲-۵ : رابطه علت و معلولی در چهار وجه مدل ارزیابی متوازن ۲۷
شکل ۶-۲: ارزیابی عملکرد بر اساس کارت امتیازی متوازن برای بخش عمومی و دولتی ۲۸
شکل ۷-۲ : کارت امتیازی کانجی ۳۰
شکل ۸-۲: اولویت های استراتژیک شهرداری پرتوریا ۳۹
شکل۹-۲: ارتباط مولفه های استراتژیک و شاخص های اصلی در شهرداری پروتوریا ۴۱
شکل۱۰-۲: چارچوب عملکرد شهرداری شارلوت ۴۳
شکل ۱۱-۲: مدل ارزیابی متوازن شهر شارلوت ۴۴
شکل ۱۲-۲ : نمودار حوزه ماموریتی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران بر اساس طرح جامع شهر تهران ۵۱
شکل۱۳-۲ : جایگاه برنامه عملیاتی شهرداری تهران در میان سایر برنامه ها و اسناد توسعه ی شهری ۵۸
شکل ۱۴-۲ : مدل مفهومی تحقیق ۶۲
فهرست جداول
جدول ۱-۲ : سیر تاریخی ارزیابی عملکرد ۱۶
جدول ۲-۲: تفاوت دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد ۱۷
جدول ۳-۲: اجزای مدل تعالی کسب و کار کانجی ۲۹
جدول ۴-۲: اهداف و معیارهای استراتژیک کارت امتیازی در شهرداری تهران ۳۵
جدول ۵-۲ : پاره ای از شاخص های استفاده شده در شهرداری شارلوت ۴۵
جدول ۶-۲ : مدل ارزیابی متوازن اداره حمل و نقل شهر شارلوت ۴۶
جدول ۷-۲: نظام ارزیابی عملکرد شهرداری های نمونه در کشورهای جهان ۴۷
جدول ۸-۲ : چشم انداز، اهداف کلی و راهبردهای مربوط به حوزه ی ستادی شهرسازی و معماری در شهرداری تهران ۵۶
جدول۹-۲ : مفاهیم و زمینه های کلی ساخت شاخص های فصل دوم برنامه عملیاتی شهرداری تهران ۵۷
جدول ۲-۱۱ : مدل تحلیلی تحقیق ۶۳
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت