مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب شناختی و جسمانی ۴۱ صفحه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب شناختی و جسمانی ۴۱ صفحه
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب شناختی و جسمانی ورزشکاران را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۴۱ |
حجم | ۷۶ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب شناختی و جسمانی ورزشکاران را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
اضطراب یکی از حالات ناخوش آیند هیجانی است که میزان اندک آن در دستیابی به موفقیت موثر و بیش از حد آن مخرب است (هامر ، ۱۹۹۵). تعریف عملیاتی اضطراب شناختی و جسمانی عبارتند از امتیازی که فرد از پاسخ به پرسشنامه اضطراب شناختی و جسمانی بدست می آورد .برای اندازه گیری اضطراب شناختی و جسمانی از مقیاس اسمیت (۱۹۹۰) استفاده شد.یک آزمون خود گزارشی چند بعدی است که به منظور سنجش اضطراب جسمانی و شناختی ساخته شده است . این آزمون دارای ۲۱ عبارت می باشد و هر آزمودنی به سولات از اصلاٌ ، کمی ، در حد متوسط ، بسیار زیاد پاسخ می دهد و برای سنجش ۳ زیر مقیاس است . این زیر مقیاس های عبارتنداز ؛ اضطراب جسمانی ( آیتم های ۱-۴-۸-۱۱-۱۲-۱۵-۱۷-۱۹-۲۱ ) ، نگرانی ( آیتم های ۳-۵-۹-۱۰-۱۳-۱۶-۱۸ ) و عدم تمرکز (آیتم های ۲-۶-۷-۱۴-۲۰) .
کشاورزی و پوران (۱۳۸۹) در تحقیقی راهبردهای مقابله ای در پیش بینی اضطراب شناختی – جسمانی و اعتماد به نفس ورزشکاران انفرادی و تیمی مورد بررسی قرار داده و یافته ها نشان داد که بین راهبردهای مقابله ای مبتنی بر عمل و هیجان با اضطراب شناختی – جسمانی و بین راهبردهای مقابله ای مبتنی بر عمل با اعتماد به نفس ورزشی، رابطه معنا دار وجود داشت. راهبرد های مقابله ای مبتنی بر عمل و راهبردهای مبتنی بر هیجان ۷۷۹/. واریانس اضطراب شناختی – جسمانی و ۵۴۱/. واریانس اعتماد به نفس ورزشی راتبیین کردند. نتیجه این که راهبردهای مقابله ای مبتنی بر عمل اضطراب شناختی _ جسمانی راکاهش و اعتماد به نفس ورزشی را افزایش می دهد اما راهبردهای مقابله ای مبتنی بر هیجان، تاثیر بر عکس دارد.
اضطراب شناختی
اضطراب شناختی مولفه روانی اضطراب است و با انتظارات منفی و نگرانی های شناختی درباره خود و موقعیت و پیامدهای احتمالی (مثل احتمال شکست) مشخص می شود.اضطراب بدنی مولفه جسمانی اضطراب است و ادراک فرد از پاسخ های فیزیولوژیک و برانگیختگی منفی را نشان میدهد.(مارتنز ، ۱۹۹۰)
اضطراب شناختی به تفکرات همراه با اضطراب جسمی اشاره دارد. تفکر اضطرابی شامل نگرانی، دلواپسی، خود کم بینی و مطمئن نبودن به خود است (سواین و جونز، ۱۹۹۳).
اضطراب جسمانی
هنگام اضطراب فرد دچار تغییرات جسمی انگیزشی می شود، از جمله افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، ناراحتی های دستگاه گوارش، تنگی نفس، برافروختگی پوست و امثال آن. این علائم شبیه علائم هیجان است (البته کاملا همان تغییرات نیست). تغییرات جسمانی همراه با اضطراب را اضطراب جسمی گویند (مارتنز و همکاران 1990).
فهرست مطالب
تعریف نظری اضطراب شناختی و جسمانی
تعریف عملیاتی اضطراب شناختی و جسمانی
فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اضطراب شناختی و جسمانی
مقدمه ۱۹
۲-۲- مبانی نظری اضطراب ۲۰
2-2-1-اضطراب شناختی۲۳
2-2-2- اضطراب جسمانی۲۳
۲-۳- انواع اضطراب ۲۳
۲-۴- نظریه های اضطراب۲۴
2-4-1-نظریه اضطراب چند بعدی ۲۵
2-4-2- نظریه فاجعه ۲۵
2-4-3- نظریه اضطراب بهینه ۲۶
۲-۵- چگونگی اندازه گیری اضطراب ۲۶
۲-۶- نشانه های اضطراب ۲۷
۲-۷- سبب شناسی و درمان اضطراب از دیدگاه روان کاوی ، رفتاری و شناختی ۲۷
2-7-1- نظریه روان پویشی ۲۷
2-7-2- نظریه رفتاری۲۸
2-7-3- نظریه شناختی ۲۹
2-7-4- نظریه طرحواره بک ۳۲
۲-۸- مدل شناختی کلارک و ولز۳۲
2-8- 1- الگوی شناختی اضطراب اجتماعی راپی و هیمبرگ ( ۱۹۹۷
۲-۱۸- مروری بر پژوهشهای پیشین
2-18-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور
2-18-2-تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
۲-۱۹- جمع بندی سوابق پژوهش و چشم انداز
منابع و مآخذ
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت