مبانی نظری و پیشینه تحقیق انواع مدلهای ارزیابی عملکرد
مبانی نظری و پیشینه تحقیق انواع مدلهای ارزیابی عملکرد
دانلود مبانی نظری انواع مدلهای ارزیابی عملکرد بصورت کامل و جامع و با منابع جدید
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۹۴ |
حجم | ۱۹۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
دانلود مبانی نظری پایان نامه رشته مدیریت
مبانی نظری و پیشینه تحقیق انواع مدلهای ارزیابی عملکرد
انواع مدل های ارزیابی عملکرد:
لازم به ذکر است که مدلهای ارزیابی عملکرد، گر چه زیر مجموعهای از مباحث ارزیابی عملکرد میباشد ولیکن به خاطر اهمیّت اساسی این مدلها در تحقیق جاری، از آن به عنوان مبحثی مجزا ذکر می شود.
از یک سو، از آنجا که موضوع ارزیابی عملکرد در حیطههای مختلفی مطرح شده، مدلهای ارزیابی عملکرد نیز بالتبع آن گوناگون می باشند و از سوی دیگر، مدل های جدیدی که ارائه شده و ارائه می شوند، با هدف بهبود و رفع کاستی های مدل های قبلی تدوین می شوند، لذا این مدل ها، به خاطر تعدد و تنوعشان در قالب دسته بندی های مختلفی مطرح گردیده اند که در ذیل به نمونه هایی از ای دسته بندی ها اشاره می شود.
در یک دسته بندی، همان طورکه پیشتر نیز از آن ذکر گردید، انواع مدل های ارزیابی عملکرد در قالب دو دیدگاه سنتی و نوین قابل بررسی می باشند. مدل های سنتی ارزیابی عملکرد، عموماً مبتنی بر معیارهای مالی هستند ولی در مدل های نوین ارزیابی عملکرد، مدل های کمی مثل؛ معیار بهره وری با رویکرد ارزش افزوده، معیار کارآمدی با رویکرد اثربخشی و کارآیی و معیار سودآوری با رویکرد حسابرسی عملکرد و مدل های کیفی مثل؛ معیار توصیفی و ارزشی با رویکرد تعهد سازمانی و اخلاق سازمانی و چند معیار دیگر به کار گرفته شده است. دست کم هفت مقیاس برای ارزیابی عملکرد یک سازمان وجود دارد که الزاماً متمایز از یکدیگر نیستند. این مقیاس ها عبارتند از: اثربخشی، کارآیی، بهره وری، کیفیت زندگی شغلی، کیفیت و خلاقیت و نوآوری.
در یک دسته بندی دیگر، انواع مدل های ارزیابی عملکرد در ۳ دسته ذیل طبقه بندی می شود.
الف- مدل های مبتنی بر زمان و هزینه، از قبیل؛ «نمودار نیمه عمر» و «اسکور» که تأکید بر ارزیابی های حوزه مالی و فرآیندهای ساخت و تولید داشته و مبتنی بر کنترل زمان و هزینه صرف شده می باشند.
ب- مدل های برتری سازمانی و خود ارزیابی، از قبیل؛ «جایزه دمینگ»، «جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج» و دیگر مدل های تعالی سازمانی که تأکید بر ارزیابی های حوزه مدیریت و فرآیندهای ساخت و تولید داشته و مبتنی بر ارتقاء کیفیت فرآیندها و نتیجه گیری می باشند.
ج- مدل های یکپارچه، از قبیل؛ «سیستم اسمارت»، «منشور عملکرد»، «بنچ مارکینگ»، «مدیریت بر اساس هدف و نظام هوشین» و «کارت امتیازی متوازن»، که تأکید بر ارزیابی های حوزه مدیریت، فرآیندهای حوزه مدیریت، فرآیندهای ساخت و تولید، مالی و نیروی انسانی داشته و مبتنی بر اجرای استراتژی می باشند.
از دسته بندی دیگر، انواع مدلهای ارزیابی در رویکردهای تک بعدی و چند بعدی ارزیابی عملکرد دسته بندی می شوند.
و از دسته بندی های صورت پذیرفته دیگر، انواع مدلهای ارزیابی در ۵ گروه زیر دسته بندی می شود، این مدلها عبارتند از:
۱٫ مدل های ارزیابی مالی؛
۲٫ مدل های ارزیابی بهرهوری؛
۳٫ مدل های اثربخشی سازمانی؛
۴٫ مدل های تعالی سازمانی؛
۵٫ مدل ارزیابی عملکرد متوازن؛
در ادامه به برخی از مهم ترین و متداول ترین الگوها و مدل های ارزیابی عملکرد در ۵ گروه فوق اشاره می شود.
۲-۳-۳-۱- مدل های ارزیابی عملکرد مالی:
وقتی صحبت از ارزیابی عملکرد به میان میآید، بیشتر نگاهها به روی عملکرد مالی منعطف میگردد. این رویکرد به رویکرد سنتی در ارزیابی عملکرد نیز معروف می باشد که تنها به یک جنبه از فعالیتهای سازمان ها میپردازد و صرفاً معطوف به عملکرد دوره زمانی گذشته می باشد (قدرتیان، ۱۳۸۱، ص ۴۱).
۲-۳-۳-۱-۱- تاریخچه سیستمهای ارزیابی مالی:
تاریخچه سیستمهای سنتی ارزیابی عملکرد، در اصل و اساس به زمان های خیلی دور برمیگردد. به عنوان مثال در قرن ۱۴ میلادی «دفترداری دو طرفه» در کشور ونیز وجود داشت که بعد از آن تحولات ذیل در سیستمهای اندازهگیری مالی به وقوع پیوست:
ـ با فرا رسیدن انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم ، سیستمهای اندازهگیری مالی جامعتری جهت برآورده کردن نیازهای کارفرمایان ایجاد گردید.
ـ سیستمهایی توسعه یافتند که شامل هزینههای تبدیل، هزینههای هر تن (هر واحد)، هزینه مواد (نیروی کار) و تخصیص سربار بودند.
ـ تا اواسط قرن نوزدهم شرکتهای مالی و مراکز سود گسترش یافتند. تمامی شاخصهایی که مورد استفاده قرار میگرفتند بر مبنای کارآیی بودند.
ـ در حوالی سالهای ۱۹۱۱ میلادی، مدیریت علمی فردریک تیلور مطرح گردید و به این مطلب اشاره کرد که تقسیم و تخصصی شدن کار، منجر به بهرهوری بیشتر خواهد گردید. در نتیجه روشهای تولید و نیز تکنیکهای هزینهیابی استاندارد مورد کاربرد قرار گرفت.
ـ در سال ۱۹۲۰ میلادی، اصول ارزیابی اندازهگیری عملکرد، سرمایهگذاری کالاهای سرمایهای، بودجهبندی، حسابداری واریانس و بازده سرمایهگذاری معرفی شدند.
ـ تا سال ۱۹۳۰ میلادی، سیستمهای جامع حسابداری صنعتی و مدیریت توسعه و تنظیم یافتند. این سیستم ها در معرض حسابرسی مستقل قرار گرفته و با سیستمهای عملیاتی مالی بیرونی مرتبط گردیدند.
ـ با وجود این از سال ۱۹۳۰ میلادی تاکنون هیچ تغییر واقعی در سیستمهای موجود صورت نگرفته است، به جز یکسری تغییرات شکلی، چرا که سیستمهای مدیریت هزینه قادر نیستند تا نیازهای تجارت مدرن امروزی را برآورده سازند و با تغییرات سریع و پیشرفتهای تکنولوژیکی که بخصوص در دهه ۸۰ و ۹۰ شاهد آن بودهایم، ناسازگار هستند (زرینی، ۱۹۹۴، ص ۲۷).
۲-۳-۳-۱-۲- تجزیه و تحلیل صورت های مالی:
تجزیه و تحلیل صورت های مالی، ابزارها و تکنیکهایی هستند که تحلیلگر را قادر میسازد تا صورت های مالی گذشته و حال را با هم مقایسه کرده و به طور کلی بتواند وضعیت مالی و عملیاتی سازمان را ارزیابی نموده و نیز ریسکهای بالقوه آتی را برآورد نمایند. این تجزیه و تحلیل میتواند اطلاعات گرانبها و با ارزش درباره روندها، همبستگی، کیفیت، سود هر سهم، چگونگی وضعیت مالی و نقاط ضعف و قوت سازمان به ما ارائه دهد (اسماعیل پور، ۱۳۷۷، ص ۸۳).
فهرست مطالب
انواع مدل های ارزیابی عملکرد و بررسی کامل هریک از آنها
۲-۳-۱-الگوی مناسب برای ارزیابی عملکرد
۲-۳-۲- ویژگی های یک سیستم ارزیابی عملکرد مناسب
۲-۳-۳- انواع مدل های ارزیابی عملکرد
۲-۳-۳-۱- مدل های ارزیابی عملکرد مالی
۲-۳-۳-۱-۱- تاریخچه سیستمهای ارزیابی مالی
۲-۳-۳-۱-۲- تجزیه و تحلیل صورت های مالی
۲-۳-۳-۱-۳- انواع نسبتهای مالی
۲-۳-۳-۱-۳-۱- نسبتهای نقدینگی
۲-۳-۳-۱-۳-۲- نسبتهای فعالیت (کارآیی)
۲-۳-۳-۱-۳-۳- نسبتهای ساختار سرمایه (توانایی پردراخت بدهی ها
۲-۳-۳-۱-۳-۴- نسبتهای سودآوری
۲-۳-۳-۱-۵- نسبتهای مالی مربوط به سرمایهگذاری سهامداران (ارزش بازار)
۲-۳-۳-۱-۴- نقاط قوت و ضعف نسبتهای مالی
۲-۳-۳-۲- مدل های ارزیابی بهرهوری
۲-۳-۳-۲-۱- تاریخچه بهرهوری
۲-۳-۳-۲-۲- تعریف بهرهوری
۲-۳-۳-۲-۳- انواع بهرهوری
۲-۳-۳-۲-۴- سطوح بهرهوری
۲-۳-۳-۲-۵- مراحل ایجاد معیارهای بهرهوری۸۸
۲-۳-۳-۲-۶- مفهوم ارزش افزوده در بهرهوری۹۰
۲-۳-۳-۲-۷- شاخصهای بهرهوری ارزش افزوده۹۰
۲-۳-۳-۲-۸- روش سریع ارزیابی بهرهوری۹۳
۲-۳-۳-۲-۹- محدودیتهای ارزیابی بهرهوری شرکتها۹۵
۲-۳-۳-۳- مدل های اثربخشی سازمانی
۲-۳-۳-۳-۱- رویکرد نیل به هدف۹۷
۲-۳-۳-۳-۲- رویکرد سیستمی۹۷
۲-۳-۳-۳-۳- رویکرد عوامل استراتژیک۹۸
۲-۳-۳-۳-۴- رویکرد ارزشهای رقابتی۹۸
۲-۳-۳-۳-۵- محدودیت مدلهای ارزیابی اثربخشی سازمانی
۲-۳-۳-۴- مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی
۲-۳-۳-۴-۱- مدل جایزه اروپایی کیفیت (EQA)
۲-۳-۳-۴-۲- مدل جایزه ملی دمینگ
۲-۳- ۳-۴-۳- مدل جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج
۲-۳-۳-۴-۵- محدودیتهای مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی
منابع
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت