مبانی نظری و پیشینه تحقیق توسعه یافتگی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق توسعه یافتگی
دسته بندی | اقتصاد |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 121 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 33 |
جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوهAPA)
-1.مقدمه……………………………………………………………………………………. ……………………..14
2-2. توسعه چیست …………………………………………………………………………………. ……………15
2-3. اهداف توسعه…………………………………………………………………………….. …………………16
2-4. مکاتب مهم توسعه یافتگی…………………………………………………………………………………17
2-4-1. مکتب نوسازی…………………………………………………………………………………………17
2-4-2. مکتب وابستگی……………………………………………………. …………………………………17
2-4-3. مکتب نظام جهانی………………………………………………… …………………………………18
2-5. مدل های توسعه اقتصادی………………………………………………………………………………….19
2-5-1. مدل روستو……………………………………………………………………………………………..19
2-5-2. مدل هارد-دومار………………………………………………………………………. ……………20
2-5-3. مدل دو- شکاف……………………………………………………………………………………..23
2-5-4. مدل لوویس…………………………………………………………………………………………….23
2-5-5. مدل سولو……………………………………………………………………………………………….24
2-6- شاخص های توسعه اقتصادی……………………………………………………………………………..25
2-7. توسعه فرهنگی…………………………………………………………………………………………………26
2-7-1. تعریف توسعه فرهنگی……………………………………………………………………………….26
2-7-2. تاریخچه توسعه فرهنگی……………………………………………………………………………..26
2-7-3. جایگاه و اهمیت توسعه فرهنگی…………………………………………………………………..26
2-7-4. کالبد شکافی توسعه فرهنگی………………………………………………………………………..27
2-7-5. وبژگی های توسعه فرهنگی………………………………………………………………………….28
2-7-6. شاخص های توسعه فرهنگی………………………………………………………………………..28
2-8. توسعه سیاسی……………………………………………………………………………………………………28
2-8-1. تعریف توسعه سیاسی………………………………………………………………………………….28
2-8-2. تئوری پردازان شاخص توسعه سیاسی…………………………………………………………….29
2-9. مبانی نظری……………………………………………………………………………………………………..30
2-9-1. نظریه مرکز-پیرامون………………………………………………………………………………….30
2-9-2. نظریه قطب رشد………………………………………………………………………………………….32
2-10. تاریخچه روش تاکسونومی عددی…………………………………………………………………..33
2-10-1. روش تاکسونومی عددی………………………………………………………………………………34
2-11. پیشینه موضوع………………………………………………………………………………………………..35
2-10-1. روند تاریخی رتبه بندی مناطق……………………………………………………………………35
2-10-2. مطالعات انجام شده در زمینه تعیین درجه توسعه یافتگی و رتبه بندی مناطق………..36
2-1. مقدمه
در این فصل به شرح ادبیات توسعه و توسعه یافتگی، مبانی نظری تحقیق و در پایان به مروری برمطالعات انجام گرفته در رابطه با موضوع توسعه یافتگی و برخورداری پرداخته خواهد شد.
سالیان خیلی زیادی است که با افزایش سطح دانش و فهم بشر، کیفیت و وضعیت زندگی او همواره در حال بهبود و ارتقا بوده است.بعد از انقلاب فرهنگی اجتماعی اروپا (رنسانس) و متعاقب آن انقلاب صنعتی، موج پیشرفت های شتابان کشورهای غربی آغاز شد. تنها کشور آسیایی که تا حدی با جریان رشد قرن های نوزده و اوایل قرن بیستم میلادی غرب همراه شد کشور ژاپن بود. بعد از رنسانس که انقلابی فکری در اروپا رخ داد، پتانسیل های فراوان این ملل، شکوفا و متجلی گردید، اما متاسفانه در همین دوران، کشورهای شرقی روند روبه رشدی را تجربه نکرده و بعضا سیری نزولی طی نمودند. البته بعضا حرکت های مقطعی و موردی در این کشورها صورت گرفت، اما از آنجا که با کلیت جامعه و فرهنگ عمومی تناسب کافی را نداشت، مورد حمایت واقع نشد. محمدتقی خان امیرکبیر در ایران، نمونه ای از این دست است.
آرایش کنونی نیروهای جهان و رهیافت آنها برای فتح میدان نبرد اقتصادی، جهان را در آستانه ایجاد بلوکهای اقتصادی قرار داده است. دنیا در عصر فراصنعتی، جوا
معی با خصوصیاتی متفاوت را در بر گرفته است; دسته اول گروه کوچکی هستند که سرگرم زورآزمایی صنعتی، پویشهای نوین پیشرفت و دگرگونیهای پرشتاب اقتصاد بوده و مردمانشان با خیالی آسوده و آرامش درونی (لااقل در ظاهر) به دنبال رفاه و هرچه بهتر زندگی کردن خود و فرزاندانشان هستند، این جوامع را عموماً با کلماتی چون توسعه یافته، پیشرفته، مدرن، نوگرا، متکامل، صنعتی شده و ثروتمند میشناسند.
در مقابل جوامعی هستند که با گرسنگی، بیماری، کمسوادی و رکود اقتصادی درگیر بوده، زندگی آنها با فقر و محرومیت همراه است و برای گذران زندگی ناچارند که با سختیها و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کنند. واژگانی چون کم توسعه ، توسعه نیافته ، عقب افتاده، غیر صنعتی، فقیر و جهان سومی نامهایی است که به این جوامع اشاره دارند.
تفاوت این جوامع، سؤالی را در ذهن بسیاری از اندیشمندان تداعی کرده است: چرا پیشرفتها، موفقیت و رفاه به دسته اول محدود شده و دسته دوم بهره کمتری از آن برده اند؟
پاسخ به این سؤال، نیازمند ریشهیابی توسعهیافتگی در جوامع پیشرفته و جستجوی علت توسعه نیافتگی در کشورهای کم توسعه است؛ که به نوبه خود مطالعه و تبیین روابط پدیدههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را در شرایط خاص هر جامعه میطلبد. به این ترتیب پرسش از علت پیشرفت جوامع، موجب شکلگیری نظریههای جدید در توسعه با نگرشها و رویکردهای مختلف شده است
قوانین ارسال دیدگاه در سایت