مبانی نظری و پیشینه تحقیق سوگیری توجه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق سوگیری توجه
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سوگیری توجه بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۳۷ |
حجم | ۱۷۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
سوگیری توجه ارجحیت نظامدار در توجه به محرکها است که رد و قبول اطلاعات دارای معنای هیجانی را تحت تاثیر قرار میدهد (کلارک و فربورن ، ۱۳۸۶). این سوگیری میتواند به صورت غیرارادی یا خودآگاه اتفاق افتد. جریان عظیم اطلاعات در دسترس و در عین حال محدودیت ظرفیت سیستم پردازش، سازوکارهایی را ایجاب میکند که فرآیند گزینش و پردازش محرکها هدایت شود. توجه و به طور اختصاصی توجه انتخابی، مکانیزم هدایتگر این فرآیند گزینشی است؛ نشانههای مورد توجه به مراحل بعدی پردازش راه مییابند و نشانههایی که مورد توجه قرار نگرفتهاند، به مرحله بعدی پردازش نمیرسند (کلارک و فربورن، ۱۳۸۶).
در این میان، الگوهای توجهی از انگیزش و وضعیت هیجانی فرد تاثیر میگیرند و حتی آنچه که مورد توجه قرار میگیرد، بر هیجانات و اهداف فرد اثرگذار است (تمیر و رابینسون ، ۲۰۰۷). در سطح بالاتر، محرکهای هیجانی که همخوان با وضعیت خلقی فعلی فرد هستند، سریعتر از دیگر اطلاعات مورد توجه و پردازش قرار خواهند گرفت (لی ، تان ، کوان و لیو ، ۲۰۰۸).
در این شرایط، مفهوم سوگیری توجه مطرح میشود؛ بدین معنا که بهرغم تلاشهای فرد برای نادیده گرفتن محرک، تمام نیروی توجه به سمت آن سوق مییابد (ویلیامز و همکاران، ۱۹۹۶؛ به نقل از عسگری، ۱۳۹۰).همخوان با تبیین تعامل دو طرفه وضعیت هیجانی و توجه و در حمایت از مدلهای شناختی، گستره وسیعی از پیشینه پژوهشی اثبات میکند که افراد با اضطراب اجتماعی، توجه خاصی به اطلاعات تهدیدکننده اجتماعی دارند؛ اطلاعاتی مانند احساسات و رفتارهای مرتبط با اضطراب (پینلس و مینکا ، ۲۰۰۵) و نشانههای عدم پذیرش از جانب دیگران (موگ، فیلیپات و بردلی، ۲۰۰۴).
فهرست مطالب
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه
۲-۱- مبانی نظری
۲-۱-۲-۱- سوگیری توجه در اضطراب اجتماعی ۳۴
۲-۱-۲-۱-۱- مؤلفههای سوگیری توجه ۳۵
۲-۱-۲-۱-۲- مکانیزم سوگیری توجه ۳۶
۲-۱-۲-۱-۲-۱- مدل شناختی بک و کلارک (۱۹۹۷) ۳۶
۲-۱-۲-۱-۲-۲- مدل ویلیامز، واتز، مکلئود و متیوز (۱۹۹۷) ۳۷
۲-۱-۲-۱-۲-۳- مدل اهمن (۱۹۹۶) ۳۸
۲-۱-۲-۱-۲-۴- مدل ولز و متیوز (۱۹۹۴) ۳۸
۲-۱-۲-۱-۲-۵- مدل انگیزشی-شناختی موگ و بردلی (۱۹۹۸) ۳۹
۲-۱-۲-۱-۲-۶- نظریه کنترل توجه آیزنک، درخشان، سانتوس و کالوور (۲۰۰۷) ۴۰
۲-۱-۲-۱-۲-۷- مدل بار–هیم (۲۰۰۷) ۴۰
۲-۲- پیشینه عملی ۴۲
۲-۲-۳- برنامه تعدیل سوگیری شناختی ۴۸
۲-۲-۳-۱- تعدیل سوگیری توجه در اضطراب اجتماعی
فهرست منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت