مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت عملکرد
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت عملکرد
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت عملکرد بصورت کامل و جامع و با منابع جدید
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۵۹ |
حجم | ۱۱۱ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
دانلود مبانی نظری رشته مدیریت
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت عملکرد
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد بصورت کامل و جامع و با منابع جدید
مدیریت عملکرد
در جهان بسیار پیچیده امروزکه با رشد سریع فن آوریهای جدید، سازمانها دائماً با محیطهای متغییر و چالشهای گوناگون درون و برون سازمانی روبرو هستند، ضرورت تغییر در ساختارهای سنتی به نحو گسترده ای احساس میشود. یکی از این ساختارهای سازمانی، نظام امور اداری و بالاخص سیستمهای ارزیابی عملکرد میباشد. به همین دلیل در سالهای اخیر مدیریت عملکرد بعنوان یکی از راهبردهای توسعه و به روز آوری منابع انسانی و در نتیجه بهبود کیفیت و بهره وری نیروی کار به شمار میرود. پر واضح است که نیروی کار متهور و خلاق، خود به عنوان یکی از مؤثرترین ارکان سازمان در تولید و ارائه خدمات به مشتریان محسوب میگردد.[۱]
معیار سنجش موفقیت هرسازمان، میزان مطلوبیت عملکرد کارکنان آن سازمان میباشد بنابراین برای سنجش موفقیت سازمانها به نظامهای منابع انسانی مترقی میباشد که بتوانند با ارائه راهکارهای مناسب و ایجاد هماهنگی لازم بین اهداف سازمان و اهداف کارکنان، بر بهره وری کل مجموعه بیافزاید و سازمان را در رسیدن به اهداف خود هر چه بیشتر یاری نموده و به پیش ببرند، با توجه به دیدگاه فوق نظامهای اداری سنتی که صرفاٌ به سنجش و ارزیابی عملکرد با دیدگاه تنبیهی می¬پردازند، عملاً از کارایی لازم جهت ایفای نقش در جهان امروزی برخوردار نیستند.[۲]
نظامهای سنتی باعث ایجاد تعهد سازمانی لازم در کارکنان نمیشوند و ازاین لحاظ دارای نقصان میباشند چه این گونه نظامها با توجه به دیدگاه تنبیهی که نسبت به ارزیابی عملکرد کارکنان دارند، بااعمال کاهش منزلت کارکنان با تعلیقات انضباطی و پرداختی باعث عدم تعهد کارکنان میگردند.[۱]
برعکس در مدیریت عملکرد نوین اهداف کارکنان و اهداف سازمان در یک راستا قرارگرفته و با ایجاد هماهنگی و ارائه راهنماییهای لازم توسط سرپرستان، افراد هر چه بیشتر به سازمان احساس تعلق خاطر می نمایند. انجام رضایتبخش امور محوله توسط کارکنان باعث بهبود عملکرد کل سازمان شده و این موضوع به نوبه خود باعث ادامه استخدام کارکنان می¬باشد لذا مسئولیت مدیریت عملکرد از سرپرستان به کارکنان منتقل شده و هر کس درقبال انجام وظایف، مسئولیت شخصی پیدا می-کند. همین موضوع باعث میشود که کارکنان دو گزینه پیش رو داشته باشند یکی هماهنگی با سازمان و متحول ساختن خود در جهت نیل به اهداف سازمان که باعث بقاء و ادامه استخدام آنها میگردد و گزینه دوم عدم هماهنگی و نهایتاً ترک سازمان میباشد.[۳]
تعاریف مدیریت عملکرد
مدیریت عملکرد اصطلاح عامی برای آن دسته از فعالیتهای سازمانی است که با مدیریت امور و مسئولیتهای شغلی و رفتاری کارکنان سر و کار دارد .
مدیریت عملکرد راهی برای تسهیل برقراری ارتباط و ایجاد تفاهم بین کارکنان و سرپرستان است و به پیدایش محیط مطلوب تر کاری و تعهد بیشترنسبت به کیفیت خدمات منجر میشود.[۱]
مدیریت عملکرد را می¬توان مجموعه¬ای از اقدامات و اطلاعات تلقی کرد که به منظور افزایش سطح استفاده بهینه از امکانات و منابع در جهت دستیابی به هدفها به شیوه ای اقتصادی توام با کارایی و اثر بخشی صورت میگیرد.[۳]
با توجه به تعاریف فوق می¬توان مدیریت عملکرد را رویکردی دانست که با استفاده از ارتباطات دو جانبه بین سرپرستان از یکسو جهت تفهیم خواستها و انتظارات سازمان و کارکنان از سوی دیگر، جهت انتقال تقاضاها وخواستهای کارکنان به سرپرستان و مدیریت سازمان، محیطی را جهت استفاده بهینه از کلیه امکانات و منابع درجهت تحقق اهداف سازمان پدید می-آورد. مدیریت عملکرد باعث میشود تا سرپرستان به آسانی عملکرد ضعیف کارکنان را تشخیص دهند و در جهت بهبود آن اقدام نمایند و از سوی دیگر با دادن پاداشهای مناسب به عملکرد مطلوب کارکنان، عملکردهای مطلوب را ترغیب و به تکرار آنها کمک نمایند. مدیریت عملکرد فرایندی است که هم ارزشیابی عملکرد و هم نظامهای انظباطی و خط مشیهای رسیدگی به شکایات را بعنوان ابزار مدیریتی خود در بر میگیرد.[۴]
اهمیت مدیریت عملکرد
در جهان رقابتی امروز که بهره وری در همه زمینهها افزایش یافته و تنها سازمانهایی امکان بقاء دارند که به بهترین وجه ممکن از منابع خود استفاده نموده و بیشترین بهره وری را داشته باشند، مدیریت عملکرد که مایه افزایش بهره وری نیروی انسانی میباشد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. امروزه در سازمانهای جدید و مترقی، مهمترین عامل تعیین کننده موفقیت سازمانها، نیروی انسانی و بهره وری آن میباشد.[۵]
برای نیل به مدیریت عملکرد مؤثر، سازمانها میبایست :
۱-عوامل مهم موفقیت و معیارهای عملکرد مطلوب را تعیین نمایند.
۲-فرهنگ سازمانی راارتقاء بخشیده یا فرهنگ سازمانی مطلوب و متناسب با اهداف مدیریت عملکرد ایجاد نمایند.
۳-فرایندهای سازمانی و عملکرد کارکنان را دائماً مورد بررسی قرار داده و در جهت بهبود آنها بکوشند.
۴-یک بانک اطلاعاتی جهت جمع آوری و اعمال نتایج بدست آمده در سیستمهای منابع انسانی و تصمیم گیریهای آتی سازمان تشکیل دهند.
با اعمال مدیریت عملکرد درسازمانها و بهره گیری از نتایج بدست آمده، سازمانها می توانند فعالیتهای آینده خود را به شکلی نظام مند به شرح زیر سازماندهی نمایند:
۱-رفتارها و مسئولیتهای شغلی کارکنان را مستند سازی نمایند.
۲-تعیین و تعریف انتظارات عملکردی مورد نظر سازمانها و تفهیم آنها به کارکنان
۳-ایچاد چار چوب مناسب برای برقراری ارتباطات بین سرپرستان و کارکنان
۴-هم جهت کردن اهداف و انتظارات سازمان با اهداف و خواستههای کارکنان
۵-پدید آوردن فرصت مناسب برای ارزیابی مداوم کارکنان و هدایت و تشویق آنها در جهت نیل به اهداف سازمان توسط سرپرستان
۶- برقراری نظامی مشارکتی در تمام سطوح سازمانی به طوری که اهداف و خواستههای سازمان به آسانی به کارکنان منتقل شده و از سوی دیگر انتظارات کارکنان نیز به سهولت به اطاع سرپرستان و مدیریت سازمان برسد.
۷- برقراری نظام پاداش و جبران مطلوب و متناسب با عملکرد کارکنان
۸- ارتقاء سطح رضایت مندی کارکنان
فهرست مطالب
چکیده: ۲
فصل دوم :بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق ۳
فصل دوم ۳
بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق ۳
۲-۱- مقدمه ۵
۲-۲- عملکرد ۵
۲-۲-۱- مدیریت عملکرد ۶
۲-۲-۲-تعاریف مدیریت عملکرد ۷
۲-۲-۳- اهمیت مدیریت عملکرد ۸
۲-۲-۴- عوامل مؤثردر توفیق مدیریت عملکرد ۱۰
۲-۲-۵- مزیا و معایب مدیریت عملکرد ۱۱
۲-۲-۵-۱- مزایای مدیریت عملکرد ۱۱
۲-۲-۵-۲- معایب مدیریت عملکرد ۱۳
۲-۲-۶- عوامل تأثیر گذار در اجرا و پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد ۱۴
۲-۲-۷- اهداف مدیریت عملکرد ۱۵
۲-۲- ۸- تعاریف ارزیابی عملکرد ۱۷
۲-۲-۹- اهداف ارزشیابی عملکرد ۲۰
۲-۲-۱۰- دیدگاهای ارزیابی عملکرد ۲۲
۲-۲-۱۱- ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد: ۲۴
۲-۲-۱۲- فرایند ارزیابی عملکرد ۲۶
۲-۲-۱۳- مدل های ارزیابی عملکرد ۳۰
۲-۲-۱۴- روش های ارزیابی عملکرد کارکنان ۴۰
۲-۲-۱۵- موئلفه های مفهموم ارزیابی عملکرد ۴۲
۲-۲-۱۶- هدف تهیه و تدوین نظارم ارزیابی عملکرد کارکنان ۴۳
۲-۲-۱۷- اساس مدیریت مبتنی بر عملکرد ۴۴
۲-۴- بخش دوم ) پیشینه تحقیق ۴۵
آفتکشها، محیط زیست و توسعه پایدار ۴۷
گاهی، نگرش و رفتار زیست محیطی در جهت توسعه پایدار ۴۷
توسعه پایدار تولید آهن و فولاد در ایران از جنبه زیست محیطی با استفاده از منطق شلال ۴۷
صنایع معدنی راه دستیابی ایران به توسعه پایدار ۴۸
۲-۵- آشنایی با صنعت فولاد ۴۹
منابع: ۵۵
توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد
تولید شده انحصاری در:فروشگاه ساز فایلینا
قوانین ارسال دیدگاه در سایت