مبانی نظری و پیشینه پژوهش وضعیت مدیریت دانش
مبانی نظری و پیشینه پژوهش وضعیت مدیریت دانش
دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش وضعیت مدیریت دانش بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۹ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
دانلود مبانی نظری مدیریت
مبانی نظری و پیشینه پژوهش وضعیت مدیریت دانش
تعاریف و دیدگاههای متفاوتی در خصوص مدیریت دانش وجود دارد و هریک از نظریهپردازان براساس کارکردهایی که برای دانش و مدیریت دانش در سازمانها قائلند، تعریفی خاص از آن ارائه کردهاند و اکثر تعاریف ذکر شده در خصوص مفهوم مدیریت دانش را در دو سوی طیفی میتوان تقسیمبندی کرد، که یک سر آن تعاریف مبتنی بر سختافزار و نرمافزار اطلاعاتی از مدیریت دانش وجود دارد و در سوی دیگر این طیف تعاریف مبتنی بر انسان و نقش انسان در طراحی و اجرای مفهوم مدیریت دانش را میتوان قرار داد. شاید بتوان گفت که جامعترین تعریف از مدیریت دانش، که به نوعی ترکیبی از نگاه نظریهپردازان دو سر طیف به این مفهوم است را فرهنگ اصطلاحات مدیریت دانش بیان کرده است.
مدیریت دانش فرایند سیستماتیک جستوجو، انتخاب، سازماندهی، پالایش و نمایش اطلاعات است به طریقی که درک کارکنان در زمینه خاص بهبود و اصلاح شود و سازمان، بصیرت و درک بهتری از تجربیات خود کسب کند. فرایند مدیریت دانش، در حل مسئله، یادگیری پویا، برنامهریزی استراتژیک، تصمیمگیری و محافظت دارایی هوشی از فرسودگی و تباهی، به سازمان کمک میکند و منجر به انعطافپذیری فزاینده و افزایش هوش سازمانی میشود (اعرابی و موسوی، ۱۳۸۹).
فهرستی از تعاریف محققین مختلف از مدیریت دانش گردآوری شده است.
محققین |
سال |
تعریف مدیریت دانش (گردآوری توسط محقق) |
Barron |
۲۰۰۰ |
رویکردی روشمند و یکپارچه جهت شناسایی، مدیریت کردن و به اشتراکگذاری داراییهای نامشهود یک مؤسسه است. این رویکرد داراییهایی چون پایگاههای اطلاعاتی، اسناد، سیاستها و روشهای مدون را در برمیگیرد. |
Hales |
۲۰۰۱ |
فرایندی که سازمان به واسطه آن توانایی تبدیل داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش را پیدا کرده و همچنین قادر خواهند بود. دانش کسب شده را به گونهای مؤثر در تصمیمات خود بکار گیرد. |
Wig |
۲۰۰۲ |
ایجاد فرایندهای لازم برای شناسایی و جذب داده، اطلاعات و دانشهای موردنیاز سازمان از محیط درونی و بیرونی و انتقال آنها به تصمیمها و اقدامات سازمان و افراد. |
Shankar et al |
۲۰۰۳ |
مدیریت دانش فرایند شناسایی و بهرهبرداری از داراییهایی دانشی سازمان برای انتقال مزایای کسب وکار به مشتری یا سازمان است. |
Gupta |
۲۰۰۴ |
مجموعهای از فرایندها که ناظر بر خلق، اشاعه و بهرهگیری از دانش است.
|
Sabherwal & Sabherwal |
۲۰۰۵ |
مجموعه اقدامات موردنیاز برای دستیابی به منابع دانش موردنیاز میباشد. |
Sousa & Hedriks |
۲۰۰۶ |
مدیریت دانش سیاستها، استراتژیها، تکنیکها را به منظور اثبات کارایی سازمان، بهینهسازی شرایط موردنیاز برای بهبود کارایی، ابداع و مشارکت بین کارمندان بررسی میکند. |
Jolly & Therih
|
۲۰۰۷ |
مدیریت دانش بدین تفکر وابسته است که کارکنان، دانشی را پردازش کنند که بتوانند منجر به عملکرد عالی سازمان گردد. |
Fernandez & Leidner |
۲۰۰۸ |
مدیریت دانش به شناسایی و به کارگیری دانش جمعی در یک سازمان اشاره میکند تا به رقابت در سازمان کمک کند. |
King |
۲۰۰۹ |
مدیریت دانش شامل برنامهریزی، سازماندهی، انگیزش و کنترل افراد، فرایندها و سیستمها در سازمان است و در جهت اطمینان از اینکه داراییهای دانشی افزایش یابند به طور مؤثر به کار گرفته شوند. |
Liao & Wn |
۲۰۱۰ |
دانش به عنوان یک منبع اصلی مزیت رقابتی در شرکتها به کار گرفته میشود. بنابراین، توانایی مدیریت دانش به فرایندهای مدیریت دانش در یک سازمانی که دانش را در شرکت توسعه میدهند و استفاده میکنند اشاره دارد. |
Carlos et al |
۲۰۱۱ |
فرایند خلق، جمعآوری، سازماندهی، اشاعه و کاربرد دانش در سازمان یا هنر خلق ارزش از داراییهای نامشهود سازمان. |
Keran et al |
۲۰۱۳ |
فرایندی که اطلاعات و داراییهای ذهنی را به ارزشهای ماندگار تبدیل میکند. |
۲-۷-تعاریف ابعاد اصلی فرایند مدیریت دانش ۱۵
۲-۸-مدلهای مدیریت دانش ۲۰
۲-۸-۴-مدل چارچوب مفهومی توسعه شاخصهای KMC در اثر بخشی مدیریت دانش ۲۳
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت