مدلهای مدیریت دانش و بررسی عوامل کلیدی موفقیت آن
مدلهای مدیریت دانش و بررسی عوامل کلیدی موفقیت آن
هدف از این پایان نامه مدلهای مدیریت دانش و بررسی عوامل کلیدی موفقیت آن می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۰۰ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه رشته مدیریت
مدلهای مدیریت دانش و بررسی عوامل کلیدی موفقیت آن
عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش
بر حسب نظرات نویسندگان، مختلف، عوامل کلیدی برای موفقیت مدیریت دانش در سازمان با مروری بر مبانی نظری موجود در این زمینه قابل دستیابی است. پیمان اخوان و دیگران در سال ۱۳۸۹ ابتدا مجموعهای از عوامل موفقیت مدیریت دانش از منابع مختلف در حوزهی مدیریت دانش از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ را جمعآوری و سپس از طریق پرسشنامه و از دیدگاه خبرگان ایرانی عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش را طبق جدول ۲-۲ تعیین نمودند:
جدول: عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش
ردیف |
ابعاد |
عوامل |
توصیف |
۱ |
عوامل فردی کارکنان |
اعتبار افراد |
قابلیت و توانایی کارکندان برای برآوردن انتظارت در فرایند مدیریت دانش |
۲ |
ایجاد حس وفاداری در کارکنان |
حمایت و پشتیبانیهای مادی و معنوی از کامندان برای ایجاد حس تعلق و تعهد در آنها نسبت به سازمان |
|
۳ |
امنیت شغلی |
ایجاد یک جو امن و مطمئن شغلی |
|
۴ |
اعتماد |
اعتماد در اشتراکگذاری دانش از طریق کاهش ترس از دست دادن ارزش یکانگی فرد و افزایش تمایلب به مستند کردن دانش |
|
۵ |
مشوقها و عوامل انگیزشی مناسب |
مشوقها دو نقش عمده در مدیریت و انتقال دانش دارند؛ نوعی پاداش برای انتقال موفق دانش و بالا بردن کارایی، محرک و پیشران افراد برای شرکت در فرایند انتقال دانش |
|
۶ |
|
درگیری و مشارکت کارکنان در امور |
اینکه چقدر کارمندان میتوانند برای رسیدن به اهداف سازمان به طور مؤثر مشارکت کنند درجهای که کارمندان اطلاعات، دانش، پاداشها و قدرت را در سراسر سازمان به اشتراک میگذارند. |
۷ |
عوامل گروهی انسانی |
آموزش کارکنان |
آموزش مناسب و به موقع کارکنان |
۸ |
کار تیمی |
پرورش یک روحیه کار تیمی بر اساس اعتماد، یک عامل اساسی برای پیادهسازی موفق مدیریت دانش در سازمانها است. |
|
۹ |
توانمندسازی کارکنان |
از طریق توانمندسازی، کارفرمایان میتوانند بر مهارت کارکنانشان ارزش بگذارند و به آنها کمک کنند تا با ایجاد راههایی برای تسخیر و به اشتراکگذاری دانش، دانش خود را انتقال دهند. |
|
۱۰ |
زیرساختها |
زیرساخت فنی |
زیرساختی که همکاری دانشوران را تسهیل و پشتیبانی کند |
۱۱ |
زیرساخت دانشی |
دانش میتواند در سطح گروه و یا سازمان ایجاد شود. مخصوصاً دانش مطمئن، سودمند، به روز و به موقع میتواند از طریق به اشتراکگذاری با دیگر گروهها، تأمینکنندگان و مشتریان به دست میآید. |
|
۱۲ |
منابع زیرساخت مالی |
شامل منابع دانشی مفید، منابع انسانی و منابع مالی |
|
۱۳ |
عامل فرهنگ |
فرهنگ |
ایجاد فرهنگی که اشتراک دانش را تشویق میکند و کارکنان را به اشتراک و نه پنهانکاری دانش تشویق کند. |
۱۴ |
عوامل استراتژیک و مدیریتی |
استراتژی و هدف در مدیریت دانش |
مدیریت دانش ابزار استراتژیک محسوب میشود بنابراین استراتژی مدیریت دانش در سازمان باید با حمایت مادی و معنوی مدیر ارشد ایجاد شود. |
۱۵ |
الگوسازی |
الگوسازی تعیین میکند که چظور سازمانهای پیشرو به سطوح کارایی مورد نظر دست یافتهاند و از اطلاعات به عنوان پایهای برای اهداف سازمانی، استراتژیها و پیادهسازی استفاده میکنند. |
|
۱۶ |
حمایت رهبری مدیریت ارشد |
مدیر ارشد یک نقش کلیدی نه تنها در پیادهسازی مدیریت دانش بلکه در طول کل پروژه ایفا میکند |
|
۱۷ |
مدیر ارشد دانش |
مدیر ارشد دانش یک طرراح برای نگاشت متخصصین به مهارتها و یک کاوشگر دانش در سازمان محسوب میشود. |
|
۱۸ |
مدیریت منابع اسنانی |
پیوستگی چهار ناحیه مدیریت منابع انسانی (آموزش، تصمیمسازی، ارزیابی کارایی و تشویق و تنبیه) با مدیریت دانش و تغیر دیدگاه و هم راستایی این فعالیتها با آن |
|
۱۹ |
ساختارها و فرایندهایی سازمانی |
کانالهای انتقال دانش |
دانش از طریق چندین کانال که همدیگر را تقویت میکنند منتقل میشود و هرکدام از کانالها ارزش متفاوتی ایجاد میکند. |
۲۰ |
ساختار سازمانی |
حذف محدودیتها و پیچیدگیها و رسمیت زیاد در سازمان |
|
۲۱ |
یادگیری سازمانی |
یادگیری در تمامی سطوح سازمان باید به طور مداوم صورت گیرد |
|
۲۲ |
فرایندها و فعالیتهای سیستماتیک دانش |
چارچوب و فرایندهایی برای تشخیص، به دست آوردن و انتشار دانش به شکل ساختارمند |
|
۲۳ |
فضای آزاد سازمان |
یک معماری سازمانی که اجتماعیتر، شفافتر، آزادتر و منعطفتر و با احترامتر نسبت به افراد باشد |
|
۲۴ |
اندازهگیری کارایی |
جمعآوری اطلاعات درباره کارایی و بهرهوری افراد، گروهها و واحدهای بزرگتر سازمانی. |
منبع: اخوان و همکاران، ۱۳۸۹: ۶
در تقسیمبندی دیگر ابعادی به عنوان عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش شناسایی شدهاند.
این ابعاد را بر حسب ویژگیها به ده مورد تقسیم نمودهاند: فرهنگ سازمانی، بعد مدیریتی، نیروی انسانی، بعد سازمانی، آموزشهای عملی، پایلوت، داده کاوی، خصوصیات مدیریت دانش، فناوری اطلاعات و سنجش و اندازهگیری عملکرد.
فرهنگ سازمانی شامل یادگیری مستمر، اعتماد، فضای ریسکپذیری در سازمان و همکاری و ارتباطات است. مدیریت نیروی انسانی میتواند برخی از ویژگیها شامل: مشارکت کارکنان، غنیسازی شغلی، کار تیمی و امنیت شغلی را پوشش دهد و تأمین کند. بعد مدیریتی شامل حمایت و تعهد مدیران ارشد، رهبری و مدیریت تغییر، راهبرد، رویکرد نظاممند به مدیریت دانش میباشد. ابعاد سازمانی شامل آمادگی سازمانی برای پذیرش مدیریت دانش، زیرساختهای سازمانی، انسجام مدیریت دانش با سایر سیستمها و انعطافپذیری و پویایی ساختار سازمانی است.
خصیصههای مدیریت دانش عبارتند از: برخی فعالیتها که مستقیماً به وظایف مدیریت دانش (تشریک دانش، اندازهگیری دانش، معماری دانش، ایجاد دانش، مخازن دانش) مرتبط هستند (جعفری و همکاران، ۱۳۸۲).
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت