مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مقاله تاریخچه و نقش و اهمیت سیمان

دسته بندی :عمران مدیریت 25

مقاله تاریخچه و نقش و اهمیت سیمان

دسته بندی عمران
فرمت فایل docx
حجم فایل 1.943 مگا بایت
تعداد صفحات 67
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مقاله تاریخچه و نقش و اهمیت سیمانمقدمه : تاریخچه و نقش واهمیت سیمان

سیمان از انواع مصالح ساختمانی و گردی است نرم كه دارای چسبندگی زیاد بوده و به عنوان یك چسب ساختمانی به كار می رود . این ماده مهم كه سالانه میلیون ها تن از آن در كشور تولید و به مصارف گوناگون می رسد در مقابل هوا و همچنین در زیر آب خود را گرفته ، استحكام بیشتری پیدا نموده و مدت دوام آن نا محدود است .

سیمان به خودی خود مقاومت زیادی در مقابل فشار نداشته ، لیكن پس از تركیب با شن ، ماسه و آب و تهیه ملات و بتون ، با گذشت زمان مقاومت مورد نظر را ایجاد می نماید ، به عبارت دیگر سیمان ها مواد چسبنده ای هستند كه قابلیت چسباندن ذرات به یكدیگر و بوجود آوردن جسم یكپارچه از ذرات متشكله را دارند .

از نظر علمی سیمان تركیبی است از اكسید كلسیم( آهك ) با سایر اكسیدها نظیر اكسید آلومینیوم ، اكسید سیلیسیم و اكسید آهن كه میل تركیب با آب داشته و در مجاورت هوا و در زیر آب به مرور سخت می گردد و دارای مقاومت می شود .

انسان از دیر باز سیمان را می شناخته و با گذشت زمان بر نقش و اهمیت آن وقوف و آگاهی بیشتری یافته و هر روز كوشیده است بناها ساخته های خود را مستحكمتر از گذشته احداث نماید . اهرام مصر و ساختمان های مهم در زمان امپراتوری روم بیانگر این واقعیت می باشند . از این رو ساختن ملاتهایی كه دارای خاصیت سخت شدن و فشار پذیری بود مورد توجه قرار گرفت و از ملات های آهك و انواع ساروج در جهت ساختار های مهم نظیر پل ها ، تأسیسات بندری و ساختما نهای بزرگ استفاده گردیده است .

تهیه سیمان به طرق علمی جدید از قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم آغاز شد . در آن سالها مهندس “جان اسمیتون” مأموریت یافت كه فانوس دریایی كوچك “ادیستون را كه در دریای مانش و در ساحل “كورتوال” انگلستان قرار داشت دوباره بازسازی كند ، وی در آزمایشهای خود موفق شد كه از تركیب سنگ آهك نا خالص و خاك و پختن آن دو ، ماده ای شبیه به سنگ های پرتلند به وجود آورد .

در اواسط قرن نوزدهم به دنبال پاره ای تحقیقات از مخلوط مصنوعی سنگ آهك و خاك رس سیمانی ساخته شد كه به ” سیمان پرتلند ” معروف گردید . این محصول شباهت زیادی به سنگهای مستخرج از معدن جزیره ” پرتلند” در انگلستان داشت و وجه تسمیه پرتلند نیز از همین شباهت ناشی می شود. اولین بنای ساخته شده با این نوع سیمان بنای پارلمان انگلستان است كه در فواصل سالهای 1852 – 1840 احداث گردیده است . در حال حاظر نیز سیمان پرتلند عمده ترین سیمان تولیدی در جهان است و موارد مصرف عامتری دارد .

بعد ها ” دكتر بوك” رئیس مؤسسه تحقیقات استاندارد سیمان آمریكا كه به ” پدرسیمان ” معروف است تركیبات اصلی سیمان را شرح داد كه مورد تأیید صاحبان صلاحیت قرار گرفت .

ایرانیان نیز در دیر باز با سیمان آشنایی داشته اند . در ساختمان سد دز روی رود كارون كه در زمان شاهپور دوم ساخته شدو بند امیر كه درزمان عضد الدوله دیلمی بنا گردید ، همچنین در ساختمان آب انبار های قدیمی از تركیبات مشابه سیمان استفاده هایی شده است .

تولید سیمان از سال 1312 با بهره برداری ازكارخانه سیمان ری به ظرفیت صد تن در روز آغاز و با گذشت زمان ور در روند رشد و توسعه كشور نقش و اهمیت این صنعت و مصرف سیمان رو به فزونی نهاده است .

بخش اول :

مشخصات عمومی كارخانه سیمان خوزستان

Cكارخانه سیمان خوزستان : درزمینی به مساحت قریب به 100 در استان خوزستان( دشت دنا ، كیلومتر 22 جاده رامهرمزــ هفتكل ) و به فاصله حدود112 كیلومتری از مركز استان احداث شده است .

C دارای دو نوع سیمان تیپ 2 و 5

C تولید سیمان به روش خشك

C سازندگان ماشین آلات ساخت خارج از كشور

1- تجهیزات سنگ شكن شركت o&k آلمان

2- تجهیزات نمونه گیر شركت o&k آلمان

3-تجهیزات سالن اختلات مواد شركت o&k و(PWH )آلمان

4- تجهیزات آسیاب مواد خام شركت KRUPP آلمان

5- تجهیزات سیلوی مواد خام شركت I B A U فرانسه

6- تجهیزات دپارتمان پخت شركت F . C . B فرانسه

7- تجهیزات انتقال كلینكر شركت AUMUND آلمان

8- تجهیزات سیلوی سیمان شركت IBAU آلمان

9- تجهیزات آسیاب سیمان شركت SKET آلمان

10-تجهیزات بارگیرخانه سیمان شركت & B H آلمان

11- پست اصلی و تجهیزات برق شركت ELEN اتریش

12- تجهیزات الكترونیك و كنترل شركت F . C . B فرانسه

خط تولید سیمان

بر اساس طبقه بندی بین المللی صنعت سیمان جزء گروه صنایع كانی غیر فلزی محسوب می شود . اصولاًچهار روش برای تولید سیمان وجود دارد : 1- روش تر 2- روش نیمه تر 3- روش خشك 4- روش نیمه خشك

نوع این روش ها بستگی به مواد خام ورودی به كوره از نظر غلظت و میزان آب اضافه شده به آنها دارد . مهمترین و پركاربرد ترین روش تولید سیمان در ایران روش خشك می باشد . سیستم پخت اكثر كارخانجات سیمان كشور بر این روش استوار است خط
تولید سیمان از معدن شروع و به بارگیر خانه خاتمه می یابد . در تولید سیمان در روش خشك نخست مواد خام و اولیه نظیر سنگ آهك ، خاك رس ، مارل«خاك آهك دار» ، سنگ گچ ، سنگ آهن و سنگ سیلیس از معادن استخراج می گردنند . در استخراج موادی نظیر سنگ آهك ، سنگ آهن و سنگ گچ ناز به چال زنی و ایجاد انفجار به وسیله دینامیت می باشد . موادی نظیر خاك رس و مارل نیاز به چال زنی و انفجار ندارند و صرفاً از بلدوزر ها و یا دستگاه های مشابه جهت دپو كردن مواد استفاده می شود .

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: