مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مقاله شیوع کودک آزاری در وابستگان به مواد افیونی مراجعه کننده به مراکز ترک خود معرف

مقاله شیوع کودک آزاری در وابستگان به مواد افیونی مراجعه کننده به مراکز ترک خود معرف در 49 صفحه ورد قابل ویرایش

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 38 کیلو بایت
تعداد صفحات 49
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مقاله شیوع کودک آزاری در وابستگان به مواد افیونی مراجعه کننده به مراکز ترک خود معرف در 49 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

مقدمه ?
کودک آزاری ?
تاریخچه ?
کودک آزاری در طبقه بندی علمی تشخیص بیماری های روانی ??
شیوع و همه گیرشناسی ??
سبب شناسی ??
علائم بالینی و تشخیص ??
علائم و خصوصیات کودکان آزاردیده جسمی ??
خصوصیات والدین سوء رفتارگر جسمی ??
معاینات و آزمایشات پاراکلینیکی ??
تشخیص های افتراقی ??
عوارض کودک آزاری ??
الف) عوارض سوء رفتار جسمی ??
ب) عوارض سوء رفتار جنسی ??
مبانی روانشناختی و خصوصیات والدین سوء رفتارگر ??
سیر و پیش آگهی ??
پیشگیری ??
درمان ??
الف- درمان کودک ??
ب- درمان والدین: ??
ج) درمان سوء رفتارهای جنسی ??
هدف اصلی ??
اهداف فرعی ??
تعریف واژه ها ??
کودک آزاری ??
?- سهل انگاری و اهمال و غفلت ??
?- آزارهای فیزیکی ??
?- آزارهای روانی ??
?- آزارهای جنسی ??
?- آزارهای مراسم و آئین خرافی ??
محدودیت های پژوهش ??
مروری بر مطالعات انجام شده ??

فصل اول

مقدمه

كودك آزاری

كودك آزاری و مسامحه به كلیه صدمات و آزارهای جسمی ، آزارهای روانی و خلقی ، آزارهای جنسی و سهل انگاری یا بدرفتاری با كودك گفته می شود كه توسط شخصی كه عهده دار مسئولیت سلامتی جسمی و روانی و آسایش و رفاه كودك است، اعمال می‌شود و در نتیجه آن سلامتی جسمی، روانی، بهداشتی و یا آسایش و رفاه كودك صدمه دیده و آسیب می بیند و شامل طیف وسیعی از اعمال سوء رفتار گرایانه یا انجام ندادن وظایف و مسئولیت هایی است كه در نتیجه آن رخداد حوادث و حالات مرضی و مرگ است و بر اساس طبقه بندی DSMIV كودك آزاری به سه نوع آزارهای جسمی، آزارهای جنسی و مسامحه می باشد ولی دو نوع دیگر كودك آزاری نیز ذكر شده كه روی هم به پنج نوع زیر می باشد:

1- آزارهای جسمی 2- مسامحه 3- آزارهای جنسی 4- آزارهای روانی و خلقی 5- آزارهای مراسم و آئین خرافی .

1- آزارهای جسمی: به كلیه اعمالی گفته می شود كه نتیجه آن صدمات جسمی كودك است و عامدانه انجام می شود. از قبیل كتك زدن، گاز گرفتن، سوزن زدن، لگد زدن، سوزاندن و مسموم كردن كه در اثر این عمال آسیب به پوست و بافت سطحی بدن، صدمه به سر، صدمه به ارگان های داخلی بدن و اسكلتی بدن كودك وارد می شود.

2- مسامحه و اهمال كاری: عبارت است از انواع سهل انگاری و مسامحه و كوتاهی كردن در فراهم آوردن مناسب و كافی عواملی كه در نگهداری مناسب از كودكان لازم است و به عبارت دیگر سهل انگاری در حفاظت كودك از خطرات و صدماتی كه وی را تهدید می كند كه این خطرات ممكن است خطرات محیطی و یا صدماتی باشد كه از طرف دیگران یا به صورت جاهلانه و یا بدخواهانه به كودك وارد می شود كه شامل صدمات فیزیكی یا خلقی و یا تربیتی است. كلاً مسامحه و سهل انگاری به انواع سهل انگاری های جسمی و یا سهل انگاری های خلقی و روانی، سهل انگاری های تربیتی و سهل انگاری در درمان بیماری های كودك و سهل انگاری های بهداشتی می باشد، این نوع كودك آزاری شایع ترین نوع كودك آزاری است.

3- آزارهای جنسی: شامل طیف وسیعی از سوء رفتارهای جنسی با كودك می باشد كه توسط یك فرد بالغ و یا كودكی دیگر كه از او بزرگتر است از روی اجبار و زور اعمال می‌شود و از دستكاری و دستمالی از روی لباس تا زنای به عنف را شامل می شود. این اعمال می تواند بین دو جنس یكسان و یا دو جنس مختلف باشد. بزرگسالان و فامیل های كودك كه ممكن است نسبت دوری با وی داشته باشند ولی بی واسطه در رابطه با كودك می باشند، بیشترین موارد كودك آزاری جنسی را مرتكب می شوند. بدین صورت كودكان معمولاً شخص آزاردهنده را می شناسند و او شخصی است كه معمولاً مورد اعتماد و اطمینان و یا دارای شخصیت مثبت و مقبول در نزد خانواده می باشد و دسترسی وسیع به كودك دارد. كودك آزاری جنسی به علت طبیعت زشت و ناپسند آن و به علت احساس شرم و احساس گناه قربانیان آن و یا جهالت و نادانی آنها و یا به علت عادی شدن مسئله برای آنها و یا به علت تهدید از طرف متجاوزین جنسی كه قربانیان را از بازگو كردن مسئله به شدت می ترسانند و به علل مختلف دیگر كمتر گزارش و ثبت می شود.

4- آزارهای روانی و خلقی: آزارهای روانی معمولاً به اعمالی مانند حبس كردن و جدا كردن طفل و عدم دوست داشتن وی و یا واپس زدن كودك و یا بی ارزش جلوه دادن و یا خوار و ذلیل كردن وی و جلوگیری از ارتباطات اجتماعی كودك و تهدید كردن و ترساندن وی گفته می شود.

آزارهای خلقی به حملات و تهدیدها و ایجاد رعب و وحشت و هتك حرمت كودك و فحش و ناسزاگویی به صورت لفظی و شفاهی گفته می شود.

5- آزارهای مراسم و آیین خرافی: شامل آزارهایی است كه به سبب عقاید خرافی به كودك اعمال می شود و شامل آزارهای جسمی و جنسی و روانی و خلقی می باشد كه در اثر اعتقادات خرافی و شیطانی كودك وادار به انجام كارهایی می شود كه ننتیجه آن رخداد حوادثی است كه به صدمات فیزیكی و انواع دیگر صدماتی كه ذكر شد می انجامد. به عبارت دیگر كودك آزاری آئینی یك مفهوم ستیزه جویانه از نظر صاحبنظران است كه یك پدیده وحشتناك در آمریكا می باشد. در صورتی كه كسانی كه كودكان را وادار به این اعمال می كنند، ممكن است عمیقاً مدعی باشند كه دلایل و طرح و نقشه قانع كننده درباره اینگونه رفتارها دارند.

تاریخچه

از گذشته های دور و از هزاران سال قبل در همه قسمت های زمین سركوب اطفال و انواع بدرفتاری با كودكان قسمتی از رفتارهای بشری بوده است.

از زمان های درازی در تاریخ اروپا و آمریكا تمایل ایجاد شد كه در این زمینه جار و جنجال و سر وصدا ایجاد شود (كودك آزاری هایی كه از نظر اجتماعی قابل قبول بود).

از دوره دوم تا اواخر دوره سوم بعضی از رفتارها مورد نكوهش قرار گرفت ولی كماكان تا حدود سال 1860 بدرفتاری با كودكان چندان مورد توجه قرار نگرفته بود تا چارلز دیكنز در كتاب (اولیور تویست 1839-1873) و ویكتورهوگو در كتاب (بینوایان 1862) در مورد كودكان رنج دیده مطلبی نوشتند. از آن زمان بدرفتاری با كودكان بیشتر مورد توجه قرار گرفت. در سال 1860 یك فرانسوی پاتولوژیست به نام آمبریوس تاردیو یافته های خود را در مورد كودكانی كه به شدت مورد بدرفتاری قرار گرفته بودند و فوت كرده بودند بعد از اتوپسی از آنان بیان كرد كه در سال 1874 در نیویورك ماری الن در مدت 8 سال در مورد دخترانی كه مورد بدرفتاری قرار گرفته بودند، تحقیقاتی انجام داد و مطاب زیادی با كارهایی كه در كلیسا انجام داد، كشف كرد. اما آنها فهمیدند تنها مركزی كه موجود است و می تواند به انها كمك كند تنها یك مركز حمایت از حیوانات می باشد بدین طریق آنها یك جامعه ای جهت پیشگیری از بی رحمی نسبت به كودكان یافتند.

بدین طریق نیویورك در سال 1875 اولین ایالتی بود كه قانونی جهت حمایت از كودكان در آنجا وضع شد و این ایالت الگویی برای ایالات دیگر در آمریكا شد. در دوره چهارم تاریخی در سال 1946 در مورد كودك آزاری بازشناسایی جدید و كامل تری صورت گرفت این عمل توسط یك متخصص كودك و رادیولوژیست به نام جان كافی انجام شد. وی متوجه سندرمی در كودكان به نام صدمات جسمی متعدد و هماتوم های مزمن ساب دورال شد. در سال 1962 هنری كمپ و همكارانش جهت توجه پزشكان در هنگام گرفتن شرح حال و تاریخچه، به بدرفتاری با كودكان هشدارهایی دادند كه تحت عنوان «سندرم كودك كتك خورده » می باشد.

علائم بالینی و تشخیص

مقدمه

برای تشخیص كودك آزاری هیچگونه علائم و نشانه های اختصاصی و تشخیصی خاصی وجود ندارد. تشخیص كودك آزاری با مجموعه ای از یافته های بالینی و شناخت خصوصیات والدین سوء رفتارگر و همچنین با كمك یك مصاحبه از والدین كودك و به دست آوردن اطلاعات جانبی میسر می گردد. كودكان آزاردیده سیمای متنوعی از انواع تأثیرات خلقی، رفتاری و جسمی را نشان می دهند، هر چند این علائم روان شناختی ممكن است بدون سابقه كودك آزاری نیز در كودكی مشاهده شود. مجموعه ای از علائم روانشناسی در كودكان آزاردیده به اضافه رفتارهای والدین كودك آزار ممكن است الگویی بالینی جهت تشخیص كودك آزاری در اختیار ما قرار دهد، هر چند در بسیاری از موارد این الگو كمك كننده است اما نباید فراموش كرد كه به تنهایی نمی تواند جهت تشخیص كودك آزاری معیار قطعی محسوب شود.

علائم و خصوصیات كودكان آزاردیده جسمی

در بسیای از موارد معاینه بالینی و بررسی های رادیولوژیك جراحات متعدد و مشكوك را به وضوح نشان می دهد. این كودكان معمولاً از خود رفتارهایی بروز می دهند كه شك به كودك آزاری را برمی انگیزاند. به عنوان مثال ممكن است این كودكان حالت ترس و وحشت غیرمتعارف داشته باشند یا بسیار كم حرف و سربه زیر باشند و یا ممكن است بدگمان و بی اعتماد و حالت جبهه گرفته از خود نشان دهند. آنها ممكن است حالت محتاطانه در برخوردهای فیزیكی داشته باشند و معمولاً انتظار ندارند از كارهایی كه می‌كنند دیگران و بزرگترها راضی باشند و انتظارات آنها را برآورده كند. آنها ممكن است دائماً در حال گوش به زنگ نسبت به اطراف و همچنین خطرات پیرامون خود باشند و یا ممكن است از رفتن به خانه ترس داشته باشند در نوشته های مربوط به اهمیت روانشناختی كودك آزاری جسمی و مسامحه طیف وسیعی از اثرات در این كودكان ذكر شده است از جمله آثارهای نامنظم بودن و رفتارهای تهاجمی- داشتن الگوهای ارتباطی غیرطبیعی. همچنین اگر به دقت بنگریم آثار محرومیت اجتماعی و رفتارهای تهاجمی حاكی از گرفتاری بزرگ و آسیب دیدگی آنها می باشد. كودكان آزاردیده جسمی دامنه گسترده ای از علائم اختلالات آسیب شناختی روانی از قبیل افسردگی، اختلالات ارتباطی، اختلالات بیش فعالی و نقص توجه و اختلال جسارت متناقض، اختلالات تجزیه ای و PTSD را دارا می باشند. افرادی كه معاینه بالینی كودك را انجام می دهند، می بایست توجه كافی به كودك آزاری داشته باشند.

هنگامی كه كودكی جراحات و كوفتگی هایی دارد كه والدین كودك برای آن توضیح مناسب و دلیل كافی و قانع كننده ای ندارند باید شك به كودك آزاری كرد. این جراحات و كوفتگی ها معمولاً یك شكل و شبیه هم و متقارن می باشند. مثلاً جراحات در هر دو سمت صورت دیده می شود و شكل منظمی در پشت و باسن و پاها دارد. جراحات تصادفی و اتفاقی معمولاً متقارن و هم شكل نیستند. كوفتگی ها ممكن است به شكل وسیله ای باشد كه از آن جهت كودك آزاری و ایجاد ضرب و جرح استفاده شده است. مثلاً ممكن است شكل تسمه و یا سگك كمربند و یا شكل طناب روی بدن مشخص باشد. سوختگی و اسكار باقیمانده از آن در اثر سیگار معمولاً متعدد و شبیه یكدیگر و گرد می باشد. سوختگی در اثر فروبردن عضوی از كودك در آب جوش شبیه به جوراب یا دستكش می باشد و یا شبیه شیرینی دونات می باشد. صدمات فیزیكی معمولاً شكستگی های متعدد و مارپیچی به خصوص در بچه های كم سن و سال ایجاد می كند. همچنین خونریزی های شبكیه در نوزادان ممكن است در اثر تكان های شدید ایجاد شود.

در كودكانی كه مكرراً به علت صدمات و جراحات عجیب و غریب به اورژانس آورده می‌شوند و برای دلایل گیج كننده‌ای ارائه می كنند باید شك به كودك آزاری كرد. همچنین در مسمومیت با دارو و سموم و دهیدراتاسیون هیپوناترمیك باید شك به عمدی بودن آن به خصوص توسط والدین با اختلالات روانی كرد و بررسی های لازم را به عمل آورد. در اورژانس های بیمارستان ها معمولاً كودكان آزاردیده جسمی با جراحات و كوفتگی ها و بریدگی ها و كبودی هایی در قسمت خارجی بدن مشاهده می شوند. همچنین له شدگی بافت نرم، سوختگی، پارگی و هماتوم ها و دهیدراتاسیون هایپرناترمیك بعد از یك دره محرومیت از آب توسط والدین به خصوص مادر روانی از دیگر اشكال كودك آزاری می باشد. ناتوانی حركتی بخصوص در انتهاها به علت در رفتگی ها و شكستگی ها همراه با علائم نورولوژیك اینتراكرانیال معمولاً می تواند نشان دهنده وارد آمدن تروما باشد. نشانه ها و علائم بالینی دیگر تروماها در اثر آزارهای فیزیكی شامل جراحات احشایی، پارگی معده و روده و كبد و یا پانكراس می باشد كه در اثر تروماهای شكم ایجاد می شود. این كودكان معمولاً به كلینیك ها یا مطب های خصوصی و یا اورژانس ها به حالت كما یا تشنج آورده می شوند و بعضی از آنها فوت می كنند. كودكانی كه تحت آزارهای رفتاری بوده اند ممكن است ظاهر گوشه گیر و ترسیده داشته باشند یا رفتارهای تهاجمانه نشان دهند.

خصوصیات والدین سوء رفتارگر جسمی

والدین سوء رفتارگر جسمی معمولاً جهت طلب كمك در موارد بروز صدمات و جراحات جسمی با تأخیر اقدام می كنند. شرح حالی كه والدین در مورد یافته های بالینی می دهند غیر موجه و منافی با هم می باشد. این والدین ادعا می كنند كه مقصر اصلی در رابطه با صدمات وارده به كودكانشان خود كودكانشان می باشند. شخصیت والدین سوء رفتارگر شامل تاریخچه ای از مورد سوء رفتار قرار گرفتن در اوایل زندگیشان می باشد «یك عدم هم احساسی و درك متقابل برای كودك» و در نتیجه توقع غیرواقع بینانه از كودك دارند و یك رابطه تخریب شده بین كودك و والدین مخصوصاً در مورد كودكانی كه به نحوی ناقص می باشند، حاكم می باشد.

كودك آزاری:

عبارت از است كلیه صدمات و آزارهای جسمی و روانی و سوء رفتارهای جنسی و غفلت‌های رفتاری یا بدرفتاری با كودك توسط شخصی كه عهده دار مسئولیت سلامت و رفاه وی می باشد و شامل انواع زیر می باشد؛

1- سهل انگاری و اهمال و غفلت:

شایع ترین فرم بدرفتاری با كودكان می باشد و عبارتست از كوتاهی كردن و سهل انگاری در آماده كردن مناسب و كافی كلیه عوامل مراقبت و نگهداری مناسب از كودك و به عبارت دیگر سهل انگاری در حفاظت از كودكان در مقابل خطرات كه بدخواهانه یا جاهلانه صورت گیرد و می تواند فیزیكی- خلقی یا تربیتی باشد و كلاً سهل انگاری و مسامحه شامل انواع سهل انگاری های فیزیكی- خلقی- تربیتی و بهداشتی درمانی می باشد.

2- آزارهای فیزیكی:

به كلیه اعمالی كه نتیجه آن صدمات جسمی به كودك می باشد و از روی عمد انجام شود، گفته می شود این اعمال شامل كتك زدن- سوزن زدن- لگد كردن- گاز گرفتن- سوزاندن- مسموم كردن و غیره می باشد.

3- آزارهای روانی:

آزارهای روانی عبارتست از اینكه شخصی به كودك انتقال دهد كه وی بی ارزش یا بی بها یا دارای نقص و عیب است و یا او را حبس نماید و از روابط اجتماعی وی جلوگیری نماید یا او را خوار و ذلیل نماید و یا از محبت و دوست داشتن محروم نماید.

آزارهای خلقی عبارتند از: تهدیدها و هتك حرمت و ناموس و حملات شفاهی و زبانی

4- آزارهای جنسی:

به كلیه رفتارهای جنسی بین یك بزرگسال و یك كودك گفته می شود و زمانی كه یكی از آنها بزرگتر از دیگری است و از روی اجبار وی را به این عمل وادار می كند این اعمال می‌‌تواند بین دو كودك نیز اتفاق افتد. زمانی كه یكی از دیگری بزرگتر باشد و دیگری را مجبور به این كار بكند، همچنین این اعمال می تواند مابین دو جنس یكسان و یا دو جنس مخالف باشد. آزارهای جنسی طیف وسیعی از دستكاری و یا تماس از روی لباس تا تجاوز جنسی را هم شامل می شود.

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: