پاورپوینت آیین بندگی (كاربرد اخلاق در زندگی)
معناشناسی اخلاق وعلم اخلاق معنای لغوی اخلاق سرشت و سجیه اعم از سجایای نیكو و پسندیده یا سجایای زشت و ناپسند خُلق زیبا بهره مندی از سرشت وسجایای نیكو و پسندیده
دسته بندی | معارف اسلامی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 3.557 مگا بایت |
تعداد صفحات | 191 |
فصل اول
معناشناسی وجایگاه اخلاق كاربردی
معناشناسی اخلاق وعلم اخلاق
معنای لغوی اخلاق: سرشت و سجیه اعم از سجایای نیكو و پسندیده یا سجایای زشت و ناپسند خُلق زیبا: بهره مندی از سرشت وسجایای نیكو و پسندیده
خَلق زیبا: داشتن آفرینش و ظاهری زیبا و اندامی موزون و هماهنگ اخلاق از نظردانشمندان اسلامی: صفات و ویژگی های پایدار در نفس كه موجب می شود كارهایی متناسب با آن صفات به طور خودجوش و بدون نیازبه تفكر و تأمل از انسان صادر شود.
تعریف ابو علی مسكویه از اخلاق:
اخلاق حالتی نفسانی است كه بدون نیاز به تفكر وتأمل آدمی را به8 سمت انجام كار حركت می دهد. علم اخلاق را 2دستهتقسیم کرده اند:
-تعریف علم اخلاق با تكیه بر عمل و رفتار اخلاقی
-تعریف علم اخلاق با تكیه بر علم و شناخت
تعریف خواجه نصیر الدین طوسی ازعلم اخلاق:
نقش شناخت را برجسته كرده و می گوید: علمی است به آنكه نفس انسان چگونه خلقی اكتساب تواند كرد كه جملگی احوال وافعال كه به اراد او و از اوصادر می شود جملگی جمیل ومحمود باشد. هدف اصلی اخلاق آموزش شیوه رفتار است.
انواع پژوهش های اخلاقی
1- مطالعات توصیفی
2ـ مطالعات هنجاری (اخلاق كاربردی اخلاق حرفهای زیر مجموعهآن است)
3- مطالعات تحلیلی (فرا اخلاقی)
هدف از مطالعات توصیفی :آشنایی با نوع رفتار اخلاقی فرد یا جامعه خاص است و با متد تاریخی ونقلی صورت می گیرد. اخلاق هنجاری:
1- اخلاق هنجاری را اخلاق دستوری هم میگویند.
2-در اخلاق هنجاری به بررسی افعال اختیاری انسان از حیث خوبی یا بدی وبایستگی ونبایستگی می پردازد.
3- …
فصل دوم
اخلاق دانشجویی
بهترین دلیل بر جایگاه ویژه تعلیم و تعلم در اسلام:نخستین آیاتی كه بر پیامبر اكرم (ص) نازل شد. ضرورت تحصیل علم ازدیدگاه اسلام ضرورتی مطلق است . حدیثی از پیامبر درخصوص رد اختصاص تحصیل علم به طبقه یا صنف یا جنس خاصی رابیان می كند :طلب العلم فریضة علی كل مسلم : علم آموزی بر هر مسلمانی واجب است
حدیثی از پیامبر اكرم كه محدودیت زمانی برای تحصیل علم را رد می كند : اطلبوا العلم من المهد الی الحد : زگهواره تا گور دانش بجوی. حدیثی از پیامبر كه محدودیت مكانی تحصیل علم را رد می كند: اطلبو العلم ولو بالصیین: دانش ها رابیاموزید هر چنددرچین باشد
دوحدیث از پیامبر كه محدودیت تحصیل علم از حیث معلم را نفی می كند: .1(الحكمة ضالة المومن فخذ الحكمة ولو من اهل النفاق)
– حكمت گمشده مومن است پس آن را فراگیرید هر چند دردست منافق باشد.
.2(كلمة الحكمة ضالة المومن فحیث وجدها فهو احق بها )،
– كلمه حكمت گمشده مومن است پس در هر جا كه آن را بیابد به آن سزاوارتر است .
پیامبر (ص) در مورد برتری عالم بر عابد می فرماید : برتری عالم بر عابد همچون برتری ماه شب چهارده بر سایر ستارگان است. به درستی که برتری عالم بر عابد همچون برتری خورشید بر سایر سیارات است
…
فصل سوم
اخلاق پژوهش
پرورش پژوهشگرومحقق:
هدف اصلی یا از اهداف اصلی نظام های آموزشی هرجامعه ای رشد علمی در هر جامعه ای مرهون پرورش محقق است. پیشرفت و ترقی مادی ومعنوی جوامع انسانی مدیون پژوهشگر است.
1- تصحیح انگیزه ونیت: حسن فعلی + حسن فاعلی = رسیدن به كمال وسعادت
2- توجه به نقش پیش فرضهای ارزشی پژوهنده كامیاب كسی است كه:الف)در پرتو علمی ترین جهان بینی عصر خود به فلسفه ومنطقی واقع گرا مجهز شود. ب)روش های پژوهش را بیاموزد و با شخصیتی علم پرورد به كار پردازد.
3-آشنایی با پیشینه پژوهش: نیوتن: اگر توانسته ام(افق را)اندكی دورتر از دیگران بنگرم بدان سبب است كه بر شانه های غولان ایستاده ام.
4-گزینش مسئله: باید موضوع تحقیق مشكلی از مشكلات عملی یا علمی جامعه برطرف كند مورد علاقه پژوهشگر نیز باشد.
5-شهامت در پژوهش: امام علی (ع): چون از كاری ترسیدی خود را در آن بیفكن زیرا سختی حذر كردن و پاییدن بزرگتراست از آنچه ازآن ترس داری
…
فصل چهارم
اخلاق نقد
فصل پنجم
اخلاق معیشت
فصل ششم
اخلاق معاشرت
فصل هفتم
اخلاق جنسی
فصل هشتم
اخلاق سیاست
(اخلاق زمامداری )
فصل نهم
اخلاق گفتگو
قوانین ارسال دیدگاه در سایت