پایان نامه بررسی تاثیر جنسیت اساتید بر انگیزه تحصیلی دانشجویان
پایان نامه بررسی تاثیر جنسیت اساتید بر انگیزه تحصیلی دانشجویان
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 179 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 86 |
در سالهای اخیر تحولات جنسیتی گستردهای در حوزهی آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی به وقوع پیوسته است که نمیتوان آنها را محدود و منحصر به تحولات کمی و افزایش چشمگیر نسبت دانشجویان دختر دانست، به همین اعتبار دیدگاههای جدیدتر بر ابعاد کیفی این تحول تأکید داشته و آن را در عرصهی وسیعتری از پیامدهای تحصیلی دنبال کردهاند. در تحقیق حاضر تلاش شده است که پس از مروری نظری بر وجوه عمدهی تفاوتهای جنسیتی در تواناییهای شناختی، عملکرد تحصیلی و تبیین آن با استناد به برخی دیدگاهها، به این مهم پرداخته شود.
این یافته را میتوان با رجوع به نتایج پارهای از تحقیقات مرتبط سراغ گرفت. ذكایی 1386 در تحقیقی كه به منظور سنجش گرایش دانشآموزان نسبت به ارزشهای تحصیلی انجام داد نتیجه گرفت كه علاقه به تحصیل در دختران به طور معناداری از پسران بیشتر است، میل و انتخاب شخصی در آنها برای ورود به دانشگاه بیشتر است، با تفاوت معناداری بیش از پسران تمایل به ادامهی تحصیلات خود، صرفنظر از فرصتهای شغلی، دارند و نیز از انگیزهی بالاتری برای كسب مدارج عالی تحصیلی برخوردارند. در انتخاب رشتهی تحصیلی و انگیزه ادامه تحصیل جهتگیریهای فرامادی و توجه به علاقهی شخصی لزوم كسب علم فی نفسه بیش از رسیدن به رفاه مالی و یا وجود بازار كار یا درآمدزا بودن رشتهی تحصیلی در دختران قویتر از پسران است و برای آن در جهت موفقیت بیشتر در مسیر زندگی و گذر موفق به بزرگسالی اهمیت ابزاری و نهایی بیشتر قائلاند (ذكایی ص 223-213).
ایرجی زاد 1376 نیز كم و بیش نتیجهی مشابهای از تحقیق خود میگیرد و بیان میكند كه نگاه مردان به آموزش عالی بیش از نگاه زنان جنبهی اقتصادی و ابزاری دارد و آنها بیشتر نگران آیندهی شغلی و آمادهسازی خود برای فعالیتهای اقتصادی هستند (ایرجیزاد 1376ص 360).
همچنین سیف 1383 در بررسی خود دربارهی رابطهی مهارتهای مقابله با استرس و پیشرفت تحصیلی به این نتیجه رسید كه پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر بیشتر از پسران است. شعیری و همكاران 1383 نیز كه به بررسی رابطهی اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی با توجه به جنسیت و رشتهی تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی پرداختند، نشان دادند كه مقایسهی پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان با توجه به جنسیت و رشتهی تحصیلی در مجموع نشانگر موفقیت تحصیلی بیشتر دختران و تعامل بین رشتهی تحصیلی و جنسیت است.
باقری و همكاران 1382 نیز در بررسی تفاوتهای جنسیتی به این نتیجه رسیدند كه در انگیزش درونی و هر دو خرده مقیاس آن (فهم و تجربه تحریك) و نیز تنظیم همانندسازی شده از انگیزش بیرونی برای تحصیل برتری با دختران و در تنظیم بیرونی و بیانگیزگی برتری با پسران است و در تنظیم تزریقی نیز تفاوت معنیدار مشاهده نشد. این نتایج تا حد زیادی با یافتههای تحقیق حاضر همخوانی دارد به جز اینكه در این تحقیق در تنظیم تزریقی نیز برتری با دختران بود و در بیانگیزگی تفاوت معنیدار مشاهده نشد.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت