پایان نامه تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارك
پایان نامه تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارك
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 137 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 163 |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: بررسی تاریخچه باغسازی…………………………………………………………….. 1
1-1- باغهای جهان…………………………………………………………………………………….. 2
1-1-1- بین النهرین……………………………………………………………………………….. 2
1-1-2- مصر………………………………………………………………………………………… 3
1-1-3- یونان……………………………………………………………………………………….. 5
1-1-4- روم…………………………………………………………………………………………. 7
1-2- باغسازی در قرون وسطی ……………………………………………………………………. 8
1-2-1- باغهای اروپا………………………………………………………………………………….. 8
1-2-2- باغهای اسلامی در اسپانیا…………………………………………………………………… 9
1-2-3- ایران از قرن پنجم تا پانزدهم……………………………………………………………… 9
1-2-4- قرون میانی از قرن پنجم تا پانزدهم……………………………………………………… 11
1-2-5- از قرن پنجم تا یازدهم……………………………………………………………………… 11
1-2-6- از قرن یازدهم به بعد……………………………………………………………………….. 12
1-2-7- باغهای خلفای بنی امیه در اندلس از قرن هشتم تا پانزدهم میلادی………………. 13
1-3- باغسازی بعد از قرون وسطی………………………………………………………………… 14
1-3-1- دوره انسانگرایی از قرن پانزدهم تا اواخر قرن شانزدهم…………………………….. 14
1-3-2- نمونه های ویلا- باغ- منظر……………………………………………………………….. 16
1-3-3- دوره باروك…………………………………………………………………………………… 18
1-3-4- نمونه های «ویلا- پارك»…………………………………………………………………… 20
1-3-5- نقش فرانسه در تكامل طراحی منظر قرن هفدهم……………………………………… 21
1-3-6- مجموعه «و- لو- ویكونت»………………………………………………………………… 23
1-3-7- مجموعه ورسای……………………………………………………………………………… 24
1-3-8- عصر روشنگری قرن هجدهم……………………………………………………………… 25
1-3-9- باغ های منظره ای در انگلستان قرن هجدهم …………………………………………. 28
1-3-10- فرهنگ باغ سازی چین…………………………………………………………………… 31
1-3-11- جایگاه نقاشی منظر فرانسه در باغسازی انگلستان………………………………….. 32
1-3-12- روشام………………………………………………………………………………………… 34
1-3-13- استوهاوس…………………………………………………………………………………… 34
1-3-14- استارهد………………………………………………………………………………………. 35
1-3- تاریخچه و سبكهای پردیس سازی در ایران………………………………………………. 36
1-4- تحول تاریخی باغ در ایران……………………………………………………………………. 41
1-4-1- باغ های تیموری……………………………………………………………………………… 41
1-4-2- باغ های صفوی یا شاه عباسی…………………………………………………………….. 43
1-4-3- باغ های قاجاری…………………………………………………………………………….. 45
1-4-4- باغهای شیراز…………………………………………………………………………………. 46
1-4-5- باغهای تبریز………………………………………………………………………………….. 47
1-4-6- باغ فین كاشان………………………………………………………………………………… 49
1-4-7- باغ شاهزاده ماهان كرمان…………………………………………………………………… 49
1-4-8- باغ گلشن طبس …………………………………………………………………………….. 50
فصل دوم: مبانی نظری………………………………………………………………………………… 52
2-1- بررسی و تحلیل باغهای ایرانی……………………………………………………………….. 53
2-1-1- بررسی عناصر باغهای ایرانی………………………………………………………………. 53
2-1-1-1- آب نما و استخر………………………………………………………………………….. 53
2-1-1-2- كوشك……………………………………………………………………………………… 55
2-1-1-3- درخت و گیاه…………………………………………………………………………….. 55
2-1-1-4- حصار………………………………………………………………………………………. 57
2-1-1-5- زمین………………………………………………………………………………………… 57
2-1-2- بررسی مفاهیم در معماری باغ…………………………………………………………….. 58
2-1-2-1- حس مكان یا مكانیت……………………………………………………………………. 58
2-1-2-2- همزمان زمان- صورت………………………………………………………………….. 60
2-1-2-3- نواخت و ریتم…………………………………………………………………………….. 60
2-1-2-4- هندسه………………………………………………………………………………………. 61
2-1-2-5- ابعاد نمادین……………………………………………………………………………….. 62
2-1-2-6- رنگ………………………………………………………………………………………… 64
2-1-3- خصوصیات كالبدی باغ ایرانی…………….
……………………………………………… 66
2-1-3-1- باغ واقع در محیط های هموار………………………………………………………… 66
2-1-3-2- باغ واقع در روی تپه……………………………………………………………………. 67
2-1-3-3- باغ آبی……………………………………………………………………………………… 68
2-1-3-4- باغ- خانه………………………………………………………………………………….. 68
2-1-3-5- باغ واقع در كنار رودخانه………………………………………………………………. 69
2-2- آب و طبیعت در معماری……………………………………………………………………… 71
2-2-1- آب و معماری………………………………………………………………………………… 71
2-2-2- طبیعت و معماری……………………………………………………………………………. 91
2-2-1-1- طبیعت بستری برای معماری…………………………………………………………… 92
2-2-1-2- طبیعت عنصری از معماری…………………………………………………………….. 94
2-2-1-3- طبیعت آرایه ای بر معماری……………………………………………………………. 95
2-2-1-4- طبیعت رهنمودی در معماری………………………………………………………….. 96
2-3- رمانیسم، بنیان های معرفت شناختی و نمود آن در هنر و معماری……………………. 103
2-3-1- بنیان های معرفت شناسانه رمانتیسم و اهمیت ذهنی هنرمند………………………… 104
2-3-2- نقش تخیل درمعرفت شناسی رماتیسم و تأثیر آن در زیباییشناسی………………. 107
2-3-3- عاطفه و احساسات هنر رمانتیك…………………………………………………………. 112
2-3-4- گرایش به گوتیك در معماری و برانگیختگی احساسات……………………………. 114
2-3-5- طبیعت و نگرش تازه رمانتیكها به آن ونمود آن در هنرومعماری………………… 115
2-3-6- طبیعت گرایی رمانتیك های انگلیس و تحول باغ سازی…………………………….. 117
2-3-7- جنبش نئوگوتیك در هنر و معماری فرانسه……………………………………………. 119
2-3-8- بررسی اجمالی فرم و محتوا در هنر رمانتیك………………………………………….. 121
2-3-9- نتیجه……………………………………………………………………………………………. 124
2-4- توریسم و گردشگری در ایران………………………………………………………………..
قوانین ارسال دیدگاه در سایت