پایان نامه پیاده سازی و استقرار مدیریت دانش در دانشگاه
پایان نامه پیاده سازی و استقرار مدیریت دانش در دانشگاه
هدف از این پایان نامه سنجش اثربخشی استقرار و پیاده سازی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۲۲۲ |
حجم | ۷۶۴۵ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
هدف از این پایان نامه پیاده سازی و استقرار مدیریت دانش در دانشگاه می باشد. پژوهش حاضر در پی سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران است تا بتواند برای افزایش آگاهی مسئولین امر در این خصوص، اطلاعات مفید و پیشنهاداتی را ارائه دهد. به همین منظور با مرور ادبیات و تحقیقات انجام شده در این زمینه و شناسایی عوامل، شاخص و ابزار ها و مقایسه آنها، این مطالعه از مدل چن و همکاران (۲۰۰۹) برای سنجش میزان اثر بخشی مدیریت دانش در دانشکده های دانشگاه مازندران استفاده کرده است. در مدل پژوهش، تکنیک فرآیند تحلیل شبکه ای برای میزان و مقایسه دانشکده ها و همچنین ابعاد کارت امتیازی متوازن را به عنوان شاخص های اثربخشی و خلق، ذخیره، تسهیم، به کارگیری و درونی سازی دانش را به عنوان فرآیند های مدیریت دانش به کار گرفته است.
نظر به اینکه، کلیه ی سازمان های آموزشی، دانش را در بطن و متن خود دارند و طی روند روزمره اطلاعات را پردازش و به دانش تبدیل می کنند و با در آمیختن ارزش ها، راهبردها و تجارب، مبنای تصمیم-گیری و اقدامات آینده ی سازمان را شکل می دهند. آنچه در این فرآیند مهم است، آگاهی و دانش آفرینی آگاهانه است. مؤسسات آموزش عالی در نقش سازمان های دانش محور عمدتاً فعالیت های اصلی خود را معطوف به یادگیری، خلق و نشر دانش می کنند. دانشگاه به عنوان یک سازمان آموزشی بخش عظیمی از فعالیت های مربوط به دانش را انجام می دهد (راولی ،۲۰۰۰). بنابراین مادامی که دانشگاه ها در زمینه ارزیابی دارایی های دانشی خود، پیمایشی انجام ندهند، مدیریت دانش بهبود عملکرد و توسعه سازمانی را نخواهد داشت.
فهرست مطالب
فصل اول- کلیات پژوهش
۱-۱- مقدمه
۱-۲- ضرورت و اهمیت موضوع
۱-۳- بیان مسأله
۱-۴- اهداف پژوهش
۱-۵- سوالات پژوهش
۱-۶- روش پژوهش
۱-۷- قلمرو پژوهش
۱-۸- تعریف واژهها و اصطلاحات
1-8-1- تعاریف مفهومی
1-8-2- تعاریف عملیاتی
۱-۹-ساختار کلی پایان نامه
فصل دوم: ادبیات پژوهش
۲-۱- مقدمه
۲-۲- مدیریت دانش
۲-۲-۱-گذری بر مدیریت دانش
۲-۲-۲-دانش
۲-۲-۲-۱- روابط داده،اطلاعات و دانش
۲-۲-۲-۲- داده
۲-۲-۲-۳-اطلاعات
۲-۲-۳-طبقه بندی انواع دانش
۲-۲-۴-منابع دانشی سازمان
۲-۲-۵-تعاریف مدیریت دانش
۲-۲-۶- اهمیت به کارگیری مدیریت دانش
۲-۲-۷-اهداف مدیریت دانش
۲-۲-۲-۸-فرآیند های مدیریت دانش
2-2-9-مدیریت دانش در آموزش عالی
2-3-سنجش مدیریت دانش
۲-۳-۱- سنجش اثربخشی مدیریت دانش
۲-۳-۲- انواع رویکرد های سنجش مدیریت دانش
۲-۳-۳- ابزارهای سنجش مدیریت دانش
2 -3-3-1- کارت امتیازی متوازن
2-3-3-2- جهت یاب اسکاندیا
2-3-3-3- نظارت بر داراییهای نامشهود
2-3-3-4- حسابداری منابع انسانی
2-3-3-5- روش شناسیKP3
2-3-3-6- شاخص عملکرد مدیریت دانش
2-3-3-7- سیستم مبتنی بر رضایت کاربر
۲ -۳-۴–مقایسه ابزار های سنجش مدیریت دانش
۲-۴- مدل تحقیق و اجزای آن
2-4-1-کارت امتیازی متوازن
2-4-2- شاخص عملکرد مدیریت دانش
2-4-3- فرآیند تحلیل شبکهای
۲-۵- دانشگاه مازندران
۲-۶-مروری بر تحقیقات انجام شده
2-6-1-تحقیقات خارجی
2-6-2-تحقیقات داخلی
۲-۷-خلاصه فصل دوم
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
۳-۲- نوع شناسی پژوهش
۳-۳- انتخاب خبره
۳-۴- مدل و روش پژوهش
۳-۴-۱- گام اول تشکیل مدل و ساختاردهی به مسأله
۳-۴-۲- گام دوم تشکیل ماتریس مقایسات زوجی و محاسبه بردار اوزان در هر یک از سطوح
۳-۴-۳- گام سوم محاسبه اثربخشی مدیریت دانش
۳-۴-۴- گام چهارم تجزیه و تحلیل اثربخشی مدیریت دانش
۳-۵- ابزار و روش جمعآوری دادهها
۳-۵-۱- بررسی سازگاری ماتریس های مقایسات زوجی
3-5-1-1-محاسبه سازگاری ماتریس های مقایسات زوجی
۳-۶- معرفی نرمافزارهای مورد استفاده
۳-۷- محدودیتهای پژوهش
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱- مقدمه
۴-۲- مشخصات خبرهها
۴-۳- پیاده سازی روش
4-3-1- گام اول تشکیل مدل و ساختاردهی به مسأله
4-3-2- گام دوم تشکیل ماتریس مقایسات زوجی و محاسبه بردار اوزان در هر یک از سطوح
4-3-3- گام سوم محاسبه اثربخشی مدیریت دانش
4-3-3- گام چهارم تجزیه و تحلیل اثربخشی مدیریت دانش
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه
۵-۲- جمع بندی
۵-۳- بحث و نتیجه گیری
۵-۴- پیشنهادات
۵-۴-۱- کاربردی
5-4-2 تحقیقات آتی
منابع و مأخذ
پیوستها
پیوست۱-پرسشنامه مقایسات زوجی
پیوست۲- خروجی نرم افزار Super Decisions
فهرست شکلها
۱۰ شکل۱-۱- ساختار کلی پایان نامه
۱۷ شکل۲-۱- اثر اطلاعات و دانش بر تصمیم گیری
۴۰ شکل۲-۲- رابطه بین مولفه های اصلی در متدلوژیKp3 برای تعیین سهم دانش در عملکرد شرکت
۴۶ شکل۲-۳- مدل اولیه تحقیق
۴۸ شکل۲-۴- ارتباط کارت امتیازی متوازن با مدیریت دانش
۵۱ شکل۲-۵- تفاوت ساختار سلسله مراتب و شبکه
۵۴ شکل۲-۶- فرمت استاندار سوپر ماتریس
۵۸ شکل۲-۷- مدل سنجش اثر بخشی مدیریت دانش
۵۹ شکل۲-۸- مدلANP سنجش عملکرد مدیریت دانش
۶۰ شکل۲-۹- مدل وو و ونگ برای ارزیابی موفقیت مدیریت دانش
۶۲ شکل۲-۱۰-توانمندی مدیریت دانش به منظور اثربخشی مدیریت دانش
۶۵ شکل۲-۱۱-مدل مفهومی ارزیابی و آسیبشناسی مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی
۶۸ شکل۲-۱۲-مدل عوامل تأثیر گذار بر موفقیت سیستم مدیریت دانش و همچنین پیامدها آن
۷۳ شکل۲-۱۳-چارچوب مرور ادبیات پژوهش
۷۸ شکل۳-۱-مدل تحقیق
۱۰۶ شکل۵-۱-یافتههای پژوهش
فهرست جداول
۳۳ جدول ۲-۱- رویکرد های متفاوت ارزیابی مدیریت دانش
۳۶ جدول ۲-۲- شاخص های کارت امتیازی متوازن
۳۷ جدول ۲-۳- شاخص های جهت یاب اسکاندیا
۳۸ جدول ۲-۴- شاخص های نظارت بر دارایی های نا مشهود
۳۹ جدول ۲–۵ شاخص های حسابداری منابع انسانی
۴۰ جدول ۲-۶- شاخص های متدلوژی Kp3
۴۲ جدول ۲-۷- شاخص های عملکرد مدیریت دانش
۴۳ جدول ۲-۸- شاخص های سیستم مبتنی بر رضایت کاربر
۴۴ جدول ۲-۹- مقایسه ابزارهای سنجش مدیریت دانش
۴۸ جدول ۲-۱۰- مدل کارت امتیازی متوازن برای دانشگاه
۶۹ جدول ۲-۱۱- پژوهش های انجام شده در حوزه سنجش مدیریت دانش
۸۱ جدول ۳-۱-مقادیر ترجیحات برای مقایسات زوجی
۸۱ جدول ۳-۲ – نمونه پرسشنامه مقایسه زوجی
۸۳ جدول۳-۳- شاخص ناسازگاری تصادفی
۸۵ جدول ۴-۱- مشخصات خبره
۸۶ جدول ۴-۲- درجه اهمیت شاخصهای اثربخشی مدیریت دانش
۸۷ جدول ۴-۳- درجه اهمیت فرآیند های چرخه دانش تحت کنترل ابعاد کارت امتیازی متوازن
۸۸ جدول ۴-۴- اولویت دانشکدهها تحت کنترل فرآیند های چرخه دانش در بعد مشتری
۸۹ جدول ۴-۵- اولویت دانشکدهها تحت کنترل فرآیند های چرخه دانش در بعد فرآیندهای داخلی
۹۰ جدول ۴-۶- اولویت دانشکدهها تحت کنترل فرآیند های چرخه دانش در بعد نوآوری و یادگیری
۹۱ جدول ۴-۷- اولویت دانشکدهها تحت کنترل فرآیند های چرخه دانش در بعد مالی
۹۲ جدول ۴-۸- اولویت فرآیند های چرخه دانش تحت کنترل دانشکدهها در بعد مشتری
۹۳ جدول ۴-۹- اولویت فرآیند های چرخه دانش تحت کنترل دانشکدهها در بعد فرآیند های داخلی
۹۴ جدول ۴-۱۰- اولویت فرآیند های چرخه دانش تحت کنترل دانشکدهها در بعد نوآوری و یادگیری
۹۵ جدول ۴-۱۱- اولویت فرآیند های چرخه دانش تحت کنترل دانشکدهها در بعد مالی
۹۷ جدول ۴-۱۲-سوپر ماتریس اولیه در بعد مشتری
۹۷ جدول ۴-۱۳- سوپر ماتریس نهایی در بعد مشتری
۹۸ جدول ۴-۱۴- سوپر ماتریس اولیه در فرآیند های داخلی
۹۸ جدول ۴-۱۵- سوپر ماتریس نهایی در بعد فرآیندهای داخلی
۹۹ جدول ۴-۱۶- سوپر ماتریس اولیه در بعد نوآوری و یادگیری
۹۹ جدول ۴-۱۷- سوپرماتریس نهایی بعد نوآوری و یادگیری
۱۰۰ جدول ۴-۱۸- سوپرماتریس اولیه بعد مالی
۱۰۰ جدول ۴-۱۹- سوپر ماتریس نهایی در بعد مالی
۱۰۲ جدول ۴-۲۰- محاسبه شاخص مطلوبیت برای سنجش اثربخشی مدیریت دانش
۱۰۳ جدول ۴-۲۱-تجزیه و تحلیل اثربخشی از طریق پنج جزء فرآیند های چرخه دانش
فهرست نمودارها
۵۲ نمودار۲-۱- ارتباط درونی و بیرونی میان عناصر
۶۳ نمودار۲-۲- سلسله مراتب سنجش اثربخشی مدیریت دانش
۶۴ نمودار۲-۳-مدل سلسله مراتبی ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش سازمان
۷۶ نمودار۳-۱-گامهای پیاده سازی مدل
۸۷ نمودار ۴-۱- درجه اهمیت فرآیند های چرخه دانش تحت کنترل ابعاد کارت امتیازی متوازن
۸۸ نمودار ۴-۲- اولویت دانشکدهها تحت کنترل فرآیند های چرخه دانش در بعد مشتری
۸۹ نمودار ۴-۳- اولویت دانشکدهها تحت کنترل فرآیند های چرخه دانش در بعد فرآیندهای داخلی
۹۰ نمودار ۴-۴- اولویت دانشکدهها تحت کنترل فرآیند های چرخه دانش در بعد نوآوری و یادگیری
۹۱ نمودار ۴-۵- اولویت دانشکدهها تحت کنترل فرآیند های چرخه دانش در بعد مالی
۹۲ نمودار ۴-۶- اولویت فرآیند های چرخه دانش تحت کنترل دانشکدهها در بعد مشتری
۹۳ نمودار ۴-۷- اولویت فرآیند های چرخه دانش تحت کنترل دانشکدهها در بعد فرآیند های داخلی
۹۴ نمودار۴-۸- اولویت فرآیند های چرخه دانش تحت کنترل دانشکدهها در بعد نوآوری و یادگیری
۹۵ نمودار ۴-۹- اولویت فرآیند های چرخه دانش تحت کنترل دانشکدهها در بعد مالی
۱۰۷ نمودار۵-۱- تجزیه و تحلیل اثربخشی مدیریت دانش از طریق ابعاد کارت امتیازی متوازن
۱۰۸ نمودار۵-۲- تجزیه و تحلیل اثربخشی مدیریت دانش از طریق فرآیند های چرخه دانش
۱۰۹ نمودار۵-۳- میزان اثربخشی مدیریت دانش دانشکدهها
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت