مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پول در اقتصاد اسلامی

دسته بندی :اقتصاد مدیریت 28

امروزه پول یكی از مهمترین پدیده های اقتصادی محسوب می شود و با زندگی بشر به طرز اعجاب انگیزی عجین شده است این عنصر كیمیا گونه را همگان می شناسند و از نقش تعیین كنندة آن در زندگی بخوبی آگاهند در هر فعالیت خرد و كلان اقتصادی ” پول “ نقشی اساسی بر عهده دارد ” پول “ به عنوان یك ” پدیده “ روزگاری وجود نداشت و نیاز انسان سبب پیدایش یا اختراع آن گردید و

دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 24 کیلو بایت
تعداد صفحات 34
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

امروزه پول یكی از مهمترین پدیده های اقتصادی محسوب می شود و با زندگی بشر به طرز اعجاب انگیزی عجین شده است .این عنصر كیمیا گونه را همگان می شناسند و از نقش تعیین كنندة آن در زندگی بخوبی آگاهند در هر فعالیت خرد و كلان اقتصادی ” پول “ نقشی اساسی بر عهده دارد .

” پول “ به عنوان یك ” پدیده “ روزگاری وجود نداشت و نیاز انسان سبب پیدایش یا اختراع آن گردید و بتدریج رشد كردو به صورت موضوعی كه تحت تأثیر قوانین مشخص و مكانیزمهای پیچیده قرار دارد در آمد .

بطوری كه تا كنون بیش دهها كتاب دربارة نگاشته شده و آن را از زوایای گوناگون مورد بحث و كاوش قرار داده اند ولی با این همه هنوز تعریف جامعی دربارة آن ارائه نشده است و اقتصاد دانان ترجیح می دهند به جای تعریف پول بیشتر وظایف آنرا مورد توجه قرار دهند .

مبادلات پایا پای ( Barter یا Troc):

یكی از وظایفی كه اقتصاد دانان برای پول ذكر می كنند ” وسیله بودن برای تسهیل مبادلات “ است . قبل از تولد پول و به كار گیری آن به عنوان وسیله مبادلة انسانهای اولیه نیازمندی های خود را به صورت معاملات پایاپای بر طرف می ساختند . این داد وستد ها معمولاً در یك اقتصاد ساده و كوچك ، در محدودة یك قبیله ، روستا ، شهر و یا ….. صورت می گرفت و در ضمن آن ، دو طرف معامله ، كالاهای خود را با یكدیگر معاوضه می كردند .

هر كس كالایی راكه برای او قابل استفاده نبود یا بر اثر احتیاج به كالای دیگر حاضر به معاوضة آن بود، به شخص دیگر كه متقاضی كالای او بود می داد و متقابلاً كالای وی رابه عنوان عوض دریافت می كرد . این قبیل داد و ستد ها كه در جامعه های ابتدایی متداول بود ” مبادلة مستقیم كالا با كالا یا مبادلة پایاپای “ نام دارد .

پیدایش پول ها ی فلزی :

انتخاب یك یا چند كالا به عنوان معیار ارزش ، اگرچه تا اندازه ای موجب تسهیل امر مبادله می باشد اما نتوانست برخی از مشكلات اساسی مبادلات داد و ستد ی را از میان بردارد ، زیرا با گذشت زمان بعضی كالاها فاسد شده و از بین می رفتند و دسته ای دیگر به علت داشتن حجم زیاد امكان ذخیره آنها نبود.

سرانجام جستجوی بشر منتهی شد به اینكه فلزات ، مخصوصاً طلا و نقرهرا كه اشكالات فوق را ندارند به عنوان وسیله مبادله بر گزیدند . طلا و نقره فلزاتی هستند كه در سطح جهانی مورد پذیرش عمومی می باشند و از رواج بیشتری برخوردارند .

امكان تورق در آنها زیاد است و به خوبی می توان از آنها سكه های نازك و كوچك تهیه نمود و چون ارزش آنها ذاتی می باشد بر اثر خرد شدن و تقسیم شدن به قطعات كوچكتر ، ارزش آنها از بین نمی رود . انعطاف پذیری زیادی دارند و می توان آنها را در قالبهای گوناگون ریخت و به صورتهای متفاوت در آورد . همچنین امكان حك كردن هر نقش و نوشته ای برروی آنها وجود دارد .

بطوركلی از نظر اقتصادی دلایل انتخا ب و رواج پولهای فلزی بویژه طلا و نقره عبارتند از :

1)نقش معاملاتی : پولهای فلزی به صورت عموم و سكه های طلاو نقره بخصوص دارای قابلیت تراكم ارزش فراوان در حجم كم بوده و به سهولت قابل حمل و نقل می باشند و از این نظر در تسهیل معاملات نقش ویژه ای ایفا می كنند .

2)نقش ذخیره ارزش :پول های فلزی از آن جهت كه فلزهستند دوام زیادی داشته و كمتر فاسد می شوند و در این میان طلا و نقره به خاطر اینكه دچار زنگ زدگی نمی شوند ، امتیاز بیشتری دارند .

3)معیار ارزش یكنواخت : چیزی كه می خواهد به عنوان معیار ارزش قرار بگیرد باید خودش از نظر ارزش ، همگون و یكنواخت باشد و مقادیر متفاوت آن فقط به لحاظ كمیت با یكدیگر اختلاف داشته باشند . این امر در پول های فلزی تحقق پیدا می كند . اما در غیر پول های فلزی ، اغلب مصداق نمی یابد .

4)قابلیت تقسیم پذیری : فلزات ، مخصوصاً طلا و نقره را می توان به كمیت های گوناگون تقسیم كرد بدون آنكه این امر سبب شود تا به كیفیتشان صدمه ای برسد و همچنین اگر لازم باشد می توان دوباره آنها را به صورت اولیه برگرداند . اما در غیر پولهای فلزی چنین قابلیتی وجود ندارد .

انواع پولهای كاغذی :

پولهای كاغذی به دو نوع تقسیم می شوند :

1)پول كاغذی قانونی با گردش دستوری

پول كاغذی اعتباری با گردش تضمینی

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: