پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه ارتباط موثر
پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه ارتباط موثر
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارتباط موثرکه در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۱ |
حجم | ۲۱۱ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری ارتباط موثر عنوان این پژوهش می باشد که در ان به مبانی نظری و پیشینه تحقیق می پردازیم.
توانایی ارتباط مؤثر:
این توانایی به فرد کمک میکند که بتواند کلامی یا غیر کلامی و مناسب با فرهنگ، جامعه و موقعیت خود را بیان نماید، بدین معنی که فرد بتواند نظریهها، عقاید، خواستهها، نیازها و هیجانهای خود را ابراز و به هنگام نیاز بتواند درخواست کمک و راهنمایی کند. روابط اجتماعی اولین ابزار ارضای نیازهای انسان میباشد. برقراری ارتباط اولین ضرورت یک زندگی اجتماعی است. بنابراین، روابط اجتماعی مؤثر و کارآمد تنها وسیله ی انتقال پیامها و اطلاعات بین فردی است، ارتباط تنها راه تعاملات اجتماعی و بیان احساسات است، مناسبترین شیوه ی برطرف کردن سوءتفاهمها است و زمینه ساز رشد و تعالی یک اجتماع محسوب میشود.روابط اجتماعی ناکارآمد موجب سوءتفاهمهایی میشود، احساس تنهایی و تعارض در افراد خانواده و جامعه را سبب میگردد، به تدریج اعتماد به نفس فرد کاهش مییابد و سرانجام تواناییهای فرد را برای مقابله با مشکلات زندگی کاهش میدهد. استن هاوس ؛(۱۹۹۷).
برقراری روابط اجتماعی مستلزم رعایت اصول و قوانینی است که از یک سو به ایجاد حفظ و تداوم روابط کمک میکند و از سوی دیگر موجب کارآمدی این روابط میگردد. برقراری روابط اجتماعی ضروری است و ما نمیتوانیم بدون برقراری ارتباط زندگی کنیم. هنگامی که انسانها در کنار هم باشند و اجباراً با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند، زیرا آن چه انجام میدهند، یا نمیدهند و آن چه میگویند و نمیگویند توسط دیگران تفسیر میشود. حتی سکوت ما نیز گونهای از ارتباط است. «ارتباطات الزامی و غیر قابل برگشتند» در جامعه ی انسانی ارتباط یک جریان غیر قابل برگشت است، زیرا هر آن چه که میگوییم و انجام میدهیم، حائز اهمیت است و جزئی از روابط، محسوب میگردد.
فهرست مطالب
تعریف نظری ارتباط موثر
تعریف عملیاتی ارتباط موثر
فصل دوم پیشینه تحقیق و مبانی نظری در مورد مهارت ارتباط موثر
۲-۲ تاریخچه ی آموزش مهارتهای زندگی در جهان 12
۳-۲ تاریخچه ی آموزش مهارتهای زندگی در ایران 12
۴-۲ تعریف سازمان بهداشت جهانی از مهارت های زندگی 13
۵-۲ طبقه بندی بین المللی مهارتهای زندگی 13
۵-۱-۲ مهارت عمومی، اصلی یا مشترک 14
۵-۲-۲ مهارت های خاص یا غیرمشترک 14
۶-۲ کاربرد مهارتهای زندگی(ارتباط مؤثر و جرأتمندی) 16
۷-۲ اهداف آموزش مهارت های زندگی 16
۸-۲ انواع مهارت های زندگی 17
۹-۲ نقش مهارت های زندگی در ارتقای بهداشت روان 19
نمودار شکل یک پنج حوزه اصلی مهارت های زندگی 19
۱۰-۲ مهارت ارتباط مؤثر 19
۱۱-۲ تعریف ارتباط 20
۱۲-۲ ضرورت و اهمیت ارتباطات 20
۱۳-۲ اصول و مقررات ارتباطات بین فردی 21
۱۴-۲ عناصر اصلی ارتباط 21
۱۵-۲ عوامل مؤثر در شروع ارتباط 21
۱۶-۲ موانع ارتباط 22
۱۷-۲ مهارت جرأتمندی 22
۱۸-۲ قدرت ابراز وجود 23
۱۹-۲ اهمیت مهارت جرأتمندانه 25
۲۰-۲ شیوه های آموزش مهارت های زندگی 26
۲۱-۲ اجرای برنامه ی آموزش مهارت های زندگی 28
نمودار شکل دوآثارمختلف آموزش مهارت های زندگی در طی زمان 28
۲۲-۲ سازگاری و ناسازگاری 28
۲۳-۲ تعاریف در حیطه سازگاری اجتماعی 29
۲۴-۲ تحلیل فرآیند سازگاری اجتماعی 32
۲۵-۲ علائم بالینی اختلالات سازگاری 33
۲۶-۲ انواع ناسازگاری 33
۲۶-۲-۱ گروه اول ناسازگاران اجتماعی 33
۲۶-۲-۲ گروه دوم ناسازگاران حسی و حرکتی 34
۲۶-۲-۳ گروه سوم ناسازگاران ذهنی و عقلی 34
۲۷-۲ بهداشت روان و سازگاری 34
۲۸-۲ ملاک و معیارسازگاری 34
۲۹-۲ عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی 35
۲۹-۲-۱ عوامل فردی 35
۲۹-۲-۲ هوش 35
۲۹-۲-۳ عوامل خانوادگی 36
۲۹-۲-۴ عوامل اجتماعی 37
۲۹-۲-۵ رسانه های گروهی 37
۲۹-۲-۶ گروه همسالان 37
۲۹-۲-۷ عوامل مذهبی و اخلاقی 38
۳۰-۲ سازگاری با دانشگاه 38
۳۱-۲ مبانی نظری 40
۳۱-۲-۱ نظریه های روانشناسی 40
۳۱-۲-۱-۱ نظریه ی اریکسون 40
۳۱-۲-۱-۲ نظریه ی روانشناسی فردی آدلر 41
۳۱-۲-۱-۳ نظریه ی بین فردی سالیوان 42
۳۱-۲-۲ نظریه های جامعه شناسی 44
۳۱-۲-۲-۱ نظریه ی ناهنجاری دورکیم 44
۳۱-۲-۲-۲ نظریه ی ناهنجاری مرتون 45
۳۱-۲-۲-۳ نظریه ی کنش اجتماعی ماکس وبر 46
۳۱-۲-۳ نظریه های مددکاری اجتماعی 47
۳۱-۲-۳-۱ نظریه ی توانمند سازی مدافعه 47
۳۱-۲-۳-۲ نظریه ی سلامت اجتماعی کییز 47
نمودار شکل سه مدل پنج عاملی کییز 48
۳۱-۲-۳-۳ نظریه ی مددکاری اجتماعی شناختی- رفتاری 49
نمودار شکل چهار الگوی عمومی مورد استفاده در تئوری شناختی – رفتاری 49
۳۱-۲-۳-۳ نظریه ی یادگیری اجتماعی 50
۳۱-۲-۴ دیدگاه ها و مکاتب 50
۳۱-۲-۴-۱دیدگاه روان تحلیل گری 50
۳۱-۲-۴-۲دیدگاه علوم رفتاری 51
۳۱-۲-۴-۳ دیدگاه زیستی- روانی- اجتماعی 52
۳۱-۲-۴-۴ سازگاری اجتماعی در مکتب انسان گرایی 52
۳۲-۲ پیشینه ی پژوهش در خارج ازکشور 53
۳۳-۲ پیشینه ی پژوهش در داخل ازکشور 55
۳۴-۲ چارچوب نظری 57
۳۵-۲ مدل نظری 58
نمودارشکل پنج مدل نظری نحوه ی آموزش مهارت های زندگی(ارتباط مؤثر و جرأتمندی) 58
۳۶-۲ سئوالهای تحقیق 59
۳۷-۲ فرضیه های اصلی پژوهش 59
۳۸-۲ فرضیه های فرعی پژوهش 59
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت