پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه خلاقیت
پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه خلاقیت
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق خلاقیت که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۵۵ |
حجم | ۴۰۸ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری خلاقیت عنوان این پژوهش می باشد که در ان به مبانی نظری و پیشینه تحقیق می پردازیم.
استین، پارنس و هاردینگ (۱۹۶۲): "خلاقیت همان چیزی است که به ایجاد یک کار جدید منجر می شود، که در زمانی به عنوان یک چیز قابل دفاع یا مفید یا خشنود کننده مورد قبول گروه قابل توجهی قرار گیرد". راجرز (۱۹۵۴)، و مازلو(۱۹۶۲)، دو تن از مشهورترین روانشناسان انسانگرا هستند. راجرز صاحب نظریه "پدیدارشناختی " معتقد است انگیزه عمده دررشد شخصیت عبارت است از " تمایل فعلیت بخشیدن به استعدادها، توانائیها و خواسته ها ". خلاقیت نیز در حقیقت نوعی خودشکوفائی بعنوان عالی ترین مرحله ارضاء نیازها و رشد شخصیت است و آن عبارت است از اینکه موجود زنده میل دارد و تلاش می کند تمام استعدادهای بالقوه خود را تا حد امکان بالفعل ساخته و تعالی ببخشد. (وهاب زاده، ۱۳۶۶).
خاستگاه این میل، واقع بینی، استقلال عقیده و رضایت درونی فرداست. بطوریکه واقعیت پدیده ها را همانگونه که هستند بپذیرد، نظرات خود را تابع دیگران نسازد و از نتیجه تلاش فکری و کار خلاقانه نیز احساس شعف نماید. به زعم راجرز امنیت روانی و آزادی، احتمال ظهور خلاقیت را افزایش می دهند(مویدنیا، ۱۳۸۴). مازلو خلاقیت را به دو حالت عمده " خلاقیت استعداد ویژه " و" خلاقیت خودشکوفائی " تقسیم بندی می کند. به نظراو شکل اول می تواند همراه با حالت روان نژندی نیز بروز داده شود لکن شکل دوم در بستر شخصیتی سالم ظاهر می گردد (کفایت، ۱۳۷۳، ص ۲۸). هاتز (۲۰۰۱)، تصریح دارد در نظریه های انسانگرایانه خلاقیت ذاتی انسان در نظر گرفته شده است. چراکه انسان سرشت زیباشناسانه داشته و میل وافر به پیشرفت دارد و دراثر نیل به موفقیت و عملکرد خلاقانه احساس مثبت کسب می کند (حاجی دخت، ۱۳۸۷).
فهرست مطالب
تعریف نظری خلاقیت
تعریف عملیاتی خلاقیت
فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش درباره خلاقیت
خلاقیت 18
تعاریف خلاصه چند تن از مشاهیر زمینه تحقیقات و منابع علمی خلاقیت 18
نظریه های خلاقیت 22
– خلاقیت به عنوان ودیعه الهی : 22
– خلاقیت به عنوان دیوانگی : 22
– خلاقیت بعنوان نبوغ شهودی : 23
– خلاقیت به عنوان نیروی حیاتی : 24
– نظریه تداعی گرایی : 25
– نظریه گشتالت : 26
نظریه روانکاوی : 26
روانکاوان و پیروان جدید فروید : 28
– نظریه انسانگرایی کارل راجرز وآبراهام مازلو : 28
– نظریه تحلیل عوامل گیلفورد : 30
– نظریه رشد روانی – اجتماعی اریک اریکسون : 31
– نظریه سینکتیکز یا بدیعه پردازیگوردون : 32
۲-۳ ارتباط متغیرهای پژوهش 33
۲-۳-۱ رابطه خلاقیت و عزت نفس: 33
۲-۳-۲ رابطه تعصب و عزت نفس: 37
۲-۳-۳ رابطه تعصب و خلاقیت: 40
۲-۴ پیشینهی پژوهشی 41
۲-۴-۱ پیشینهی خارجی 41
۲-۴-۲- پیشینهی داخلی 48
جمع بندی 54
خلاصه ای از مطالب ارائه شده 56
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت