چگونه توانستم به کمک راهکار های جذاب علاقه مندی به درس فیزیک را دانش آموزان نهادینه سازم
چگونه توانستم به کمک راهکار های جذاب علاقه مندی به درس فیزیک را دانش آموزان نهادینه سازم
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 796 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 29 |
مقدمه :
در نظام آموزش و پرورش هر هدف تربیتی و آموزش در نهایت به وسیله دبیر تحقق می یابد . روشهای آموزش ، محتوای دروس موضوعهای علمی ، الگوهای تربیتی و رفتارها همه و همه به وسیله دبیر به دانش آموز منتقل می شود . و از این رو در هر تحول آموزشی دبیر از جایگاه و نقش كلیدی بــرخــوردار است . بنـابراین می توان گفت كه آموزش و پرورش پویا در جهان متحول و مملو از دگرگونیهای سریع ، نیازمند وجود دبیرانی است كه مسائل و مشكلات را ببینند و درك كنند و به جستجوی علل آن پرداخته و راهكار ارائه نمایند و به تحقیق و تغییر و نوآوری رغبت و تمایل داشته و قالبهای كهنه ی آموزشی را رها كنند و در یك كلام می توان گفت :
دبیران ، معماران اصلی بنای آموزش و پرورش هستند و مصالح اصلی آن نیز كنجكاو ی ، تفكر ، پژوهش و نوآوری و ابداع در روشها و آموزشهاست . دبیر پژوهشگر دبیری است كه مشكلات كلاس خود را مشاهده كرده و پژوهش خود را با وجود مشكل آغاز كند و علت یابی آن مشكلات موجبات پویایی نظام آموزشی را فراهم نماید . بنده نیز با مشاهده ی وجود مشكل در كلاس درسی خودم [فیزیک ] در پی حل آن برآمدم . چرا كه در كلاس تنها به روش سخنرانی توسط من تدریس می شد . [ البته لازم به ذكر است كه خود دانش آموزان تمایل زیادی به این نوع آموزش داشتند « طبق عادت » . ] دانش آموزان در نیم ساعت اول گوش می كردند و سپس خسته میشدند و با توجه به حجم زیادی كه كتاب فیزیک دارد این نحوه برای من معظل شده بود . این گزارش درباره ی نحوه ی مقابله با این مشكل است . امید است با ادامه ی این روش ها موجبات پویایی روند آموزشی را فراهم نماییم .
بیان مسئله :
جهان همواره در حال تغییر و تحول است و افكار و اعتقادات و رفتار انسان نیز به تبع آن دچار دگرگونیاند و این تحولات تا حدی است كه به جرأت می توان گفت : دانش و فناوری بعد از تولید ، قبل از اینكه به دست مصرف كننده برسند كهنه می شوند . و قوانین و نظریه های جدیدی مطرح می گردند . اما عجبا ! كه نظام آموزش و پرورش ما از این امر مستثنی است و همچون سدی در برابر تحولات ایستاده و هیچ نشان و اثری از تغییر و نوآوری در آن به چشم نمی خورد . اكثر دبیران روشهای كهن تدریس (سخنرانی صرف دبیر ) را كه از گذشتگان آموخته اند را دنبال می كنند . نتایج تحقیقات نشان داده اند كه روش سخنرانی ، غیر مفید بوده و مانع شكوفایی استعدادها و بروز خلاقیت ها در افراد می شود و آنها را تبدیل به افرادی می نماید كه مغز خود را از محفوظات پر نمودهاند و هیچكدام از دانش ها را نمی توانند در عمل بكار گیرند . با این همه هیچ تغییر قابل توجهی در روش تدریس دبیران مشاهده نشده است . چند سالی است كه جهت تغییر این شیوه قدمهایی برداشته شده است . از جمله برگزاری جشنواره ها و همایش ها و دوره های آموزشی ضمن خدمت ، تحت عنوان الگوهای برتر تدریس و اقدام پژوهی و … و به دلیل مداوم نبودن برنامه ها و نداشتن ضمانت اجرایی و عدم تفاوت دبیران مبدع و نوآور با دبیران دیگر و عادت دبیران به روش سخنرانی ، دشواریهای بكار گیری روشهای جدید و صدها دلایل دیگر هنوز تغییر قابل توجهی در روشهای تدریس دبیران مشاهده نشده است .
قوانین ارسال دیدگاه در سایت