گزارش کارآموزی برق درباره آسانسور
گزارش کارآموزی برق درباره آسانسور
دسته بندی | علوم پایه |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 227 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 75 |
نحوه انتقال بار آسانسور:
در عمل نیروی آسانسور بین تیرهایی كه در اطراف داكت قرار داده میشون وشاستی آن تیرها متصل میگردد منتقل میگردد اما از لحاظ فنی در اطاقك آسانسورتكیهگاههایی با حفر آسانسور قرار دارند و نیروی وزن اطاقك به این تكیهگاه واردمیشود. نیروی كلی آسانسورهای معمولی از چهار عدد نبشی برای دور باكس آسانسوراستفاده میشود. این طبقات به تیرهای سقف مهار میگردند.
اتصال آسانسور به سازه:
سازه آسانسور تنها از یك وجه به سازه اصلی متصل است. برای طراحی اتصالاتآسانسور جدولی داریم كه مثلاً میگه اگه ظرفیت آسانسور ما 6 یا 8 نفره هست از چهنبشی، از چه ریل راهنمایی، از چه براكتی و… استفاده كنیم. در مورد نحوه اتصال:بصورت عمومی در ساختمانهای بتنی با قراردادن plate تویتیر یا هرجایی كه قابلیتاتصال داره بوسیله شاخكهایی نبشیهای آسانسور رو بهاونها جوش میكنند. نبشیفقط نقش ریل دارد و باربر نیست. سازه آسانسور به مهاربند نیاز ندارد یكدیافراگم داریمبا باری محوری كه توسط كابل تحمل میشود و به تیرهای دور باكس واقع در خرپشتهوارد منتقل میشود.
معمولاً از مدل سازی اثر آسانسور در etabs صرفنظر میشود. چون سازهآسانسور كاملاً جدا از سازه میباشد بهتر است فنداسیون آن نیز بصورت جداگانهطراحی شود. چاله آسانسور باید در تمامی موارد تعبیه گردد ودر طراحی پی باید محلچاله آسانسور درنظر گرفته شود.
نحوه مدل كردن چاله آسانسور در SAFE:
چاله آسانسور در نرمافزار Safe تنها به صورت یك بازشو تعریف شده و باتوجهبه سادگی طراحی دستی آن امكانپذیر است. همچنین در پیهای گسترده با تنظیمات دربخش Detailing میتوان آرماتورهای گوشههای بازشو را مطابق آیین نامه بدست آود.چون نرمافزار SAFE قادر به طراحی در حالتی كه در پی اختلاف تراز وجود دارد، نیستو سطح را در یك تراز درنظر میگیرد… شاید بهترین راه طراحی دستی چاله آسانسورباشد، ولی چون چاله آسانسور ابعاد كوچكی دارد میتوان عملكرد آن را با پی یكنواختدرنظر گرفت و پی را كلاً در یك تراز طراحی كرد… اگر ابعاد چاله آسانسور بزرگ باشد بهصورتی كه عملكرد آن مجزا از پی باشد میتوان چاله را به صورت یك پی مجزا درنرمافزار مدل و طراحی كرد.
تصویر زیر شماتیك كلی روند آنالیز طراحی آسانسور را نشان میدهد:
مقادیر ورودی سیستم شامل موارد زیر میباشد:
1- نوع ساختمان (مسكونی، تجاری، بیمارستانی، مدرسه و غیره)
2- تعداد كل طبقات
3- تعداد طبقات جمعیت دار
4- اگر واحد غیرمسكونی است تعداد اتاقها در هر واحد و تعداد واحدهای هر طبقه ودر غیر این صورت مساحت مفید هر طبقه
5- جمعیت هر طبقه
6- كل تراول (طول مسیر حركت آسانسور)
7- ارتفاع طبقات
8- در صورت خاص بودن ساختمان (مهدكودك، خانه سالمندان، معلولین و…)
پس از كسب اطلاعات بالا پردازشهای زیر میبایست بر روی آنها و یا جداگانهانجام پذیرد:
1- تعیین جمعیت كل
2- تعیین جمعیت در زمان ترافیك
3- زمان انتظار برای دریافت سرویس (Interval)
4- زمان یك سفر كامل Round Trip time
پارامترهای مهم مؤثر در محاسبه زمان یك سفر كامل:
– زمانهای پیاده و سوار شدن
– زمانهای پرش
خروجیهای زیر پس از پردازش:
تعداد آسانسور سرعت آسانسور
ظرفیت آسانسور
نوع كنترل:
– گروهی و تعداد آن
– مجزا
پس از آنالیزهای بالا طراحی آسانسور در سه مرحله زیر انجاممیپذیرد – استاندارد موردنظر در طراحیEN81 میباشد.
پس از آنالیز ترافیك و بررسی محدودیتهای ابعادی كه براساس فرم صفحه بعداطلاعات اولیه آن از طریق بازدید از محل و یا نقشههای ابعادی و مشاوره با كارفرماصورت میگیرد، امر طراحی آسانسور صورت میگیرد.
فاز اول: بررسی و تعیین ابعاد و اندازهها
فاز دوم: بررسی و تعیین مشخصات فنی قطعات
فاز سوم: تهیه نقشههای اجرایی جهت عملیات نصب و راه اندازی
فاز اول طراحی: طراحی ابعاد و اندازهها
پس از انتخاب آسانسور مناسب از نظر تعداد، سرعت و ظرفیت كه با بررسیمحاسبات ترافیكی و محدودیتهای ابعادی صورت پذیرفت، براساس جدول ابعاد واندازههای مطابق مقررات EN81 و توصیههای ISO كه در صفحات بعد آمده است. سعیمیشود مناسبترین ابعاد و اندازهها انتخاب گردد. شایان ذكر است ابعاد و اندازههای ارائهشده صرفاً برای آسانسورهای معمولی و استاندارد میباشد. در شرایط خاص وآسانسورهای گرد، آسانسورهای پاناروما (شیشهای) و یا آسانسورهای صنعتی، ابعاد واندازهها براساس شرایط موجود تعیین میگردد. اما همواره سعی میشود مقرراتEN81 برای میزان فضای هر مسافر (مساحتها) رعایت گردد.
نحوه انتقال بار آسانسور:
اتصال آسانسور به سازه:
نحوه مدل كردن چاله آسانسور در SAFE:
خروجیهای زیر پس از پردازش:
پس از آنالیزهای بالا طراحی آسانسور در سه مرحله زیر انجاممیپذیرد – استاندارد موردنظر در طراحیEN81 میباشد.
فاز اول طراحی: طراحی ابعاد و اندازهها
فاز دوم طراحی: تعیین مشخصات فنی قطعات:
فاز سوم طراحی: تهیه نقشههای اجرایی جهت عملیات نصب وراهاندازی:
مراحل طراحی و اطلاعات ساخت آسانسور از آمادهسازیچاهك تا بتونریزی
مرحله 1) آماده سازی كف چاله آسانسور:
مرحله 2) تهیه نقشه:
مرحله 3) بتون ریزی كف چاهك:
مرحله 4) عملیات آهن كشی (سازه فلزی) چاهك آسانسور:
مرحله 5) دیواركشی اطراف چاهك
توضیح:
مرحله 6) ایجاد موتورخانه:
مرحله 7) دورچینی درب طبقات:
مرحله 8) اجرای كابلكشی و نصب تابلو برق سه فاز:
مرحله 9) بتونریزی سقف چاهك:
نكته مهم: رعایت موارد ایمنی:
پارامترهای فنی آسانسور
مقررات ایمنی ترمز آسانسور
مقررات ایمنی سیستم محركه و ترمز آسانسور
كابین و وزنههای تعادل:
وزنه تعادل:
هدایت كابین
مقررات ایمنی ریلهای راهنما:
انواع كفشك راهنما
1) كفشكهای لغزشی:
2) كفشكهای غلطكی
گاورنر سرعت غیرمجاز:
سیستم ایمنی (پاراشوت)
سیستم ایمنی كابین براساس مشخصههای عملكرد طبقهبندیمیشوند كه به شرح زیر میباشند.
ضربهگیرها:
مقررات ایمنی سیم بكسلها و ایمنیهای مكانیكی
(ترمز ایمنی – گاورنر – ضربهگیر)
آسانسور چگونه كار میكند؟
آسانسورها
الف – آسانسورهای هیدرولیك
اشكالات سیستم هیدرولیك
ب – آسانسورهای كابلی
ایمنی سیستم:
درهای اتوماتیك:
دانلود كتاب برق + جزوه برق + مقاله برق + تحقیق
مدار فرمان
موتور آسانسور:
ترمز آسانسور:
سیستم درب بازكن اتوماتیك:
سیستم روزیون:
سیم بكسل:
تراول كابل:
توضیحات كلی یك آسانسور:
سنسورها:
ایمنیها:
آسانسورها و بالابرهای مكانیكی مناسب معلولین
ترمزها – مهدی صاحبدل كارشناس مكانیك / فصل دوم
دستگاه OVerspeed Governor یا دستگاه كنترل كننده مكانیكیسرعت آسانسور
مسئولیتها و ضمانتهای واحد تولیدی آسان شایان
بنا به دلائل ایمنی و امنیتی و فنی موارد زیر مجاز نمیباشد.
احتیاطهای ایمنی
برنامهریزی عملیات
آمادگی
مراحل مونتاژ
برقراری عملیات
عملیات كششی طناب دستگاه كنترل كننده ترمز اضطراری
كاركردن آزمایشی بعد از مونتاژ كردن
كنترل كردن تمام عملیات
كنترل كردن دستگاه ایمنی برای طناب فولادی كششی
برنامه نگهداری و كنترل
انجام دادن تعمیرات
راهنمای نصب تابلوی برق اضطراری
EU 7500
(EMERGENCY UNIT)
نحوه كار دستگاه:
راهنمای سیم كشی ترمینالها
راه اندازی و كنترل انواع درب در تابلوی EU7500
راه اندازی درب سه فاز
جعبه رویزیون EC6
سرعت تابلوهای دو AC2
ضرورت نوسازی آسانسورهای قدیمی
1- تضمین امنیت و آسایش
2- مدیریت زمان و سرمایه
3- اعتبار تجدید شده
4- هزینه تحمیلی ناشی از كار افتادگی
5- سود حاصل از احساس مثبت مسافران
6- به روز كردن ساختمان – حفظ سابقه
7- اجاره دادن آپارتمان با نرخ جدید
8- بهینه سازی مصرف انرژی
نتیجهگیری:
قوانین ارسال دیدگاه در سایت