تئوری های تسهیم دانش و عوامل موثر بر آن در سازمان بر تاکید بر الگوی وانگ
تئوری های تسهیم دانش و عوامل موثر بر آن در سازمان بر تاکید بر الگوی وانگ
هدف از این تحقیق بررسی تئوری های تسهیم دانش و عوامل موثر بر آن در سازمان بر تاکید بر الگوی وانگ بصورت جامع و کامل و با منابع جدید می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۴۶ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
دانلود تحقیق رشته مدیریت
تئوری های تسهیم دانش و عوامل موثر بر آن در سازمان بر تاکید بر الگوی وانگ
تعریف و ماهیت تسهیم دانش
تسهیم دانش انتشار داوطلبانه مهارت ها و تجربیات اکتسابی به سایر افراد است (لاو و انگایی ،۲۰۰۸، ص ۲۳). به بیان دیگر تسهیم دانش به عنوان اقدامی تعریف می شود که افراد طی آن اطلاعات مربوط را میان دیگران منتشر میکنند (بارتل و سریواستاوا ،۲۰۰۲). به نظر درمت تسهیم دانش بدین صورت تشریح شده که وقتی که می گوییم فردی دانش خود را تسهیم می کند ، به این معنی است که آن فرد ، فرد دیگری را با استفاده از دانش ، بینش وافکار خود راهنمایی می کند تا او را کمک کند که موقعیت خود را بهتر ببیند. بعلاوه فردی که دانش خود را تسهیم می کند ، ایده آل این است و باید از هدف دانش تسهیم شده ، و کاربرد آن ، و همچنین از نیازها و شکاف های اطلاعاتی فرد گیرنده دانش اطّلاع داشته باشد.
این بیانگر این نکته است که همه کارکنان نیاز به تسهیم دانش خود ندارند ، زیرا ممکن است دانش آنان بکار گرفته نشود و یا از آن استفاده مجدد نشود ، به عبارت دیگر ، تسهیم دانش زمانی مفید خواهد بود که همه کارکنان در کار خود به آن نیاز داشته باشند و یا حداقل بیشتر دانشی را که دریافت می کنند بکار گیرند. به همین دلیل است که در بعضی از سازمان ها ، امکان دسترسی به مخازن دانش و پایگاه های اطلاعات برای همه کارکنان وجود دارد و در بعضی دیگر دسترسی به قسمتهایی از این مخازن دانش و پایگاه های اطلاعات برای همه کارکنان ممکن و دسترسی به قسمت هایی از آنها برای افراد خاصّی تعریف شده است. همچنین ، تسهیم دانش در سازمان ، در سطوح مختلف سازمانی و در داخل واحدهای مختلف و یا بین آنها ، به روشهای رسمی و غیر رسمی ، و در دو روش انتقال متفاوت که شامل تسهیم دانش ضمنی و تسهیم دانش صریح می باشد ، اتفاق می افتد (جعفری ،۱۳۹۱).
در خصوص رفتار تسهیم دانش دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که بعضی آن را طبیعی می دانند و بعضی نیز آن را غیرطبیعی می دانند. برای مثال داونپورت می گوید که "تسهیم دانش اغلب غیرطبیعی است" ( داونپورت ،۱۹۹۸، ص ( و افراد دانش خود را تسهیم نمی کنند، زیرا فکر می کنند که دانش آنها مهم و ارزشمند است. از طرف دیگر محققین دیگری معتقدند که تسهیم دانش یک تمایل طبیعی افراد دارنده دانش است. تسهیم دانش در بعضی سازمان ها هم طبیعی و در بعضی سازمانها نیز که تحت تأثیر شعار "دانش قدرت است" قرار دارند ، غیرطبیعی می باشد (اسکیرم۳، ۲۰۰۲) ولی این ، دلیل اصلی نبود تسهیم دانش نیست. از طرفی در سازمان های امروزی ، کارها آنچنان به کار گروهی و دانش جمعی وابسته است که این شعار دیگر کاربرد ندارد. بنا براین به جای تشویق صرف کارکنان به تسهیم دانش ، بهتر این است که عوامل مؤثر بر تسهیم دانش را شناسایی کرد (اودل و گریسون ، ۱۹۹۸).
فهرست مطالب
۲-۱- مقدمه ۱۱
۲-۲- مدیریت دانش ۱۲
۲-۳- چرخه مدیریت دانش ۱۲
۲-۳-۱- تعریف و ماهیت تسهیم دانش ۱۳
۲-۳-۲- اهمیت تسهیم دانش ۱۵
۲-۴- عوامل انسانی موثر بر تسهیم دانش در سازمان ۱۵
۲-۵- تئوری های مربوط به تسهیم دانش ۱۷
۲-۶- موانع بالقوه تسهیم دانش ۱۹
۲-۶-۱- موانع بالقوه فردی تسهیم دانش ۲۰
۲-۷- عوامل موثر بر تسهیم دانش طبق الگوی وانگ و همکارانش(۲۰۱۰) ۲۳
۲-۹- پیشینه پژوهش ۳۰
۲-۹-۱- تحقیقات داخلی ۳۰
۲-۹-۲- تحقیقات خارجی ۳۱
۲-۱۰- خلاصه و جمع بندی ۳۲
۲-۱۱- مدل نظری پژوهش ۳۳
منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت