عملکرد شغلی کارکنان و عوامل موثر بر آن
عملکرد شغلی کارکنان و عوامل موثر بر آن
هدف از این تحقیق برررسی عملکرد شغلی کارکنان و عوامل موثر بر آن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۳۳ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
دانلود تحقیق رشته مدیریت
عملکرد شغلی کارکنان و عوامل موثر بر آن
عوامل موثر بر عملکرد شغلی
عملکرد هر شخص ناشی از دو پدیده است: اول ویژگیهای خود فرد، دوم ویژگیهای محیط کار وی. یعنی عملکرد فرد تابعی از حاصلضرب سه عامل توانایی، مهارت و تلاش و کوشش فرد و بالاخره پشتیبانی های محیطی است. که این عامل به دو نوع پشتیبانی اطلاق می شود: پشتیبانهای فیزیکی (ساختار سازمانی، تسهیلات کاری، پشتیبانیهای مالی و نظیر آن) و پشتیبانیهای روانی (حمایت های روانی و پشتیبانهای لازم رفتاری و سازمانی و نظیر آن) (زندی ، ۱۳۹۰).
رابینز عوامل موثر بر عملکرد را در ۵ طبقه قرار داده:
۱- معیارها و مبنایی که مدیر برای انجام ارزیابی عملکرد کارکنان انتخاب می کند.
۲- بازخورد مداوم: کارکنان دوست دارند که بدانند چگونه کار می کنند.
۳- هرچه قدر تعداد ارزیابان افزایش یابند (ارزیابی گروهی) احتمال دستیابی به اطلاعات دقیق بیشتر است.
۴- اگر ارزیابان با تجربه باشند احتمال خطای ارزشیابی کمتر است.
۵- اگر اهداف مبهم باشد یا معیارهای اندازه گیری نیل به هدف مبهم باشد و اگر کارکنان مطمئن نباشند که تلاش آنها منجر به ارزشیابی رضایت بخش می شود، پایین تر از سطح مطلوب کار خواهند کرد (رابینز، 1389).
در پژوهشی که توسط گینودو انجام شد عواملی که به وسیله آن می تواند بر تعهد سازمانی افراد تأثیر قابل توجهی بگذارد عبارتند از:
۱- تأکید بر مأموریت و ارزشهای سازمان
۲- تأکید بر استمرار و بهبود کیفیت محصول
۳- درگیر کردن و دخالت کردن کارمندان
۴- حذف موانع کار
۵- ارزشیابی کار و اعلام نتایج
۶- تقدیر از موفقیت کارمندان (زندی ،۱۳۹۰).
عملکرد فردی به عنوان پیشینه ای از دستاوردهای شخص یا ثبت کارهای انجام شده توسط شخص تعریف شده است (آرمسترانگ ،۱۳۸۰). مدلهای کمی، توسط محققان برای سنجش عملکرد افراد توسعه یافته است (براتون و گولد ،۱۹۹۹). مدلی از عملکرد را با استفاده از سه متغیر ارائه کردند: این سه متغیر شامل دانش، مهارتها و استعدادها بودند که هر کارگری باید آنها را داشته باشد. همچنین تووی در سال ۲۰۰۱ مدلی از عملکرد را ارائه داد که شامل داده، فرآیند و ستاده بود. داده ها دربرگیرنده دانش، مهارت ها و تخصص کارگر میشود. فرآیند ها به رفتار در طول ساعت های کاری برمی گردد، و ستاده محصولات خاص تولید شده توسط هر کارگر است که قابل اندازه گیری میباشد. این سه سطح با هم عملکرد را موجب خواهند شد. ارزیابی عملکرد که به عنوان ابزاری برای سنجش عملکرد شغلی کارکنان بکار میرود، به صورت همزمان دو هدف را در نظر می گیرد: توسعه یا رشد کارکنان و بهبود عملکرد سازمانی. هدف مدیریت عملکرد، بهبود عملکرد سازمانی با استفاده از توسعه عملکرد افراد و تیم ها است (جعفری،۱۳۹۳).
عملکرد انسانی تحت تآثیر فاکتورهای زیادی قرار دارد. که شامل عملکرد فعالیت های تعیین شده، و همچنین قابلیتها و انگیزشها برانگیخته شده در افراد برای عملکرد است. همچنین شامل فعالیتهای مدیریتی است که بر روی قابیتها و تواناییهای کارکنان و انگیزش آنها تأثیر دارد، مثل ساختار سازمانی و محیطی که عملکرد درون آن صورت میگیرد. بسیاری از این فاکتورها باید هماهنگ کار کنند تا عملکرد انسانی بهینه شود. این پژوهش بر این اساس قرار دارد که عملکرد یک فرد در سر کار بستگی به حدی دارد که او عضو یک اجتماع عملگرا است (تیگلند ، ۲۰۰۰).
جامعه یا گروه عملگرا مفهوم جدیدی در مدیریت به شمار نمیرود. در طول قرون وسطی و در رم باستان کارگران معادن، سفالگرها، بنّاها و سایر صنعتگران ساختارهای اجتماعی مبتنی بر دانش را به وجود آوردند تا در مورد مسائل رایج بحث کنند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند، عقاید جدید را کشف کنند، ابزارهای جدید بسازند و در زمینه انتشار عقاید کار کنند. اجتماع (گروه یا جامعه یا گروهی از افراد که با هم کار میکنند) در بطن مطالعات مربوط به کارآموزیهای سنتی ایجاد شد. کارآموزی معمولا به عنوان یک رابطه بین استاد و شاگرد شناخته شده است (تیگلند،۲۰۰۰).
ونگر و همکاران (۲۰۰۲) بیان کردند که اجتماعهای عملگرا با هم در ارتباط دارند ، همچنین غیر رسمی و خود مدیریت اند و با اهداف گوناگونی به وجود میآیند. برای مثال یک پژوهش که در مرکز کیفیت و بهرهوری آمریکا صورت گرفت نشان داد که هدف از پدید آمدن این جوامع چهار عامل است:
1- کمک به افراد دیگر در حل مسائل روزمره کاری
2- ایجاد و گسترش مجموعه ای از بهترین فعالیتها و اعمال
3- ایجاد و توسعه ابزارها، بینشها و رویکردهای مورد نیاز افراد در زمینه وظایف
فهرست مطالب
۲-۱- مقدمه
۲-۸- عملکرد شغلی
۲-۸-۱- اهمیت نیروی انسانی در سازمان
۲-۸-۲- تعاریف عملکرد شغلی
۲-۸-۳- عوامل موثر بر عملکرد شغلی
۲-۹- پیشینه پژوهش
۲-۹-۱- تحقیقات داخلی ۳۰
۲-۹-۲- تحقیقات خارجی ۳۱
۲-۱۰- خلاصه و جمع بندی ۳۲
۲-۱۱- مدل نظری پژوهش ۳۳
منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت