اخلاق کار در ایران و ضرورت پرداختن به آن
اخلاق کار در ایران و ضرورت پرداختن به آن
هدف از این پایان نامه بررسی اخلاق کار در ایران و ضرورت پرداختن به آن می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۹۱ |
حجم | ۱۹۵ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
در جامعه ایران اکثریتی معادل ۴/۸۱ درصد اعتقاد دارند که «روزی هر کس به قدر قسمت اوست» که عامل مهمی در تضعیف اخلاق کار محسوب میشود. از دیگر باورهای غلط که به کاهش اخلاقکار میانجامد اعتقاد به قضا و قدر است، ۵/۸۹ درصد ایرانیان به «تأثیر قضا و قدر در زندگی» اعتقاد دارند (محسنی،۱۳۷۹: ۴۰۴-۴۰۶)، چنین باورهای عرفی به کاهش اخلاقکار در ایران میانجامد.
در شرایط امروز نگرش های منفی نسبت به فرهنگ و اخلاق کار ایرانیان وجود دارد و در سالهای اخیر نیز این نگرش از سوی مسئولین جامعه بارها مورد تأکید قرار گرفته و سعی شده راهکارهایی برای تقویت وجدان و اخلاق کار به عنوان پشتوانه اصلی توسعه پیدا شود (معیدفر،۱۳۸۰: ۳۸). در تحقیقاتی که توسط پژوهشگران ایرانی درباره علل ضعف اخلاق کار در ایران صورت گرفته است،
سه دلیل عمده ذکر شده است:
۱- توسعه برونزا علت اصلی ضعف وجدان کاری در ایران: جامعه ایران در برخورد با غرب فرآیند توسعه برونزای خود را تحت تأثیر غرب آغاز می-کند. برونزایی توسعه موجب شده در اقدامات توسعه-ای و گسترش سازمانی، ارزش های نظام اجتماعی کل، به ویژه نظام سیاسی، گسترش یابد تا ارزش های سازمانهای کار سنتی. توسعه خارج از بستر اصلی سازمانهای کار سنتی، نه تنها موجب عدم تداوم اخلاق کار این سازمانها شده، بلکه عرصه را بر این سازمانها و به تبع آن اخلاق کار سنتی تنگ کرده است (معیدفر،۱۳۸۰: ۳۸).
۲- بیگانگی سیاسی و اجتماعی: جامعه ایران، مانند بسیاری دیگر از کشورهای در حال توسعه، جامعه ای در حال گذار از وضعیتی سنتی به مدرن است. این وضعیت خصوصیات و ویژگیهای خود را دارد؛ از جمله بیگانگی سیاسی و اجتماعی که بسیاری از معضلات فرهنگی جامعه ما، از جمله ضعف وجدان و اخلاق کار، از همین موضوع سرچشمه می گیرد. بیگانگی ریشه در خصائص دوران گذار دارد که در سطح سازمانی، خود را بصورت ضعف اخلاق و فرهنگ کار، عدم دلبستگی به ارزش ها و اهداف سازمان و افسردگی روانی خصوصاً در زمان کار ظاهر می سازد (معیدفر،۱۳۸۶: ۱۷).
.
.
.
فهرست مطالب
تعریف مفهومی اخلاق کار
تعریف عملیاتی اخلاق کار
۲-۱-۱) اخلاق 9
جدول ۲-۱) تعاریف مختلف از اخلاق 12
۲-۱-۱-۲) انواع اخلاق در سازمانها 16
۲-۱-۲) کار 24
۲-۱-۲-۱) تعریف کار 25
۲-۱-۲-۲) تفاوت کار و حرفه 27
۲-۱-۳) اخلاقکار 29
۲-۱-۳-۱)تعریف اخلاقکار 29
۲-۱-۳-۲) ابعاد اخلاقکار 31
۲-۱-۳-۳) اهمیت و ضرورت پرداختن به اخلاقکار 36
۲-۱-۳-۴) عوامل مؤثر بر رعایت اخلاقکاری 38
۲-۱-۳-۵) اخلاقکار در ایران 45
۲-۲) بخش دوم: سوابق تحقیق 47
۲-۲-۱) تحقیقات داخلی 47
۲-۲-۱-۱) تحقیقات داخلی پیرامون اخلاقکار 47
۲-۲-۱-۲) تحقیقات داخلی پیرامون هوش سازمانی 54
۲-۲-۱-۳) تحقیقات داخلی پیرامون رابطه رفتار شهروندی سازمانی با اخلاقکار و هوش سازمانی 58
۲-۲-۲) تحقیقات خارجی 60
۲-۲-۲-۱) تحقیقات خارجی پیرامون اخلاقکار 60
۲-۲-۲-۲) تحقیقات خارجی پیرامون هوش سازمانی 65
۲-۲-۲-۳) تحقیقات خارجی پیرامون رابطه رفتار شهروندی سازمانی با اخلاقکار و هوش سازمانی 69
جدول ۲-۲) خلاصه تحقیقات داخلی 73
جدول ۲-۳) خلاصه تحقیقات خارجی 77
منابع و مآخذ
الف) منابع فارسی
ب) منابع غیرفارسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت