ادبیات نظری و پیشینه تجربی جو سازمانی
ادبیات نظری و پیشینه تجربی جو سازمانی
دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق جو سازمانی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۷۰ |
حجم | ۲۲۵ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
مقدمه ادبیات نظری و پیشینه تجربی جو سازمانی : جو سازمانی، اصطلاح وسیعی است که به ادراک کارکنان از محیط عمومی کار در سازمان اطلاق میشود و متأثر از سازمان رسمی، غیر رسمی، شخصیت افراد و رهبری سازمانی است. در واقع جو یک سازمان تقریباً میتواند به عنوان شخصیت سازمان در نظر گرفته شود؛ یعنی نسبت جو به سازمان، مثل نسبت شخصیت به فرد است (هوی و میسکل، ۱۹۸۷). هر یک از نظریهپردازان از دیدگاه خاص خود به مفاهیمی همچون جو سازمانی و رضایت شغلی مینگرند.
در مورد مفهوم جو سازمانی که در اواخر دهه شصت متداول و رایج شد، ایوانز میگوید: «جو سازمانی به هویت جامع سازمان اشاره دارد و اجماعی است از احساسات و ادراکاتی که افراد راجع به محیط کاری و در محل اشتغال خود دارند» (ایوانز، ۱۹۹۶). شاید این شبهه برای برخی از افراد به وجود آید که جو سازمانی و رضایت شغلی مفاهیمی مشابه و دارای همپوشانی هستند که در این رابطه باید اذعان داشت؛ در جو سازمانی سعی میشود احساس و ادراک کارکنان نسبت به جنبههای عینی و محسوس سازمان مورد بررسی قرار گیرد، ولی در رضایت شغلی، این مسأله بررسی میشود که آیا اعضای سازمان از وضعیت موجود این مؤلفهها احساس خشنودی و رضایت میکنند؟ به عبارت دیگر، آیا احساس کارکنان نسبت به جنبههای عینی و محسوس سازمان، رضایت و خشنودی آنها را به همراه دارد یا خیر؟
لذا در این فصل ابتدا به بررسی جو سازمانی و در پایان نیز به بررسی تحقیقات انجام شده در داخل کشور و خارج از کشور میپردازیم.
فهرست مطالب
تعریف مفهومی جو سازمانی
تعریف عملیاتی جو سازمانی
بخش اول: مبانی نظری در مورد جو سازمانی
الف: جو سازمانی 8
۲-۲-۱-تعاریف جو سازمانی 8
جدول ۱: تعاریف جوسازمانی از دیدگاه تنی چند از صاحبنظران 19
۲-۲-۲-ویژگیهای جو سازمانی 19
جدول ۲: ویژگی جو سازمانی از دیدگاه صاحبنظران 22
۲-۲-۳-عوامل مؤثر بر جو سازمانی 22
جدول ۳: عوامل تأثیرگذار بر جو سازمانی (شیرزادی، ۱۳۸۵) 25
۲-۲-۴-ابعاد جو سازمانی 26
۲-۲-۵-انواع جو سازمانی 27
جدول ۴: جو حمایتی و جو تدافعی در سازمانها (پرداختی، ۱۳۸۵) 29
۲-۲-۶-نظریههای جو سازمانی: 29
۲-۲-۶-۱-مدل جو سازمانی هالپین و کرافت 29
شکل ۱: جو مدرسه به عنوان ترکیبی از رفتار مدیر و معلمان (Silver, 1991) 31
جدول ۵: ویژگیهای شش نوع جو سازمانی (شیرزادی، ۱۳۸۵) 37
جدول ۶: ویژگیهای جو باز و بسته (شیرزادی، ۱۳۸۵) 37
۲-۲-۶-۲-مفهومپردازی رنسیس لیکرت از جو سازمانی: 37
جدول ۷: سیستم یک و چهار لیکرت 38
۲-۲-۶-۳-مفهومپردازی هوی و سیبو از جو سازمانی 38
جدول ۸: انواع جو بر حسب نظریه هوی و سیبو 43
۲-۲-۶-۴-مفهومپردازی هریسون از جو سازمانی: 43
۲-۲-۶-۵-مفهومپردازی هاجست از جو سازمانی 44
شکل ۲: مفهومپردازی هاجست از جو (پورسیف، ۱۳۸۵) 45
۲-۲-۶-۵-مفهومپردازی ویزبورد از جو سازمانی 45
شکل ۳: مدل ۶ وجهی ویزبورد در رابطه با جو سازمانی 46
۲-۲-۶-۶-مفهومپردازی تاجییوری از جو سازمانی 46
شکل ۴: مدل تعاملی روابط بین عوامل مؤثر در شکلگیری جو سازمانی (Owens, 1990) 47
۲-۲-۶-۷ مدل مفهومی 47
شکل ۳-۱: مدل مفهومی تحقیق محقق ساخته بر اساس نظریه هالپین و کرافت (۱۹۶۲) 48
جدول ۱۲: خلاصه تحقیقات داخلی
بخش سوم: پیشینه پژوهش (تحقیقات انجام شده خارجی)
جدول ۱۳: خلاصه تحقیقات خارجی
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت