بررسی نحوه مجازات ارتکاب جرم زنان در حقوق کیفری
بررسی نحوه مجازات ارتکاب جرم زنان در حقوق کیفری
هدف از این پایان نامه بررسی نحوه مجازات ارتکاب جرم زنان در حقوق کیفری می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۸۵ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | فقه،حقوق،الهیات |
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق
بررسی نحوه مجازات ارتکاب جرم زنان در حقوق کیفری
چکیده
اسلام نسبت به حقوق زن و مرد دیدگاه متساوی و متعادلی دارد. اما شرایط و ویژگیهای فیزیکی مختلف این دو جنس متعاقبا حقوق و وظایف خاصی را برای آنها به دنبال دارد؛ لذا اینجاست که ضرورت حمایت از زنان (به دلیل نقش مهم مادری) مورد توجه اسلام قرار گرفته و نگاه جانبدارانهی خود را در زمینههای مختلف اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی مطرح نموده. حال با توجه به اینکه زنان رسالت متفاوتی با مردان دارند لازم است بررسی شود در صورت ارتکاب جرم مجازات متفاوتی خواهند داشت یا خیر؟ دیدگاه فقهای اسلام در رویکرد به جرایم زنان نیز رویکرد حمایتی است با این رویکرد در موارد مختلف نسبت به مجازات زنان کیفرهای متفاوتی منظور کردند که جمع آنها تفاوت در تخفیف جرایم: زنای اکراهی، قیادت و ارتداد است که در فصل پایانی رساله مفصل به بیان این جرایم و مجازاتشان پرداخته شده است.
کلیدواژه:
حق
جرم
کیفر
حمایت
مجازات
مقدمه
از آغاز پیدایش انسان جرم و لغزش و در پی آن کیفر و مجازات پدید آمد. قوانین ومقررات کیفری هر جامعه وسیلهای است برای حفظ و حمایت از حقوق و آزادیهای فردی و اجتماعی، و نیز معیاری است برای شناخت ارزشهای حاکم و طرز تلقی اکثریت مردم نسبت به ماهیت و شرایط اعمال مجرمانهای که ارتکاب آنها ممنوع و مرتکب مستحق مجازات است. خداوند متعال به اقتضای حکمت خویش و از سر رحمت و مهربانی، نظام آفرینش را بگونهای قرار داده که بازتاب بد اعمال ناشایست انسانها در جامعه آشکار شود و جامعه آن را لمس کند تا شاید از ازتکاب جرم وگناه دست بردارند، مثلا دزدی، امنیت اقتصادی را برهم میزند و بیبندوباری جنسی به کیان خانواده و سلامت و بقای نسل آدمی زیان میرساند.
در شریعت اسلامینظام کیفری وشناسایی جرائم مبنای اخلاقی دارند اسلام در جهت رشد وتعالی شخصیت فردی ازطریق ممنوع کردن کارهای ضد اخلاقی و شناسایی آن به عنوان جرم وتعیین کیفر برای آن موانع بازدارندهای از ارتکاب آن پیشبینی کرده است زیرا اسلام برای بازداشتن افراد از کارهایی که به انحطاط روحی خود فرد وضررهای دامنهدار اجتماعی میانجامد صرفا به پند و موعظه اکتفا نکرده است. در اسلام با اعلام اینکه هر فعل حرامیجرم است راه انجام هرعملی که به سقوط شخصیت فرد بیانجامد را بسته است. اجرای کیفرهای اسلامی بازتاب و انعکاس انتقامجویی فردیا جماعتی نیست که قانون را به نفع خود وضع کرده باشند بلکه برای تامین مصالح عمومی و اعتلای کلمه حق است بر این اساس خداوند برای اداره صحیح نظام بشری، احکامی را فرض نموده است که با اجرای آن، اصل حیات، عرض و مال، آزادی فردی اجتماعی، و امنیت، از آسیب اخلالران و اضرار آنان که موجب فساد در زمین است مصون داشته شده و در قبال تهمتها و افتراها تضمین میگردد که این امر در حکومت اسلامی زیربنای مهم اجتماعی صلح و امنیت محسوب میشود.
اسلام برای تهذیب نفوس، پاسداری ازمصالح امت و بسط عدالت، امنیت اجتماعی، حفظ نظام و ارزشهای جامعه شیوههایی را به کار گرفته است که در آخرین مرحله نوبت به اجرای مقررات جزایی و اقامه حدود و تعزیرات میرسد. بنابراین هدف اسلام از کیفر گنهکار و جنایتکار زجر و تعذیب مرتکبان و تشفِّی خاطر اولیای دم ومانند این امور نیست بلکه غرض تأدیب و تهذیب اخلاق مجرم، بوجود آوردن جامعه سالم و حفظ و حمایت مردم از شرور مفاسد اجتماعی و نگاهداری آنها از سقوط در پرتگاههای رذایل اخلاقی است. این موضوع را از مسئله توبه کهیک امر مشترک بین زن ومرد میباشد میتوان فهمید، یعنی اگر هدف صرف تعذیب گنهکار بود موضوع مهمی مانند توبه که باعث سقوط مجازات میشود در قوانین کیفری اسلام وجود نداشت پس توبه با رویکرد اینکه مجازات هدف نیست و هدف بازسازی است وضع شده است.
فهرست
فصل اول: کلیات و مفاهیم ۱۵
۱٫۱کلیات ۲۰
۱٫۱٫۱بیان مسئله تحقیق ۲۰
۱٫۱٫۲سؤالات تحقیق ۲۰
۱٫۱٫۳فرضیات تحقیق ۲۰
۱٫۱٫۴ضرورت و اهداف ۲۱
۱٫۱٫۵پیشینه تحقیق ۲۱
۱٫۱٫۶چارچوب نظری تحقیق ۲۲
۱٫۲مفاهیم ۲۲
۱٫۲٫۱حق ۲۲
۱٫۲٫۲مجازات ۲۳
۱٫۲٫۳جرم ۲۴
۱٫۲٫۴حمایت ۲۴
۱٫۲٫۵برابری ۲۵
۱٫۲٫۶تخفیف ۲۵
۱٫۲٫۷حقوق کیفری اسلام ۲۵
فصل دوم: تساوی حقوق زن ومرد ۲۶
۲٫۱دیدگاههای مختلف در خصوص برابری وتساوی زن ومرد ۲۷
۲٫۱٫۱زن ودیدگاهها ۲۷
۲٫۱٫۱٫۱ دیدگاه اول:تفریطیها ۲۸
۲٫۱٫۱٫۲ دیدگاه دوم:دیدگاه افراطگونه ۳۲
۲٫۱٫۱٫۳ دیدگاه اعتدالیون(دیدگاه اسلام در تساوی) ۳۶
۲٫۱٫۲مواردی که زن ومرد با هم مساویند ۴۱
۲٫۱٫۳تفاوت عین عدالت است ۴۴
۲٫۲حقوق اختصاصی زن و مرد ۴۷
۲٫۲٫۱حقوق اختصاصی مردها ۴۸
۲٫۲٫۱٫۱ قوامیت ۴۸
۲٫۲٫۱٫۲ سیری در قوانین مدنی ایران ۵۰
۲٫۲٫۱٫۳ حق تمکین ۵۱
۲٫۲٫۱٫۴ حق انتخاب محل سکونت ۵۴
۲٫۲٫۱٫۵ حق طلاق ۵۴
۲٫۲٫۱٫۶ ادله انحصارطلاق به مرد ۵۵
۲٫۲٫۱٫۷ تعدد زوجات ۵۷
۲٫۲٫۱٫۸ حقوق اختصاصی زن ۶۰
۲٫۲٫۱٫۹ اجرت رضاع ۶۰
۲٫۲٫۱٫۱۰حق دریافت اجرت جهت کارهای خانه ۶۱
۲٫۲٫۱٫۱۱حق حضانت ۶۳
۲٫۲٫۱٫۱۲حق جنسی زن ۶۴
۲٫۲٫۱٫۱۳حقوق اقتصادی ۶۵
۲٫۲٫۱٫۱۴نفقه ۶۵
۲٫۲٫۱٫۱۵مهریه ۶۷
۲٫۲٫۱٫۱۶حق حبس ۶۹
۲٫۲٫۱٫۱۷حق مضاجعه ۷۰
۲٫۲٫۲نتیجه حقوق خاص زن ۷۰
۲٫۳حقوق ادعا شدهی اختصاصی مردها ۷۱
۲٫۳٫۱قضاوت ۷۱
۲٫۳٫۱٫۱ دلایل نقلی ۷۲
۲٫۳٫۱٫۱٫۱ قرآن……………. ۷۲
۲٫۳٫۱٫۱٫۲ روایات………… ۷۳
۲٫۳٫۱٫۱٫۳ اجماع……….. ۷۴
۲٫۳٫۱٫۲ دلایل عقلی ۷۴
۲٫۳٫۱٫۲٫۱ناقص بودن و عدم اهلیت برای قضاوت ۷۵
۲٫۳٫۱٫۲٫۲ نقد نظریه نقصان و عدم اهلیت ۷۵
۲٫۳٫۱٫۳ لزوم مستور بودن و عدم اختلاط با مردان ۷۶
۲٫۳٫۱٫۴اصل عدم جواز قضاوت زنیا اصل مأذون بودن او ۷۶
۲٫۳٫۱٫۴٫۱ ارزیابی اصل عدم ۷۷
۲٫۳٫۲نتیجه ۷۸
۲٫۳٫۳مرجعیت ۷۸
۲٫۳٫۳٫۱ مذاق شارع ۷۹
۲٫۳٫۳٫۲ روایات ۷۹
۲٫۳٫۳٫۳ اولویت قطعیه ۸۰
۲٫۳٫۳٫۳٫۱ بررسی و نقد ادله مذکور ۸۰
۲٫۴حاکمیت ۸۲
۲٫۴٫۱٫۱ بررسی ادله ۸۲
۲٫۵نتیجه فصل ۸۴
فصل سوم: رویکرد حمایتی اسلام از بانوان ۸۶
۳٫۱حمایتهای اجتماعی ۸۷
۳٫۱٫۱ادای شهادت زن ومرد ۸۹
۳٫۱٫۱٫۱ در امور جزائی ۸۹
۳٫۱٫۱٫۲ امور مدنی ۹۰
۳٫۱٫۲برخی حکمتها راجع به تفاوت زن ومرد در پذیرش شهادت ۹۲
۳٫۱٫۳جایگاه شهادت ۹۷
۳٫۱٫۴نتیجه ۹۹
۳٫۱٫۵واجب نبودن نماز جمعه بر زن ۱۰۱
۳٫۱٫۵٫۱ علت عدم الزام برخی تکالیف بر زن ۱۰۲
۳٫۱٫۵٫۲ امام جماعت بودن زن ۱۰۳
۳٫۱٫۵٫۳ قضای نماز پدر و مادر ۱۰۴
۳٫۱٫۶جهاد ۱۰۴
۳٫۱٫۶٫۱ سایر قوانین جهاد و رعایت جانب زنان ۱۰۶
۳٫۱٫۷قضاوت ۱۰۶
۳٫۱٫۸نتیجه حمایتهای اجتماعی ۱۰۹
۳٫۲حمایتهای اقتصادی ۱۱۰
۳٫۲٫۱مالکیت و استقلال مالی زن در اسلام ۱۱۰
۳٫۲٫۱٫۱ ارث ۱۱۵
۳٫۲٫۱٫۲ نفقه ۱۱۷
۳٫۲٫۱٫۲٫۱ حوزههای اختصاصی مسئولیت هریک از زوجین در محدوده خانواده ۱۱۹
۳٫۲٫۱٫۲٫۲ بررسی فلسفه حکم نفقه ۱۲۲
۳٫۲٫۱٫۳ مهریه در اسلام ۱۲۲
۳٫۳حمایتهای اخلاقی ۱۲۹
۳٫۳٫۱حمایت اخلاقی اسلام از زن در نقش مادر ۱۳۳
۳٫۳٫۱٫۱ آیات ۱۳۳
۳٫۳٫۱٫۲ روایات ۱۳۵
۳٫۳٫۲حمایت اخلاقی اسلام از زن در نقش فرزندی ۱۳۸
۳٫۳٫۲٫۱ آیات ۱۳۸
۳٫۳٫۲٫۲ روایات ۱۴۰
۳٫۳٫۳حمایت اخلاقی اسلام اززن در نقش همسری ۱۴۴
۳٫۳٫۳٫۱ آیات ۱۴۴
۳٫۳٫۳٫۲ روایات ۱۴۴
۳٫۳٫۴حمایتهای قانون از زنان ۱۴۷
۳٫۳٫۴٫۱ حمایتهای جزایی ۱۴۸
۳٫۴نتیجه ۱۴۸
فصل چهارم: موارد تخفیف مجازات زن ۱۵۰
۴٫۱موارد تخفیف مجازات زن در بخش زنا ۱۵۱
۴٫۱٫۱زنای بکر و بکره ۱۵۳
۴٫۱٫۱٫۱ نقل روایات ۱۵۴
۴٫۱٫۱٫۲ علت تبعید نشدن زن ۱۵۶
۴٫۱٫۱٫۲٫۱ بیان نظرات فقها ۱۵۶
۴٫۱٫۱٫۳ حد زن زناکار بکره در قانون مجازات ۱۵۸
۴٫۱٫۲زنای مجنون و صغیر ۱۵۸
۴٫۱٫۳زنای اکراهی ۱۶۵
۴٫۱٫۳٫۱ تحقق اکراه در مرد ۱۶۵
۴٫۱٫۳٫۱٫۱ نظرات مخالفین: ۱۶۵
۴٫۱٫۳٫۱٫۲ نظرات موافقین ۱۶۶
۴٫۱٫۳٫۱٫۳ بررسی روایات ۱۶۷
۴٫۲قیادت ۱۶۸
۴٫۲٫۱تعریف قیادت ۱۶۹
۴٫۲٫۲مجازات قیادت ۱۶۹
۴٫۲٫۲٫۱ بیان نظرات فقها ۱۷۰
۴٫۲٫۲٫۲ حد قوادی زن از دیدگاه فقها ۱۷۱
۴٫۲٫۲٫۳ دلایل عدم مجازات ۱۷۲
۴٫۲٫۲٫۴ فلسفه قیادت ۱۷۳
۴٫۲٫۲٫۵ نتیجه قیادت ۱۷۴
۴٫۳محاربه ۱۷۴
۴٫۳٫۱مجازات محارب ۱۷۵
۴٫۳٫۱٫۱ مستندات حکم ۱۷۶
۴٫۳٫۱٫۱٫۱ تخییرییا تفضیلی بودن مجازات ۱۷۶
۴٫۳٫۱٫۲ جرم زن محارب از نظر فقها ۱۷۶
۴٫۳٫۱٫۲٫۱ نظرات فقهای اهل سنت ۱۷۸
۴٫۴ارتداد ۱۷۹
۴٫۴٫۱اقسام مرتد ۱۸۰
۴٫۴٫۲مجازات ارتداد ۱۸۱
۴٫۴٫۲٫۱ مجازاتهای مرتده ۱۸۳
۴٫۴٫۲٫۱٫۱ حکم ارتداد زن از دیدگاه فقهای امامیه ۱۸۳
۴٫۴٫۳تفاوتهای زن و مرد در مجازات ارتداد ۱۸۴
۴٫۴٫۳٫۱٫۱ اهل سنت و ادله آنها ۱۸۵
۴٫۴٫۴نتیجه ۱۸۸
۴٫۵ارفاقات در نحوهی مجازات زنان ۱۸۹
۴٫۵٫۱تازیانه ۱۸۹
۴٫۵٫۲نظرات فقها ۱۸۹
۴٫۵٫۲٫۱ نظرات فقهای امامیه ۱۹۰
۴٫۵٫۲٫۲ نظرات اهل سنت ۱۹۱
۴٫۶موارد پراکنده ۱۹۱
۴٫۶٫۱حد زن باردار ۱۹۲
۴٫۶٫۲مریض و مستحاضه ۱۹۴
۴٫۶٫۲٫۱ نتیجه ۱۹۶
نتیجه نهایی ۱۹۷
منابع…..۲۰۰
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت