مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تحقیق مقایسه گیاهان سه كربنه و چهار كربنه

تحقیق مقایسه گیاهان سه كربنه و چهار كربنه

دسته بندی کشاورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 454 کیلو بایت
تعداد صفحات 42
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

متابولیسم كربن در فتوسنتز

واكنشهای فتوسنتزی در دو مرحله انجام می گیرند . در مرحله اول یا مرحله واكنشهای نوری ، انرژی نورانی به انرژی شیمیایی تبدیل می شود وATP وNADPH به وجود می آید . این دو ماده برای انجام واكنشهای مرحلة دوم فتوستز یا واكنشهای تاریكی لازم اند . در نور ، گیاه سبز دی اكسید كربن جو را جذب و در سیستم فتوسنتزی تثبیت دی اكسید كربن ابتدا منجر به تشكیل نخستین فرآورده(های)پایدار فتوسنتزی می شود و سپس بتدریج سایر فراورده ها به وجود می آیند . واكنشها ی احیای دی اكسید كربن و تبدیل آن به كربوهیدارتها در گیاهان سبز فتوسنتز كننده به صورت چرخه ای و به چرخة متابولیسم كربن موسوم است این چرخه به طور كلی ویژگیهایی دارد كه عمدتا عبارت اند از : (1) انجام فرایند كربوكسیله شدن و تشكیل نخستین فراورده نسبتا پایدار فتوسنتزی ،(2) فعال بودن آنزیم كربوكسیلاز ،(3) وجود ماده پذیرنده دی اكسید كربن ،(4) بازسازی ماده پذیرنده دی اكسید كربن و بالاخره ،(5) خروج بخشی از كربن تثبیت شده از چرخه و تشكیل فراورده های ذخیره ای فتوسنتز .چرخه متابولیسم كربن در فتوسنتز در همة گیاهان یكسان نیست . به طور عمده امروزه سه نوع چرخة متابولیسمی برای متالیسم كربن در فتوسنتز شناخته شده است:
– اولین چرخه به چرخة كالوین (یا چرخة فتوسنتزی احیای كربن یا چرخة احیای پنتوز فسفات در فتوسنتز و یا چرخة متابولیسم كربن در گیاهان C3 موسوم است . یا به اختصار RUDP است . نخستین فرآوردة نسبتا پایدار فتوسنتزی در این چرخه اسید آلی سه كربنC3 بنام اسید 3 – فسفو گلیسریك است . آنزیم مسئول اضافه شدن Co2و RUDP یا انجام كربو كسیلا سیون در گیاه ، ریبولوزدی فسفات ، كربوكسیلاز نام دارد .
– چرخة دوم به چرخة اسید دی كربو كسیلی C4یا چرخة متابولیسم كربن در گیاهان C4 و یا به اختصار به چرخة C4 موسوم است . پذیرند ة دی اكسید كربن در این چرخه یك اسید سه كربنی آلی به نام اسید فسفوانول پیرووی یا به اختصار PEP است . كه در نتیجة كربو كسیله شدن آن با دی اكسید كربن ، نخستین فراوردة فتوسنتزی به صورت یك اسید آلی چهار كربنی به نام اسید اگزالواسیك به وجود می آید . آنزیم كربو كسیلاز مربوطه فسفوانول پیروویك كربو كسیلاز یا به اختصار PEP – كربو كسیلاز است . در فتوسنتز گیاهان C4 چرخة متابولیسمی كربن پس از طی مراحلی به چرخة كالوین منتهی می شود . در واقع در گیاهان C4 مقدم بر چرخة كالوین ، چرخة دیگری یافت می شود كه هر دو تواما به چرخة C4 موسوم اند .
– چرخة سوم متابولیسم كربن قتوسنتزی متابولیسم اسیدی كراسو لا سه ای یا متابو لیسم نوع كراسو لاسه ای است . گیاهان دارای این چرخه در نواحی خشك و كویری می رویند . روزنه های برگ در این گیاهان در روز بسته است و در شب باز می شوند . گیاه در طول شب دی اكسید كربن مورد نیاز دستگاه فتوسنتزی را جذب می كند . مادة پذیرندة دی اكسید كربن اسید فسفوایول پیروویك (PEP ) است كه پس از كربو كسیله شدن به صورت ماده ای چهار كربنی به نام اسید مالیك ظاهر می شود . آنزیم مسئول كربوكسیله شدن PEP كربو كسیلاز است . در روز اسید مالیك به اسید پیروویك و دی اكسید كربن تبدیل می شود و دی اكسید كربن حاصله به چرخه ای مشابه چرخة كالوین وارد می شود و فراورده های فتوسنتزی را به وجود می آورد .

فهرست:
متابولیسم كربن در فتوسنتز
چرخة كالوین یا چرخة احیای پنتوز فسفات در گیاهان C3
نخستین فراوردة پایدار تثبیتCo2 فتوسنتزی در چرخة كالوین
ریبولوز- 5،1 – دی فسفات به مثابة پذیرند ة اولیة Co2 در فتوسنتز
احیای اسید 3- فسفوگلیسریك
تغییر شكل كربو هیدراتها در چرخة كالوین
بازسازی ریبولوز-5،1- دی فسفات
چرخة احیای پنتوز فسفات در فتوسنتز
چرخة متالیسم كربن در گیاهان C4
تنفس نوری در گیاهان سبز
تنفس بافتهای كلروفیل دار در نور
زیست شیمی تنفس نوری در گیاهان C 3
تنفس نوری در گیاهان C4
تفاوتهای گیاهان C3 و C4
منابع

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: