تفسیر روان شناختی نقاشی های اطفال 7 تا 9 ساله در ارتباطات خانوادگی
تفسیر روان شناختی نقاشی های اطفال 7 تا 9 ساله در ارتباطات خانوادگی
دسته بندی | روانشناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 134 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 90 |
تفسیر روان شناختی نقاشی های اطفال 7 تا 9 ساله كرج در ارتباطات خانوادگی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
الف)فصل اول : طرح تحقیق (كلیات) 1
ب)فصل دوم : مروری بر ادبیات موضوع (Literature Review) 28
ج)فصل سوم : آشنائی با قلمرو مكانی تحقیق (جامعه آماری) 43
د)فصل چهارم : روش تحقیق 45
هـ)فصل پنجم : یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها 49
و)فصل ششم : خلاصه تحقیق و پیشنهادها 65
پیوستها 69
مقدمه:
كودكی در عمق وجود همة ماست، و با چشمان اوست كه همگی روزی به این عالم نگاه كرده ایم. با وجود این آنچنان از آن دور افتاده ایم كه برای فهم نقاشی كودكان، نگاه كردن آن برایمان كافی نیست و باید آنها را مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار دهیم. نقاشی بیان كنندة احساسات و شخصیت كودكان است و باعث پرورش خلاقیت آنها می شود و تعادل فكری و روحی به آنها می دهد. از طرف دیگر تجزیه و تحلیل این نقاشی ها به والدین و مربیان امكان شناخت كودك و كمبودهای احتمالی او را فراهم می كند.(فراری 1382)
نقاشی كودكان نوعی گیرایی آنی دارند، آنها ساده و جذاب و سرشار از زندگی و هویت اند اما با نگاهی دقیق تر غالباً می توان در آنها جنبه هایی عجیب و حتی آشفته را مشاهده كرد. تحقیق در قلمرو نقاشی كودكان برای سالهای متمادی پیشرفت چندانی نكرد، اما در سالهای اخیر، دو دگرگونی عمده باعث آغاز مجدد پژوهش در این عرصه شده است اول دیدگاه طبیعی گرایانه جای خود را به بررسی های تجربی داده است، دوم اهمیت فرایند كشیدن تصویر كه در سالهای اخیر موفق به درك آن شده ایم.(گلین، آنجل1380)
در بین فعالیتهای كودك، نقاشی فعالیتی است كه از تحول شناختی، عاطفی و اجتماعی تأثیر می پذیرد و به همین دلیل به مقیاسی وسیع در تشخیص روانی و روان درمانگری به كار گرفته می شود. مؤلفان متعدد مشاهدات بسیار گوناگون خود را دربارة مراحل تحول نقاشی كودكان بصورت خصیصه های اجمالی مرحله های پی در پی بیان كردهاند و می توان به اتكای مطالعات پیشرفته ای كه از دهة 1950 تا دهة 1980 در این باره به عمل آمده اند خط تحول نقاشی را اجمالاً بدست داد:
قوانین ارسال دیدگاه در سایت