مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

خوردگی در شیمی

دسته بندی :زمین شناسی مدیریت 48

تغییراتی راكه در مواد در نتیجه واكنش های شیمیایی یا الكتروشیمیایی سطحی با محیط اطراف آنها ایجاد شده و باعث تخریب تدریجی قطعات می شود خوردگی نامند مقاومت شیمیایی به عنوان قابلیت ماده از نظر ایستادگی در مقابل تخریب در اثر واكنش شیمیایی بین سطح تماس قطعه و محیط اطراف آن (اعم از مایع مانند آب ،گاز مانند( s o2 n o x Nh3 )جامد مانند ماده سوخت هسته ای و

دسته بندی زمین شناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 39 کیلو بایت
تعداد صفحات 64
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

خوردگی

تغییراتی راكه در مواد در نتیجه واكنش های شیمیایی یا الكتروشیمیایی سطحی با محیط اطراف آنها ایجاد شده و باعث تخریب تدریجی قطعات می شود خوردگی نامند. مقاومت شیمیایی به عنوان قابلیت ماده از نظر ایستادگی در مقابل تخریب در اثر واكنش شیمیایی بین سطح تماس قطعه و محیط اطراف آن (اعم از مایع مانند آب ،گاز مانند( s o2 n o x Nh3 )جامد مانند ماده سوخت هسته ای و جدار داخلی ظرف حاوی سوخت ) تعریف شده است ، كافی نبودن این مقاومت شیمیایی یكی از دلایل برای محدود بودن طول عمر قطعات یا ماشین آلات وتجهیزات صنعتی است . بنا بر این خوردگی واكنشی نامطلوب است كه سبب جداشدن تدریجی اتمها از سطح قطعه و تخریب آن میگردد .

سرعت فعل و انفعال خوردگی بستگی به عواملی مانند درجه حرارت و غلظت محیط اثر كننده خواهد داشت . البته عوامل دیگری مانند تنش مكانیكی و فرسایش میتواند به خوردگی كمك كند .

پدیده خوردگی بیشتر در فلزات و آلیاژهای آنها ظاهر می گردد ، زیرا كه اغلب فلزات و آلیاژها تمایل به ایجاد تركیباتی با اتمها یا مولكولهایی از محیط اطراف خود ( در بسیاری از حالات محیط اكسید كننده از ناپایداری كمتری برخوردار است ) كه تحت شرایط موجود از لحاظ ترمودینامیكی پایدار است ، دارد.

مواد غیر فلزی مانند مواد سرامیكی ( بویژه از نوع اكسید) و پلیمری تحت تاثیر واكنشهای الكترو شییمیایی قرار نمی گیرد ، اما تحت شرایطی واكنش های شیمیایی میتواند بطور مستقیم بر روی این مواد تاثیر نموده و موجب تخریب آنها گردد .برای مثال سرامیكهای نسوز در درجه حرارتهای بالا میتواند با نمك مذاب واكنش های شیمیایی انجام دهد . پلیمرهای آلی هم میتواند با انجام واكنش شیمیایی با حلالهای آلی تخریب گردد . بعضی

اوقات هم مولكولهای آب می تواند توسط بعضی از مواد آلی جذب شده و سبب ایجاد تغییراتی در ابعاد و خواص مكانیكی آنها گردد.

مثالهایی كه می توان از مشاهدات عینی روزمره خود برای خوردگی بیان نمود عبارت است از : خوردگی لوله های آب ، خوردگی بدنه اتومبیل در هوای مرطوب، خوردگی كشتی ها ، خوردگی تجهیزات و ماشین آلات در صنایع مختلف ، بویژه صنایع شیمیایی در مجاورت هوای مرطوب و یا در مجاورت با گازها ( مانند NH3 ، Nox ، H2S ، SO2 ) خوردگی شوفاژها با آب گرم ، خوردگی تجهیزات ماشین های تولید بخار و تور بین های گازی .

1-1- خوردگی الكترو شیمیایی

فعل و انفعالات خوردگی بیشتر الكترو شیمیایی است . آبی كه شامل نمكهای محلول است ( مانند آ ب دریا، آب لوله كشی ، آب باران ) یكی از مایعات الكترو لیتی است كه سبب انجام بیشترین واكنش های خوردگی میگردد .برای درك بهتر این این نوع خوردگی به بیان واكنشهای الكترو شیمیایی می پردازیم .

موقعی كه قطعه فلزی مانند روی در مایع الكترو لیتی مانند اسید هیدروكلریك (HCL ) قرار گیرد اتمهای این فلز در اسید حل میشود یا به عبارتی دیگر توسط اسید خورده می شود . بدین ترتیب اتمهای فلز بصورت یون از فلز جدا شده و داخل الكترولیت میشود و در نتیجه جریان الكتریكی بین فلز و الكترولیت برقرار می گردد . در اینجا واكنش شیمیایی زیر به صورت اكسیداسیون در آند انجام میگیرد :

( واكنش آندی )

Zn Zn 2+ 2e-

( بداخل فلز ) (بداخل الكترو لیت ) (درسطح فلز)

و یا واكنش آندی در تولید مس( خالص) الكترودی از مس خام ( مس آندی )

(واكنش آندی 2+ + 2e- Cu C u

و بر عكس كه واكنش زیر در آن فلز با گرفتن الكترون به صورت اتم فلز آزاد میشود ، واكنش كاتدی نامیده میشود :

(واكنش كاتدی)

Cu 2+ + 2e – Cu

(یون مس موجود

( رسوب در سطح خارجی الكترود) (الكترون از فلز) در الكترولیت)

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: