مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دانلود فایل مدیریت منابع انسانی

دسته بندی :مدیریت مدیریت 31

مدیریت منابع انسانی ماهیت مدیریت منابع انسانی‌ وظایف مدیریت سازماندهی

دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 56 کیلو بایت
تعداد صفحات 80
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

فهرست مطالب

بخش اول‏: ماهیت مدیریت منابع انسانى‏

بخش دوّم‏: تاریخچه پیدایش مدیریت‏ منابع انسانى‏

بخش سوّم‏: وظایف مدیریت

بخش چهارم: سازماندهى

منابع

بخش اول‏: ماهیت مدیریت منابع انسانى‏

مدیریت منابع انسانى را «شناسایى، انتخاب، استخدام، تربیت و پرورش نیروى انسانى به منظور دست‏یابى به اهداف سازمان» تعریف كرده‏اند. منظور از منابع انسانى، همه افرادى است كه در ادارات و سازمان‏هاى دولتى، اعم از كشورى و لشكرى، مؤسسات غیردولتى بازرگانى و صنعتى، مدارس و دانشگاه‏ها، روستاها و دیگر فعالیت‏هاى مؤثر در تولید ملى اشتغال دارند. هدف اساسى اداره امور استخدامى (نام دیگر مدیریت منابع انسانى) حصول نتایج مطلوب از تلاش‏هاى جمعى افراد است. از این رو، مسؤولان اداره امور استخدامى موظفند در سازمان‏ها محیط و شرایط مناسبى به‏وجود آورند تا كاركنان با میل و رغبت و خاطرى آسوده از بیم و اضطراب، كوشش‏هاى خویش را در جهت نیل به هدف‏هاى مشترك معطوف سازند. بدون تردید، توفیق در انجام این مهم، مستلزم به كار بستن اصول و روش‏هاى مدیریت منابع انسانى است.

وظیفه این مدیریت، رعایت نظام شایستگى، در استخدام، پرورش و حفظ نیروى كار شایسته است كه با حداكثر كارآیى و صرفه‏جویى، هدف‏هاى سازمان را تحقق بخشد. آنانى كه به گونه‏ اى با اداره امور استخدامى سر و كار دارند، موظفند در همه روابط و تصمیمات كارگزینى، هیچ‏گاه شأن و مقام انسانى را از خاطر دور ندارند، در همه اعمال و افعال خویش از اصل جامعیت و توجه به منافع عموم پیروى كنند، از هرگونه تبعیض دورى جسته و مسؤولیت‏ها و وظایف و نیز اختیارات را بدون در نظر گرفتن منافع شخصى به كار گیرند. با وجود اهمیت آشكار مدیریت منابع انسانى، همواره ابهامات و سوء تعبیرهایى در باره ماهیت واقعى، نقش و وظیفه واقعى آن وجود داشته است و یكى از علت‏هاى این امر، جدید بودن این وظیفه، نسبت به دیگر وظایف در سازمان است؛ زیرا تا چندى پیش، نیازى به جداكردن آن احساس نمى‏شد و جزو وظایف عمومى مدیریت به شمار مى‏رفت.

علت دوم و مهم‏تر این كه انسان موجودى زنده است كه قادر به تفكر، قضاوت و تصمیم‏گیرى است. او ماده‏اى بى‏جان نیست كه به راحتى در دست دیگران شكل گیرد. بدین رو، خواسته‏ها، اهداف و آمال نیروهاى شاغل، همیشه موافق یا هم‏سو با اهداف سازمان نیست. مقاومت كاركنان در برابر تصمیم‏هایى كه درباره آنان گرفته مى‏شود، منشأ دشوارى‏ها و تنش‏هایى است كه در امر اداره و كنترل انسان‏ها وجود دارد. به همین علت، دانشمندان علوم انسانى هرگز نتوانسته‏اند واكنش‏ها و رفتارهاى انسان را طبق الگوى خاصى به طور دقیق پیش‏بینى كنند. افزون بر این، ویژگى‏هاى فردى و شخصیتى انسان، مسائلى كه تجمع انسان‏ها و پیدایش گروه‏ها و در نتیجه، رفتار گروهى به وجود آورده و بر پیچیدگى موضوع افزوده، اداره و كنترل انسان‏ها را در سازمان، به مراتب دشوارتر مى‏سازد.

عوامل مهم گسترش نقش مدیریت منابع انسانى‏

نقش مدیریت منابع انسانى، نخست تشخیص استعدادهاى بالقوه نیروهاى شاغل در سازمان و سپس فراهم آوردن امكاناتى براى شكوفایى آن‏ها است. همراه با تغییر در فلسفه وجودى اداره امور كاركنان، مدیریت منابع انسانى به تدریج پا را از وظایفى چون انتخاب و استخدام نیرو، تعیین حقوق و مزایا و ایجاد هماهنگى در روابط كارگرى، فراتر گذاشت. امروزه شاهدیم كه مدیریت منابع انسانى، در طرح‏ریزى برنامه‏هاى مهم و راهبردى، مشاركت فعالى دارد. امروزه قوانین و مقررات بسیارى بر استخدام و چگونگى فعالیت‏هاى سازمان نظارت مى‏كند و بیش ‏تر، تخلف از آن‏ها موجب تعقیب كیفرى، حقوقى یا پرداخت جرایم سنگین مى‏شود. بهداشت و ایمنى كار، اجتناب از تبعیض در استخدام و پرداخت حقوق و دست‏مزد كافى و عادلانه، از جمله مواردى است كه تحت نظارت و كنترل مستقیم دولت هستند و سازمان مكلف به رعایت آن‏ها است.

توقعات بیش‏تر نیروى كار نسبت به قبل، دگرگونى در تركیب نیروى انسانى، مشكلات اقتصادى و در نتیجه، عدم تكافوى درآمد مردان باعث شده است كه هر روز تعداد بیش‏ترى از زنان، به عنوان نان‏آور دوم، داوطلب استخدام در سازمان‏ها شوند. استخدام آنان همراه با مسائل خاصى چون باردارى، زایمان، الزام به مراقبت از كودكان و اجبار به خانه‏دارى در حین اشتغال است كه باید براى آن تدابیرى اتخاذ شود. هم‏چنین مسائل ناشى از پیرى یا جوانى نیروى كار، از جمله مشكلاتى است كه سازمان به طور اعم و مدیریت منابع انسانى به طور اخص با آن رو به رو است.

وظایف مدیریت منابع انسانى‏

  1. نظارت بر استخدام در سازمان، به گونه‏اى ك
    ه این امر در چهارچوب قانون و مطابق با قوانین و مقررات انجام گیرد و حقوق متقاضیان مشاغل پایمال نگردد.
  2. تجزیه و تحلیل شغل، به طورى كه ویژگى‏هاى هر یك مشخص و معین شود.
  3. برنامه‏ریزى براى تأمین نیروى انسانى مورد نیاز سازمان.
  4. كارمندیابى، یعنى كسانى كه شرایط لازم را براى استخدام در سازمان دارند.
  5. انتخاب و استخدام بهترین و شایسته‏ترین نیروهاى ممكن براى تصدى مشاغل در سازمان.
  6. طراحى و تنظیم برنامه‏هایى كه ورود كاركنان جدید را به سازمان تسهیل و به ایشان كمك مى‏كند تا جایگاه صحیح سازمانى و اجتماعى خود را در آن بیابند.
  7. آموزش كاركنان.
  8. تربیت مدیر.
  9. طراحى نظام ارزیابى عملكرد كاركنان.
  10. طراحى نظام پاداش.
  11. طراحى نظام حقوق و دست‏مزد.
  12. وساطت میان سازمان و سندیكاى كارگرى.
  13. طراحى نظامى براى رسیدگى به خواسته‏ها یا شكایات كاركنان.
  14. طراحى نظام بهداشت و ایمنى محیط كار.
  15. طراحى نظام انضباط.

وظایف مذكور ستادى است.

البته این امور قبلا هم بوده است؛ ولى در حال حاضر، آن‏چه تغییر كرده، اصول و ماهیت مدیریت منابع انسانى و به تبع آن، روش‏هاى به‏كارگیرى انسان‏ها و نظارت بر كار و عملكرد آنان است. رفتار خشك و خشن و اغلب بیرحمانه با كاركنان، كه در گذشته‏اى نه چندان دور، عادى و یا حتى ضرورى تلقى مى‏شد، با اصول امروزى مدیریت منابع انسانى سازگارى ندارد. صبر و حوصله به جاى خشونت، تفاهم به جاى امر و نهى، تشویق و ترغیب به جاى تنبیه، ایجاد انگیزه به جاى اجبار و به طور كلى، فراهم آوردن فضایى مناسب براى پربار كردن زندگى خصوصى و ادارى كاركنان، از جمله اصولى است كه امروزه كار در سازمان و فعالیت‏هاى اجتماعى، در چهارچوب آن انجام مى‏شود.

فایل ورد 80 صفحه

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: