دیدگاه های مختلف اندازه گیری عملکرد و ضرورت آن
دیدگاه های مختلف اندازه گیری عملکرد و ضرورت آن
هدف از این تحقیق بررسی دیدگاه های مختلف اندازه گیری عملکرد و ضرورت آن می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۳۵ |
حجم | ۱۰۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
در جهان رقابتی امروز تنها سازمان هایی می توانند در این شرایط پرتلاطم باقی بمانند که به بهترین نحو از منابع خود استفاده نمایند.یکی از منابع مهم سازمان ، نیروی انسانی است. از آنجا که سازمان برای رفع و جبران کاستی ها ، ارتقاء بهره وری و اثربخشی و همچنین کشف توانایی های کارکنان خود، به سنجش عملکرد آنان نیاز دارد، ارزیابی عملکرد نیروی انسانی فرایندی بسیار مهم در توسعه کارکنان و سازمان می باشد.(بهبهانی ، ۱۳۹۱؛۹۷)
ارزیابی عملکرد به مجموعۀ اقدامات و اطلاعاتی اطلاق می گردد که به منظور افزایش سطح استفاده بهینه از امکانات و منابع جهت دستیابی به اهداف به شیوه ای اقتصادی توأم با کارایی و اثربخشی صورت می گیرد، به طوری که ارزیابی عملکرد در «بعد سازمانی» معمولاً اثربخشی فعالیت ها می باشد. منظور از اثربخشی، میزان دستیابی به اهداف و برنامه ها با ویژگی کارا بودن فعالیت ها و عملیات است (بروآد بنت، 2007؛ ۹۲) . به طور کلی نظام ارزیابی عملکرد را می توان فرآیند سنجش و اندازه گیری و مقایسه میزان و نحوه دستیابی به وضعیت مطلوب دانست.
دیدگاه های مختلف اندازه گیری عملکرد
الف- دیدگاه رفتاری
در این دیدگاه در جریان ارزیابی عملکرد یک مدیر رفتارهای کاری کارکنان را از طریق سنجش و مقایسه آن ها با معیارهای از پیش تعیین شده ارزیابی می کند. از جمله معیارهای ارزیابی عبارتند از: خلاقیت، کاردانی، مهارت، نوآوری، مسئولیت پذیری قانون گرایی، انظباط کاری، تسلط برکار، قوه استدلال و ادراک، آموزش پذیری و… از جمله معایب این دیدگاه ذهنی بودن آن می باشدکه این مورد را از عینیت و واقعیت دور می کند.
ب-دیدگاه کمی
در این دیدگاه عوامل کمی بر عملکرد سیستم های سازمانی تعیین واندازه گیری شده و سپس عملکرد نیروی انسانی با توجه به این عوامل کمی مورد ارزیابی قرارمی گیرد. عواملی چون: میزان تولید، درصد ضایعات، نوع فناوری، برنامه تولید مواد و قطعات و فرآیندهای تولید بر عملکرد سیستم های تولیدی موثر هستند. دراین دیدگاه نسبت به تعیین و ارزیابی عملکرد نیروی انسانی به صورت کمی اقدام می شود.
.
.
.
فهرست مطالب
مقدمه 1
۱-۲ ارزیابی عملکرد 2
۱-۱-۲ مفهوم عملکرد 2
۲-۱-۲ عملکرد کارکنان و عوامل موثر بر آن 3
۳-۱-۲ تعریف ارزیابی عملکرد کارکنان 5
۴-۱-۲ سیرتکاملی ارزیابی عملکرد 9
۵-۱-۲ ضرورت ارزیابی عملکرد کارکنان 12
۶-۱-۲ اهداف اصلی ارزیابی عملکرد کارکنان 13
۷-۱-۲ تعریف شاخصهای ارزیابی عملکرد کارکنان 14
۸-۱-۲ فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان 16
۹-۱-۲ مزایای ارزیابی عملکرد کارکنان 17
۱۰-۱-۲ سطوح ارزیابی عملکرد 18
۱۱-۱-۲ دیدگاه های مختلف اندازه گیری عملکرد 18
۱۲-۱-۲ مدل های ارزیابی عملکرد 19
۱-۱۲-۱-۲ روش درجه بندی ترتیبی 19
۲-۱۲-۱-۲ روش مقایسه فرد به فرد 20
۳-۱۲-۱-۲ روش مقیاسی 20
۴-۱۲-۱-۲ روش چک لیست 21
۵-۱۲-۱-۲ روش وقایع حساس 22
۶-۱۲-۱-۲ روش مدیریت برمبنای هدف MBO 22
۷-۱۲-۱-۲ روش بررسی داخلی 23
۸-۱۲-۱-۲ روش ارزیابی ۳۶۰ درجه 23
۱۳-۱-۲ روش های ارزیابی عملکرد کارکنان 23
منابع 27
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت