مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ابعاد هویت و عوامل موثر بر شکل گیری هویت در نوجوانان و جوانان

ابعاد هویت و عوامل موثر بر شکل گیری هویت در نوجوانان و جوانان

این پایان نامه در مورد هویت و با موضوع ابعاد هویت و عوامل موثر بر شکل گیری هویت در نوجوانان و جوانان می باشد.

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۱۴
حجم ۲۲۶ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات کامل

این پایان نامه در مورد هویت و با موضوع ابعاد هویت و عوامل موثر بر شکل گیری هویت در نوجوانان و جوانان می باشد. هویت یک مفهوم خویشتن است و این اولین قدم در راه فهم نظربی نظیر بروزنسکی  است که معتقدند هویت ساختاری ذهنی مرکب از اصول ، فرضیات و سازه هایی مرتبط با خود حال تعامل با محیط می باشد . هویت مجموعه ای از معانی است که فرد برای تعریف خود به کار می گیرد ( رهنما و عبدالملکی، ۱۳۸۷ ) 

 

 

رشد شناختی تاثیر تعیین کننده  ای بر شکل گیری هویت دارد . وقتی که نوجوان به مرحله تفکر عملیات صوری می رسد ، امکان بسیار بهتری به دست می آورد که هویت آتی خود را ترسیم کند و به مسائل آن بیندیشد . تحقیقات گوناگون دراین زمینه مثلا تحقیقات  (واترمن ،۱۹۹۲، و بزرونسکی،۱۹۹۲) نشان می دهند نوجوانانی که به رشد شناختی متناسب با این دوره از رشد رسیده اند ، از کسانی که به این سطح از تفکر نرسیده اند ، از موفقیت بیشتری و در حل مسائل مربوط به هویت خود برخودارند آنان اطلاعاتی راکه برای این منظور لازم دارند ، بهتر اختیار می کنند و بهتر به کار می گیرند .همچنین نیاز آنان با کمک گرفتن از دیگران کمتر است  و به جای اینکه تصمیم گیری های خود را مرتب به تاخیر بیندازند ، قادرند راه خود را به موقع انتخاب کنند و خلاقیت بیشتری در تجربه هایشان نشان می دهند (لطف آبادی ،۱۳۸۰)

 

 

 

بنابر این پیشرفت های شناختی ، نوجوانان را قادر می سازد هویت های را که در آینده به دست می آورند ، تصور کنند . نوجوانانی که تجربه ی بیشتری در تفکر صوری به دست آورده اند ، بیشتر از نوجوانانی که هنوز به بلوغ فکری نرسیده اند ، قادر به تفکر در ابعاد پیچیده هستند و می توانند مسائل هویتی خود را حل کنند به همین دلیل یکی از عوامل موفقیت در کسب هویت پایدار ، شایستگی در تفکر انتزاعی است .( همان)

 

 

 

نظریه شناختی رشد هویت را تابع تکامل شناختی میداند و شناخت را به منزله عنصر تحولی  اخلاقیات ، معنا جویی و هدفمندی زندگی به شمار می آورد . پیاژه و کلبرگ از صاحب نظران دیدگاه شناختی رشد هویت هستند . نظریه ی زمینه ای _ فرهنگی نیز رشد هویت را بر اساس عوامل فرهنگی و خرده فرهنگی مورد بررسی قرار می دهد ، به طور کلی در رویکرد روانشناختی ، برخی از نظریه پردازان روانکاوی ، زیستن _ تکاملی و شناختی ، عوامل موثر بر تکوین هویت شناختی را شناسایی و بررسی کرده اند  . در حالی که نظریه پردازان یادگیری اجتماعی و زمینه ای – فرهنگی ، غالبا بر تاثیر عوامل خار جی و محیطی در شکل گیری هویت تاکید دارند . با وجود این در میان رویکردهای فلسفی ، جامعه شناختی و روانشناختی در مورد شکل گیری هویت ، نظریه اریکسون از سایر نظرات برجستگی و شهرت جهانی و علمی بیشتری دارد . به طوری که اغلب مطالعات میدانی بحران هویت بر اساس این نظریه انجام شده اند ، در نظریه اریکسون هویت به معنای این همان شخصیت و وابستگی به موقعیت زمانی ومکانی است . مرحله شکل گیری هویت در نظر اریکسون ، معادل مرحله بلوغ جنسی  و در نظریه فروید است و با مرحله عملیات صوری در نظریه پیاژه  انطباق دارد . طبق این نظریه ، شکوفایی همان نمود ها و جلوه های رشد اجتماعی در ابعاد فردی و اجتماعی است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
مقدمه ۱
اهمیت شناسایی هویت ۱۱ 
تعاریف هویت ۱۲ 
سبکهای هویت ۱۴ 
ابعاد هویت ۱۵ 
انواع هویت ۱۶ 
عوامل موثر در شکل گیری هویت ۳۴ 
۱ ـ ۱ رشد شناختی ۳۴ 
۱ ـ ۲ نهاد خانواده ۳۵ 
۱ ـ ۳ نهاد آموزشی ۳۸ 
۱ ـ ۴ رفتار نوجوانان ۴۰ 
۱ ـ ۵ گروه همسالان ۴۲ 
۱ ـ ۶ عوامل اجتماعی فرهنگی ۴۴ 
۱ ـ ۷ تربیت تولد و فاصله سنی فرزندان در خانواده ۴۶ 
۱ ـ ۸ تاثیر رسانه ها بر شکل گیری هویت  47 
جهانی شدن رسانه ها   49 
مراحل شکل گیری هویت ۵۰ 
بنیان های هویتی ۵۰
نظریه رشد روانی اجتماعی اریکسون ۵۲
مرحله ۱ ـ رشد روانی ـ اجتماعی اقتصاد در برابر بی اعتمادی ۵۲ 
مرحله ۲ ـ رشد روانی ـ اجتماعی : خودگرایی و اتکا به نفس در برابر شرم و شک ۵۲
مرحله ۳ رشد روانی ـ اجتماعی ابتکار در برابر گناه ۵۳ 
مرحله ۴ رشد روانی ـ اجتماعی : کوشایی در برابر حقارت ۵۳ 
مرحله ۵ رشد روانی ـ اجتماعی : هویت دربرابر گم گشتگی ۵۳ 
مرحله ۶ رشد روانی ـ اجتماعی : تعلق در برابر انزوا ۵۴ 
مرحله ۷ : رشد روانی ـ اجتماعی : فعالیت در برابر رکود ۵۴
مرحله ۸ : رشد روانی ـ اجتماعی : یکپارچگی در برابرناامیدی ۵۴ 
دیدگاه لوونیگر ۵۵ 
روند هویت یابی در نوجوانی و جوانی ۵۶
نظریه های هویت یابی ۵۶
هویت یابی جوانان ۵۷
وقفه هویت یابی ۶۰
تعلق ۶۰ 
پراکندگی هویت ۶۰ 
انواع هویت یابی نوجوانان ۶۱
بحران هویت ۶۱ 
پیشینه تاریخی ۶۱ 
شکل گیری احساس هویت ۶۳ 
تاثیر بحران هویت بر جوانان ۶۴ 
هویت و جنسیت ۶۶ 
شکل گیری هویت و جنسیت ۶۷ 
دانشگاه و شکل گیری هویت دانشجویی ۶۸ 
تعریف اصلاحات ۶۸ 
هویت دانشگاه ۶۸ 
دانشجو ۶۸ 
هویت علمی دانشجو ۶۹ 
شکل گیری هویت دانشگاهی ۶۹ 
شکل گیری هویت و رشته های تحصیلی ۷۰ 
نقش دانشگاه در تربیت هویت جوانان ۷۱ 
سیما و محتوای دانشگاه ۷۲
منزلت و قداست دانشگاه  73 
دانشگاه جایگاه آموزش و پژوهش ۷۳ 
نقش دانشگاه در حل بحرانهای فرهنگی و اجتماعی ۷۴ 
ساختار دانشگاه ۷۴ 
هویت یابی در دانشگاه ۷۶ 
نظریاتی در مورد زمینه شکل گیری هویت و بحران هویت جوانان و نوجوانان۷۶ 
۱ ـ  3 ـ ۱ نظریه کورتینیز ۷۶ 
۲ ـ ۳ ـ ۱ نظریه آدافر ۷۷ 
۳ ـ ۳ ـ ۱ نظریه کوته ۷۷ 
۴ ـ ۳ ـ ۱ نظریه استانلی هال ۷۹ 
۵ ـ ۳ ـ ۱ نظریه اتورانک ۷۹ 
۶ ـ ۳ ـ ۱ نظریه بلوزا ۷۹ 
۷ ـ ۳ ـ ۱ نظریه والون ۸۰ 
۸ ــ ۳ ـ ۱نظریه اشبرانگر ۸۰ 
۹ ـ ۳ ـ ۱ نظریه مارسیا ۸۰
۱۰ ـ ۳ ـ ۱ نظریه اریکسون۸۱ 
مروری بر پیشینه تحقیق ۸۲
هویت و ارزشها ۹۲ 
هویت و خلاقیت ۹۳ 
پژوهشهای تازه ۹۴ 
نتیجه گیری ۹۸ 
مدل نظری تحقیق ۹۹ 

منابع


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: