ریشه های خود تنظیمی و شکل گیری آن و بررسی ویژگی های یادگیرنده خودتنظیم
ریشه های خود تنظیمی و شکل گیری آن و بررسی ویژگی های یادگیرنده خودتنظیم
هدف از این تحقیق پایان نامه ریشه های خود تنظیمی و شکل گیری آن و بررسی ویژگی های یادگیرنده خودتنظیم می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۳۶ |
حجم | ۲۴۸ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
هدف از این تحقیق پایان نامه ریشه های خود تنظیمی و شکل گیری آن و بررسی ویژگی های یادگیرنده خودتنظیم می باشد.
زیمرمن (۱۹۸۶) معتقد است که فـراگیرن خودتنظیم ، اهداف مشخصی برای خود در نظر می گیرند و برای دستیابی به آنها راهبردهایی را به کار می برند. این یادگیرندگان ، خود شروع به یادگیری می کنند ، بر پیشرفت خود نظارت دارند و آن ارزیابی می کنند . انگیزش درونی و خود – انگیختگی در عمل از دیگر ویژگیهای خودتنظیم است. یادگیرنده های خودتنظیم ، راهکارهای شناختی مناسب را به کار می گیرند و از نظر تحصیلی ، انگیزه لازم را دارند. فراگیرانی که در یادگیری خود تنظیم فعالند از راهکارهای شناختی یادگیری از قبیل تکرار منظم ، بسط و سازماندهی استفاده می نماند.
یادگیرنده های خودتنظیم در برنامه ریزی و سازماندهی یادگیری ، مدیریت زمان و برنامه ریزی زمانی ، هدف گذاری ، کنترل خود و خود ارزیابی نسبت به دیگران برتری دارند( اشنایدر و دیگران ، ۱۹۸۹ به نقل از غلامی ،۱۳۸۲).نشانه های یادگیرنده خودتنظیم عبارت است از هدفمند بودن ، مدیریت زمان ، تمرین معنادار و جهت دار ، کاربرد مناسب راهبردهای شناختی و فراشناختی و احساس خودکارآمدی (زیمرمن،۱۹۹۴،زیمرمن و باس به نقل از امینی،۱۳۸۰).
یادگیرندگان خودتنظیم ، تکلیفهای خود را طراحی و بررسی می کنندو از فرایندهای تفکر خود، آگاهی دارند و از راهبرهای شناختی برای کسب اهدافشان بهره می جویند (کدیور،۱۳۸۶) . یادگیرندگان خود تنظیم ، اهدافی برای یک تکلیف برمی گزینند و از رادهبردهای مناسبی برای کسب این اهداف استفاده می کنند، آنها پیشرفت خودشان را نظارت و کنترل می کنند و راهبردهای یادگیری خودشان را تا حدی که لازم باشد، تنظیم می نمایند.به طور خلاصه ، یادگیرندگان خودتنظیم ، فعالانه جنبه های مهم شناخت و رفتار و محیط را برای کسب اهداف یادگیری خودشان ، کنترل می کنند(لینچ 2004 به نقل از نیکدل،۱۳۸۵).
ویژگی های افراد خودتنظیم را میتوان در مقوله های زیر خلاصه کرد:
هدفمند بودن ، بدین معنا که این افراد اهداف مشخصی دارند و رفتارهای به خصوصی را برای دستیابی به مقاصد خود در پیش می گیرند. چنین افرادی بر راهبردها و اعمال خود نظارت کرده و آنها را به منظور دستیابی به موفقیت ، جرح و تعدیل می کنند.
استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی ، بدین معنا که این افراد هنگام روبه رو شدن با مسایل و مشکلات از راهبردهای شناختی و فراشناختی همچون برنامه ریزی ، نظارت و کنترل هشیارانه ، طرح ریزی هدف و مرور ذهنی و غیره استفاده می کنند.
احساس خودکارآمدی بالا.
برنامه ریزی مناسب.
خودکنترلی و نظارت بر خود.
رضایت مندی و اشتیاق.
مدیریت زمان.
کنترل هیجانات.
تقویت خود.
مدیریت مطلوب.(عرب زاده،۱۳۸۷)
فهرست مطالب
تعریف نظری خودتنظیمی در یادگیری
تعریف عملیاتی خودتنظیمی در یادگیری
۲-۲- یادگیری خودتنظیمی 25
۲-۲-۱- مولفه های خودتنظیمی 26
۲-۲-۲- ویژگی های یادگیرنده خود تنظیم 27
۲-۲-۳- ریشه های خود تنظیمی و شکل گیری آن 29
۲-۲-۴- نظریه های خودتنظیمی 30
۲-۲-۴-الف- نظریه های کنشگر 31
۲-۲-۴-ب- پدیدار شناسان و خودتنظیمی 31
۲-۲-۴-ج- دیدگاههای پردازش اطلاعات درباره ی یادگیری خودتنظیم 32
۲-۲-۴-د- نظریه اراده گرایان 33
۲-۲-۴-و- تقسیم بندی مبتنی بر نظریه ویگوتسکی 33
۲-۲-۴-هـ نظریه شناختی- اجتماعی 34
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت