مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

عوامل موثر بر مشاركت كاركنان در نظام پیشنهادها

سرعت تغییر و تحول در سازمانهای امروزی سریعتر از آن است كه با راه حلهای گذشته و سنتی بتوان برای مسائل پیش رو چاره جویی كرد‏ در این راستا اكثر سازمانها به طرق مختلف موفق به ارتقاء ظرفیت خود برای رویارویی با تغییرات پیچیده‏، تنوع محصول و پاسخگوئی به نیازهای مشتریان در فضای رقابتی جهانی شده اند‏

دسته بندی بازاریابی و امور مالی
فرمت فایل doc
حجم فایل 32 کیلو بایت
تعداد صفحات 38
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

عوامل موثر بر مشاركت كاركنان در نظام پیشنهادها

مطالعه موردی بانك كشاورزی

مقدمه

سرعت تغییر و تحول در سازمانهای امروزی سریعتر از آن است كه با راه حلهای گذشته و سنتی بتوان برای مسائل پیش رو چاره جویی كرد‏. در این راستا اكثر سازمانها به طرق مختلف موفق به ارتقاء ظرفیت خود برای رویارویی با تغییرات پیچیده‏، تنوع محصول و پاسخگوئی به نیازهای مشتریان در فضای رقابتی جهانی شده اند‏.

مشاركت بعنوان یكی از فنون پیشرفته اداره سازمان می تواند هدایت و كارگردانی كارآمدتر فعالیتهای سازمان را جهت نواندیشی‏، پویایی و بقاء فراهم نماید‏. یكی از سازوكارهای نیرومند این فرادگرد بر پایی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها می باشد كه به منزله رهیافتی برای جلب مشاركت فردی و گروهی كاركنان، مشتریان وپیمانكاران با مدیریت در اداره سازمان جهت حل مسائل و ایجاد بهبود مستمر در تمامی ابعاد است‏. نظام پیشنهادها تاكنون در بسیاری از شركتهای صنعتی بزرگ و كوچك و متوسط‏، كشورهای پیشرفته از جمله ژاپن به اجرا درآمده است‏، به طوری كه شركت های صاحب نام‏، با ذكر تعداد پیشنهادهای دریافتی از كاركنان و میزان منافع حاصل از آن به عنوان افتخارات خود یاری می كنند‏.

نظام پیشنهادها یكی از ابزارهای كارآمد زیر مجموعه مدیریت مشاركتی است كه اجرای آن علاوه بر رشد فكری و آموزش خود جوش و مستمر كاركنان‏، موجب شكوفایی فكری‏، بهبود روابط انسانی و … می گردد‏. در كشور ما این نظام از سال 1366 در بعضی از شركتهای صنعتی و تولیدی طراحی و اجرا گردیده است‏. براساس آمار ارائه شده تعداد پیشنهادهای 83 واحد تولیدی و خدماتی ایرانی از سال 1366 لغایت 1380‏، با 153200 نفر پرسنل‏، 284000 فقره بوده است كه شاخص نفر-پیشنهاد آن برای این مدت 85/1 فقره می باشد‏. در صورتیكه طبق آمار منتشر شده در كشور ژاپن تعداد پیشنهادهای 620 واحد تولیدی‏، خدماتی‏، تجاری و دولتی‏(از آوریل 1987 تا مارس 1988‏) با 2044000 نفر پرسنل‏، 50537000 فقره بوده و شاخص نفر پیشنهاد 7/24 فقره می باشد.

در بانك كشاورزی‏، این نظام از سال 1381 طراحی و پیشنهاد گیری كرده است‏. دراین تحقیق برآنیم تا بعضی عوامل موثر بر مشاركت كاركنان در این نظام را در بانك كشاورزی شناسایی كنیم‏، و با رفع موانع و كاستیهای مربوط‏، به نتایج مورد انتظار از استقرار این نظام برسیم‏. براین اساس عنوان اصلی پژوهش “ عوامل موثر بر مشاركت كاركنان در نظام پیشنهادها‏، در بانك كشاورزی “ است‏.

هدف از این تحقیق دستیابی به عوامل موثر بر مشاركت هر چه بیشتر كاركنان بانك كشاورزی در نظام پیشنهادها است‏، علاوه بر این‏، تشریح ابعاد مختلف نظام و شناساندن اثرات مثبت اجرایی این نظام و موانع احتمالی موفقیت آن از دیگر اهداف تحقیق می باشد‏.

فرضیه های تحقیق كه طبق مطالعات مرتبط با پیشینه پژوهش تدوین شده اند به شرح زیر است:

فرضیه اول‏: تحت سبك های مختلف مدیریت در سازمان‏، مشاركت كاركنان در نظام پیشنهادها تفاوت معنی داری پیدا می كند‏.

فرضیه دوم‏: با فرهنگ سازی در خصوص ارائه پیشنهاد‏، مشاركت كاركنان در نظام پیشنهادها تفاوت معنی داری پیدا می كند‏.

فرضیه سوم‏: با ایجاد سیستم پاداش دهی موثر‏، مشاركت كاركنان در نظام پیشنهادها تفاوت معنی داری پیدا می كند.

فرضیه چهارم‏: با آموزش های شغلی و ارتقاء دانش و توانمندی كاركنان‏، مشاركت آنان در نظام پیشنهادها تفاوت معنی داری پیدا می كند.

فرضیه پنجم‏: با تسریع در بررسی پیشنهادها و اجرای سریع پیشنهادهای پذیرفته شده‏، مشاركت كاركنان در نظام پیشنهادها تفاوت معنی داری پیدا می كند.

متغیرهای تحقیق :

متغیر وابسته‏، مشاركت كاركنان در نظام پیشنهادها است

متغیرهای مستقل‏، كه عبارتند از سبك مدیریت‏، فرهنگ سازی برای ارائه پیشنهاد‏، پاداش دهی موثر‏، آموزشهای شغلی‏، بررسی سریع پیشنهادها‏، اجرای سریع پیشنهادهای مصوب‏.

2-ادبیات تحقیق

انسان علیرغم پیچیدگی هایی كه دارد بر پایه آفرینش خویش نیاز به تعلق و پیوند با دیگران داشته و موجودی اجتماعی است‏. از طرفی عوامل زیادی باعث پیچیدگی محیط كار امروزی شده‏، كه توفیق سازمانی و مدیریت آن را با چالش روبرو می كند‏.

نیروی انسانی بعنوان انعطاف پذیرترین و حیاتی ترین سرمایه سازمانها برای پویایی و بقاء در محیط پرتغییر امروز حائز اهمیت گردیده بطوریكه ؛ در عرصه مدیریت دسته بندی های گوناگون از سبكهای مدیریت ارائه شده است‏، لیكرت چهار نوع سیستم مدیریت را پیشنهاد می كند كه یكی از این سیستمها مدیریت مشاركتی می باشد ‏. این سبك برپایه اشتراك مساعی و توسط سازوكارهای نیرومندش از جمله نظام پیشنهادها پی آمدهای مطلوبی را به ارمغان آورده است‏.

نظام پیشنهادها یا طرح بسیج اندیشه ها‏، مشاركت فكری كاركنان و فراتر از آن مشتریان و پیمانكاران با مدیریت بوده‏، بدین معنی كه مدیریت‏، فضا و امكاناتی را در سازمان به وجود می آورد كه كلیه كاركنان، مشتریان و پیمانكاران نظرات‏، ایده ها و پیشنهادهای خود را در زمینه حل مشكلات و نارسائیها و ایجاد بهبود مستمر در فعالیتهای سازمان تحت نظام خاصی ارائه می نمایند‏. «به عبارتی دیگر نظام‌پیشنهادهاابزاری‌جهت‌كانالیزه‌كردن‌خلاقیت‌كاركنان است ».

فلسفه استقرار این نظام در بانك كشاورزی افزایش توان بانك در پاسخگوئی به نیازها و خواست‌های بطور مرتب در حال تغییر مشتریان و یا به عبارت دیگر مصرف كنندگان خدمات یا محصولات از طریق ارج نهادن به برتری ها و توانائی های نیروی انسانی و همسو كردن اهداف كاركنان با اهداف بانك و نهایتاَ بكارگیری صحیح و موثر تجربه‏، اندیشه‏، آرا و عقاید آنها در هر رده شغلی و در هر جای سازمان می باشد.

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: