فصل دوم پایان نامه طراحی لباس
فصل دوم پایان نامه ارشد طراحی پارچه و لباس با موضوع مطالعۀ نشانه شناسی طراحی لباس از شاهنامه می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۹۰ |
حجم | ۱۰۸۷۱ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | هوش مصنوعی |
توضیحات کامل
فصل دوم پایان نامه طراحی لباس با عنوان مطالعۀ نشانه شناسی طراحی لباس از شاهنامه می باشد. این نوشتار در واقع مبانی نظری و پیشینه تحقیق موضوع خواهد بود.در واقع نشانه شناسی در کهن ترین روزگاران تفکر آدمی ریشه دارد و در هزارتوی تاریخ پر راز و رمزِ او پرورده شده است . پیشینه پژوهشهای نشانهشناختی به دنیای باستان بازمیگردد . در نوشتههای فلسفی، منطقی، دستوری ، پزشکی ، و معرفت شناختی یونان باستان و نیز تأملات چینی ها، هندیها و مسلمانان ،اشارات بسیاری به سرشت و نقش نشانهها و دلالتهای آنها می توان یافت.
این آثار را اگر چه نمی توان به معنای دقیق و امروزین کلمه، آثاری نشانهشناختی خواند ، اما بیشک نقش برجستهای در تاریخ تفکرات نشانهشناختی و پی ریزی دانش نشانهشناسی داشتهاند، پس در واقع دانشی نیست که یک شبه به وجود آمده باشد ، بلکه ریشه هایی عمیق و ستبر در روزگاران کهن دارد. ریشه در کوشش های کهن بقراط و جالینوس برای فهم مناسبات میان جسم و ذهن و برای ربط دادن علائم به امراض دارد. به عبارت دیگر ، یونانیان قدیم را میتوان نخستین رهروان نشانهشناسى دانست ، هر چند نشانه شناسی عمری به درازای تاریخ دارد و نظریه ای نیست که به یک باره شکل گرفته باشد ، و اگر چه ریشه های آن به افلاطون و اگوستین باز می گردد ، با این حال ،رشته ایست جدید از علوم انسانی که در آغاز قرن بیستم، به طور جدی پدید آمد و در نتیجه،هنوز مشروطیت رشته های قدیمی تر همچون فلسفه را ندارد.
با وجودِ تاریخ غنی تفکرات نشانهشناختی، «نشانهشناسی معاصر عمدتاً بر اساس اندیشههای دو متفکر یعنی فردینان دوسوسور زبانشناس سوئیسی، و چارلز سندرس پیرس فیلسوف و منطقی امریکایی، استوار شده است. سوسور بیشتر از منظری فنی و زبان شناسانه به این نظریه پرتو افکنده است و رویکرد نشانه شناختی اش بسیار ساده و البته کلاسیک است و پیرس رویکردی مفصل تر و منعطف تر دارد .در واقع هر دو ، میان دانش و نشانه پیوندی تازه برقرار کرده اند و این رویکرد فکری را به قلمرو مطالعات دانشی وارد ساخته اند .» (ضیمران، ۱۳۸۲ :۸)اما « ما ایرانیان نه تنها نقشی در تحولاتی که نشانه شناسی در سدۀ بیستم به خود دیده است نداشته ایم ، بلکه در این زمینه با فقر و خلاء نظری عمیقی دست به گریبانیم.»(نرسیسیانس، ۱۳۹۱ : ۱۰)به هر حال نشانه شناسی از دهۀ ۱۹۵۰ میلادی نیز همچون روش پژوهش در شناخت دلالت ها وادراک کارکردهای ارتباطی به کار رفته شده است.
فهرست مطالب
مقدمه 1
فصل اول :کلیات تحقیق 3
۱-۱) بیان مسئله 4
۱-۲) اهداف تحقیق 4
۱ -۳) اهمیت وضرورت تحقیق 5
۱-۴) سوالات تحقیق 6
۱-۵) فرضیه ها 6
۱-۶) روش تحقیق 7
۱-۷) پیشینۀ تحقیق 8
فصل دوم :مبانی نظری تحقیق 10
۲-۱ (چهارچوب نظری 11
2-1-1) مروری برعلم نشانه شناسی 11
2-1-2) نشانه شناسی 12
2-1-3) نشانه شناسان 16
2-1-4) رویکرد فردینان دوسوسور 17
۲-۲) تعریف واژگان اصلی 21
2-2-1) نشانه 21
2-2-2) زبان و نشانه 23
2-2-3) نماد و نشانه 24
2-2-6) بررسی شاهنامه 27
2-3) تعریف واژگان فرعی 32
2-3-1)مروری بر تطور پوشاک 32
2-3-2)فرهنگ پوشش 33
منابع:
گزارش کار عملی
پیوست الف
پیوست ب
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت