فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری فشارهای عصبی سازمانی
فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری فشارهای عصبی سازمانی
دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق فشارهای عصبی سازمانی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۷ |
حجم | ۱۳۳ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
هرسازمانی برای موفقیت نیاز به همسوئی اهداف سازمان، مدیریت و کارکنان دارد. و عدم هم سوئی و تعارض در این اهداف منجر به فشار عصبی سازمانی میگردد. در نتیجه این عدم هم سوئی علاوه بر ایجاد فشار عصبی، خسارت هنگفت و ابطال سرمایه اثرات منفی است که تعارض اهداف به دنبال دارد.همانطور که در(شکل۲-۶) دیده شد، میزان هم سوئی اهداف ( سازمان ـ کارکنان ـ مدیریت) اندک است و در واقع اهداف متعارض هستند که منجر به فشار عصبی سازمانی میگردد(الوانی،۱۳۸۲).
لذا در یک سازمان ، امید بر این است که فضائی بوجود آید که در آن افراد سازمان ( مدیران و زیردستان هر دو) یا هدفهای خود را با هدفهای سازمان یکسان درک و تلقی کنند یا، اگر هدفها متفاوت است، هدفهای خود را در نتیجه مستقیم کار کردن برای تحقق هدفهای سازمان، تحقق پذیر ببینند. در نتیجه، هر قدر مقاصد هدفهای فردی را بتوان به هدفهای سازمانی نزدیکتر کرد، عملکرد سازمان بهتر و بیشتر خواهد شد. ( شکل زیر) (علاقهبند،۱۳۸۰).
درهر سازمانی میزان تماس افراد با یکدیگر، میتواند موجب فشار عصبی و روانی گردد. در این خصوص برخی از مشاغل مانند گارد امنیتی، دانشمندان محقق دارای تماس کمتری نسبت به مشاغلی مانند معاونین مدیران، کارکنان اجرائی و پیش خدمت میباشند. در حالی که هر یک از دو مورد فوق منجر به ناراحتی افراد میگردد و فشار عصبی را به وجود میآورد، عدهای از افراد در سازمانها علاقمند هستند اوقات خود را به تنهائی سپری کنند، درمورد این افراد نیز باید گفت که دوری و پرهیز از تماس با دیگران منجر به فشار عصبی میگردد. فشار عصبی در اثر تماس با دیگران وقتی شدت مییابد که افراد در تماس با یکدیگر، پریشان و مضطرب باشند. از اینرو کارکنانی که در مشاغلی مانندپرستاری، آموزش و پرورش و اجرای قانون مشغول به کار هستند، دچار فشارعصبی بیشتری میگردند(صادقی،۱۳۸۷).
فهرست مطالب
مبانی نظری در مورد استرس و فشارهای عصبی
۲-۳)استرس و فشار عصبی
۲-۳-۱) ماهیت و تعریف استرس
۲-۳-۲-)دیدگاههای نظری استرس
۲-۳-۳)ماهیت دوگانه فشار عصبی
۲-۳-۴)اجتناب ناپذیر بودن فشار عصبی
۲-۳-۴)فشار عصبی و معیارهای اندازهگیری
۲-۳-۶-)منابع ( عوامل ) فشارهای عصبی
۲-۳-۶-۱) فشارهای عصبی سازمانی
جدول ۲ـ ۱: عوامل سازمانی فشار عصبی و روانی (جیمز،۱۹۹۵).
۲-۳-۶-۲)چهار مجموعه کلی فشار عصبی سازمانی عبارتنداز(مورهد، ۱۳۸۵):
– الزامات وظیفه یا شغلی :
• تعارض در هدف
– الزامات دروش شخصی
مقدار برخورد با دیگران
میزان تماس یا برخورد با افراد سایر بخشها
فقدان حمایت اجتماعی
۲-۳-۶-۲)الگوهای حمایت اجتماعی
– الگوی اثر اصلی
– الگوی ضربهگیری
حمایت ابزاری
حمایت اطلاعاتی:
حمایت کارکردی:
۲-۳-۷)پیامدها ( عوارض) فشار عصبی و روانی
۲-۳-۷-۱) پیامدهای فردی
۲-۳-۷-۲)پیامد فیزیولوژیکی
۲-۳-۷-۳)پیامدهای روانی
۲-۳-۷-۴)پیامدهای رفتاری
۲-۳-۷-۵)پیامدهای سازمانی
۲-۳-۸)استراتژیهای مقابله با استرس
۲-۳-۸-۱)استراتژیهای مقابله فردی(رمضانی نژاد،۱۳۸۰).
۲-۳-۸-۲)استراتژیهای مقابله سازمانی(علوی ، ۱۳۷۰).
۲-۳-۹)توصیههای کلیدی برای مقابله با استرس
الف) غنا بخشیدن به زندگی معنوی خود:
ب) مدیریت مالی:
ج:تنظیم وقت:
د: هدف گذاری:
هـ: ارزش گذاری فعالیت:
د: مهارت نظم بخشی:
ط : توجه به توانایی و سلامت جسمی:
۲-۳-۱۰)فشار عصبی و تأثیر آن بر عملکرد:
۲-۴)پیشینه تحقیق در مورد استرس و فشارهای عصبی
۲-۴-۱) پژوهشهای داخلی
۲-۴-۱-۲)پژوهش های داخلی مرتبط با استرس
۲-۴-۱) پژوهشهای خارجی مرتبط با استرس
۲-۵) جمع بندی تحقیق
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت