مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبانی نظری تأثیر عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی در محافظه کاری مشروط و بدون قید و شرط

مبانی نظری تأثیر عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی در محافظه کاری مشروط و بدون قید و شرط

هدف از این مبانی نظری بررسی تاثیر عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی بر محافظه کاری شرطی و غیر شرطی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۵۴
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی حسابداری

توضیحات کامل

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

تأثیر عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی در محافظه کاری مشروط و بدون قید و شرط

شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران
 
 
 
چکیده : 
عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی از دید ذینفعان بسیار حائز اهمیت می باشد از طرفی دیگر محافطه کاری نیز یکی از مفاهیم کیفی در گزارشگری مالی می باشد ممکن است این وی‍ژگی کیفی از سوی مدیر تغییر کند. بر همین اساس در این پژوهش به تاثیر عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی بر محافظه کاری شرطی و غیر شرطی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در قالب چهار فرضیه پرداختیم. با استفاده از روش حذف سیستماتیک تعداد ۱۰۲ شرکت به عنوان نمونه نهایی تحقیق انتخاب با استفاده از نرم افزار های سازمان بورس اوراق بهادار و گزارشات مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اقدام به جمع آوری داده های پژوهش گردید. 
 
روش تحقیق و تجزیه و تحلیل های آماری صورت گرفته بدین گونه است که آزمون های کولموگروف- اسمیرنوف  برای نرمال بودن داده ها، ضریب همبستگی پیرسون برای همبستگی داده ها و در نهایت از روش رگرسیون پارامتریک برای آزمون فرضیات استفاده گردیده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که عملکرد مدیریتی تاثیر منفی و معناداری با محافظه کاری شرطی و تاثیر مثبت و معناداری با محافظه کاری غیر شرطی دارد، بدین معنی که هرچه عملکرد و کارایی مدیریت یک شرکت در وضعیت بهتری قرار گیرد می توان محافظه کاری شرطی کمتری را در گزارشگری مالی آنها مشاهده نمود و همچنین هرچه عملکرد مدیریت در سطح مناسبتری قرار گیرد محافظه کاری بیشتری در گزارشات مالی (به طور مشخص در ترازنامه) شرکت لحاظ می گردد. نتایج حاصل شده از آزمون فرضیات سه و چهار مبین این است که شرکت هایی که خطای پیش بینی سود بالاتری دارند از محافظه کاری شرطی کمتری استفاده می نمایند. در ادامه نتایج نشان دهنده این بود که معیار تغییر پذیری بازده بر محافظه کاری شرطی و نیز هر دو عامل عملکرد اطلاعاتی(خطای پیش بینی سود و تغییر پذیری بازده) بر محافظه کاری غیر شرطی تاثیر معناداری ندارند. 
 
 
 
 
کلمات کلیدی:

عملکرد مدیریتی

عملکرد اطلاعاتی

محافظه کاری مشروط 

محافظه کاری بدون قید و شرط

شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

 
 
 
 
 
تشریح و بیان مسئله
سیل عظیم رسوایی های مالی اخیر در سطح جهان، از انرون و ورلدکام در آمریکا تا پارلامات در اروپا، سبب شده است که انگشت اتهام به سمت گزارشگری مالی نشانه رود. صورت های مالی هسته اصلی فرآیند گزارش گری مالی را تشکیل میدهند. صورت های مالی و در راس آنها صورت سود و زیان (رقم سود خالص) در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد. در سال های اخیر مبحث کیفیت سود گزارش شده مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. یکی از جنبه‌های کیفیت سود محافظه‌کاری است؛ بدان معنا که هر چه محافظه‌کاری سود  بیشتر باشد، کیفیت آن بالاتر است. مفهوم محافظه‌کاری در حسابداری سابقه ای طولانی دارد و به قول باسو  ( 1997) نفوذ محافظه‌کاری در حسابداری حداقل به ۵۰۰ سال می‌رسد. حسابداران به طور سنتی محافظه‌کاری را "قانون پیشی گرفتن زیانها‌ و عدم سبقت سودها" معرفی کرده اند باسومحافظه‌کاری را تمایل حسابداران به الزام برای داشتن مستندات قوی (درجه بالایی از قابلیت تأیید شوندگی) برای شناسایی اخبارخوب در مقابل شناسایی اخبار بد معرفی می‌کند. حال در این پژوهش به دنبال بررسی این موضوع هستیم که دو عامل عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی را میتوان از عوامل تاثیر گذار بر محافظه کاری نامید یا این دو متغیر فاقد اثرگذاری بر محافظه کاری می باشند.
 
ارزیابی عملکرد مدیریت پایه و اساس بسیاری از تصمیمات از قبیل پاداش مدیران، قیمت سهام، ریسک سهام، تصمیم گیری مربوط به سرمایه‌گذاری و سایر موارد دیگر است و  نیز یکی از شاخص های بسیار مهم برای واحد اقتصادی می باشد زیرا در صورت مناسب بودن این شاخص واحد اقتصادی به اهداف خود دست می یابد روشهای اندازه گیری عملکرد مدیریت شرکت و یافتن راهکارهای کنترل عملکرد آنها دارای روش های زیاد و همچنین پیچیدگی های خاص خود می باشد اما یکی از مهم ترین این شاخص های نسبت سود خالص بر کل دارایی ها (ROA) می باشد (یوشی ساتو ،۲۰۱۲). در مورد عملکرد و کارایی اطلاعاتی می توان گفت مبنای تصمیم گیری مشارکت کنندگان در بازارهای اوراق بهادار، اطلاعاتی است که از سوی بورس، ناشران اوراق بهادار و واسطه های فعال در این بازارها، منتشر می شود. بهره-گیری از این اطلاعات و به عبارتی تصمیم گیری صحیح در بازار اوراق بهادار زمانی امکان پذیر است که اطلاعات یاد شده به موقع، مربوط، با اهمیت و نیز کامل و قابل فهم باشد. از سوی دیگر، نوع و چگونگی دستیابی به اطلاعات نیز حایز اهمیت است(هلتهایسن و واتز  ،۲۰۰۱).اما مسئله مهم این است که آیا عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی می توانند به عنوان دو عامل موثر محافظه کاری را تحت تاثیر قرار دهند یا خیر؟ بر همین اساس در این تحقیق با توجه به مبانی نظری مذکور به بررسی رابطه بین عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی با محافظه کاری شرطی و غیر شرطی پرداخته می شود. 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
فصل دوم:  چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ۱۳
۲-۱- مقدمه ۱۴
۲-۲- عملکرد و کارایی مدیریت ۱۶
۲-۲-۱- تعریف کارایی ۱۸
۲-۳- ارزیابی عملکرد و کارایی مدیریت ۱۸
۲-۴- نسبت دوپونت ROA)) 21
۲-۴-۱- دوپونت تعدیل شده : ۲۳
۲-۴-۲ موارد استفاده ROA 24
۲-۴-۳- نقاط ضعف ROA 24
۲-۵- کارایی مدیران موظف و غیر موظف ۲۵
۲-۶- عملکرد و کارایی اطلاعاتی ۲۶
۲-۶-۱- کارایی بازار ۲۷
۲-۷- عدم تقارن اطلاعاتی ۲۸
۲-۸-خطای پیش بینی سود ۳۰
۲-۸-۱- عوامل موثر بر خطای پیش بینی سود ۳۱
۲-۹- نوسان بازدهی ۳۲
۲-۱۰- تعریف محافظه کاری ۳۴
۲-۱۱-تقسیم بندی محافظه کاری ۳۵
۲-۱۱-۱- محافظه کاری شرطی ۳۶
۲-۱۱-۲- محافظه کاری غیر شرطی ۳۷
۲-۱۲- روش های اندازه گیری محافظه کاری: ۳۷
۲-۱۲-۱- روش ها اندازه گیری محافظه کاری شرطی ۳۸
۲-۱۲-۱-۱- روش عدم تقارن زمانی سود: ۳۸
۲-۱۲-۱-۲- روش کاربرد اقلام عملیاتی: ۳۸
۲-۱۲-۲- روش های اندازه گیری محافظه کاری غیر شرطی ۳۹
۲-۱۲-۲-۱- روش ارزش بازار نسبت به ارزش دفتری سهام (MTB) 39
۲-۱۲-۲-۲- روش Res: 40
۲-۱۲-۲-۳- روش به کارگیری اقلام تعهدی: ۴۰
۲-۱۲-۲-۴- روش ارزش دفتری به ارزش بازار ۴۰
۲-۱۳- نقش اطلاعاتی محافظه کاری ۴۱
۲-۱۴-  پیشینه پژوهش ۴۲
۲-۱۴-۱- تحقیقات داخلی ۴۲
۲-۱۴-۲- تحقیقات خارجی ۴۶
۲-۱۵- خلاصه فصل ۵۰
منابع
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: