مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بخشش و انتقام

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بخشش و انتقام دارای منابع کامل دارای رفرنس دهی دارای گارانتی بازگشت وجه

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 54 کیلو بایت
تعداد صفحات 41
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بخشش و انتقام

دارای منابع کامل (فارسی و انگلیسی)

دارای رفرنس دهی استاندارد

تعداد صفحات :41

فرمت: docx

بخشی از متن :

بخشش

2-1-1. تعریف بخشش

از بخشش تعاریف گوناگونی به عمل آمده است‌ که‌ بـرخی‌ از آنـها بیش‌تر به جنبه‌های‌ بیرونی و محیطی‌ و برخی به عوامل درونی و روانی افراد بیش‌تر تأکید کرده است.در این‌جا به عنوان نمونه، به‌ دو تعریف از این تعاریف‌ اشاره‌ می‌کنیم که‌ عبارت‌اند:

تعریف نورث (1987) و تعریف ان رایت و همکاران (1991).

نورث، تعریف بسیار‌ جالبی از بخشش بـین فـردی عـرضه کرده است. براساس تعریف او: بخشش عـبارت اسـت‌ از‌ تـغییر اردای(همراه با خواست) و آگاهانه و آزادانه قلبی، و نتیجه‌ موفقیت‌آمیز کوشش‌ فعالی‌ برای جایگزینی افکار بد با‌ اندیشه‌های‌ خوب، تندی و عصبانیت با احساس ترحم و شفقت. بخشودن عـبارت اسـت از غـلبه بر احساسات‌ منفی(از‌ قبیل: عصبانیت، تنفر، کینه، انتقام‌جویی) و جایگزین‌کردن آن‌ها با احـساسات‌ مـثبت(از‌ قبیل: شفقت، ترحم، خیرخواهی، عشق، علاقه)، ولی‌ این فرآیند زمانی‌ بخشش‌ نامیده می‌شود و دارای‌ ارزش‌ اخلاقی‌ است، که درست و برای دلایل درستی صورت گرفته باشد. اگر قرار بـود کـه انـسان قرصی‌ را مصرف‌ کند که عصبانیت و کینه‌توزی او‌ را‌ به افکار‌ مثبت‌ و انـسان دوستانه تبدیل کند، این‌ امر، موردی از بخشش به حساب نمی‌آمد و ارزش اخلاقی بخشش را‌ نداشت(نورث، 1987).

«نورث» در این تعریف، ابتدا به عاطفی عفو و گـذشت‌ کـه‌ در‌ آرامـش‌ روانی و کاهش‌ اضطراب‌ و کینه‌توزی مؤثر است تأکید نموده است، و سپس تلویحا بـرای فـرآیند عفو و گذشت‌ اهمیت قایل شده است‌ که‌ فرآیندی‌ منحصر به فرد است و تنها نتیجه‌ را‌ در‌ نظر‌ نگرفته‌ اسـت؛ یعنی، در‌ حـقیقت، عفو و گـذشت محصول مجموعه‌ای از تغییرات اساسی، در بینش نسبت به‌ افرادی است که ما را ناراحت کرده‌اند(نورث، 1987).

«ان رایت» و هـمکارانش(1991) پس از تـعریف «نورث»(1987)، بخشش را این‌گونه‌ تعریف نکرده‌اند: تمایل به صرف نظر کردن از حق‌ خویش‌ برای بروز خشم و کینه، قضاوت‌ منفی و رفتارهای بـی‌توجهانه، نسبت بـه فردی که غیر منصفانه موجب رنجش فرد شده است؛ هم‌چنین پرورش رفتارهایی از قبیل: ترحم و شفقت، انسانیت‌ و حـتی عـشق و عـلاقه‌ نسبت‌ به فرد خاطری، هرچند که لیاقت دریافت این رفتارها و منش‌های انسانی را نداشته باشد. بعد از این‌ تعریف، «ان رایت» و هـمکاران تـأکید می‌کنند که باید برای فهم این‌ تعریف‌ به نکات زیر توجه‌ داشت:
….
..
.

منابع فارسی

بیاضی، محمدحسین؛ گوهری، زکیه؛ حجت، سیدکاوه؛ بهراد، آرمان. (1392). رابطه بین طرحواره های هیجانی با میزان اضطراب وافسردگی و سبک ها ی مقابله با استرس در بیماران کرونری قلب.مجله علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی، دوره 5، شماره 5: 56-43.

پوراسمعلی، اصغر؛ بیرامی، منصور؛ هاشمی، تورج. (1391). رابطه عامل های شخصیتی و زیر مولفه های بخشش در بین دانشجویان.اندیشه و رفتار (روانشناسی كاربردی)،دوره 6 ، شماره 23: 93-83.

پیرساقی، فهیمه؛ نظری، علی محمد؛ نعیمی، قادر؛ شفائی؛ محمد. (1394).تعارض های زناشویی؛ نقش سبک های دفاعی و طرحواره‌های هیجانی.روان پرستاری،دوره 3، شماره 1: 69-59.

خدابخش، محمد رضا و کیانی، فریبا. (1392). بررسی نقش عفو در سلامت و بهزیستی روان شناختی دانشجویان.مجله تحقیقات نظام سلامت،9 (10): 1061-1050.

خدابخشی کولایی، آناهیتا؛ بسازی مطلق، طیبه؛ تاجیک اسماعیلی، عزالله؛ تقوایی، داوود؛ رحمتی زاده، معصومه. (1393). طرحواره های ناسازگار اولیه و نگرش صمیمانه در مردان متاهل پیمان شکن و غیر پیمان شکن.روان پرستاری،دوره 2: شماره3: 23-12.

داتیلیو، فرانک و بیرشک، بهروز. (1385).رفتار درمانی شناختی زوج ها- بخش دوم: مقاله مروری.تازه های علوم شناختی،سال 8، شماره 3: 80-71.

داتیلیو، فرانک. (2010).درمان شناختی رفتاری با زوجها و خانواده ها: راهنمای جامع برای درمانگران. ترجمه نبی الله خواجه، پریناز سجادیان، فاطمه بهرامی (1391). تهران: ارجمند.

ذوالفقاری، مریم؛ فاتحی زاده، مریم؛ عابدی، محمد رضا. (1387). تعیین رابطه بین طرحواه های ناسازگار اولیه با ابعاد صمیمیت زناشویی زوجین شهر اصفهان.خانواده پژوهشی،سال چهارم، شماره15: 261-247.

زندی پور، طیبه؛ آزادی، شهدخت؛ ناهید پور، فرزانه. (1390). بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی، بخشش و سلامت روان در زوج های مراجعه کننده به مراکز بهداشت گچساران.فصلنامه علمی پژوهشی جامعه شناسی زنان، سال دوم، شماره دوم:18-1.

زندی پور، طیبه؛ شفیعی نیا، اعظم؛ حسینی، فاطمه. (1387). رابطه بخشش خیانت همسر و سلامت روان زنان متاهل.پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)، دوره 7، شماره 28: 66-53.

شهامت، فاطمه. (1389). پیش بینی نشانه های سلامت عمومی (جسمانی سازی، اضطراب و افسردگی) بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)،شماره 20، دوره 5: 124-103.

غباری بناب، باقر. (1379). رفتار بخشایشگرانه در نهج الباغه، بررسی مبانی نظری و انسان شناختی و کشف اثرات روان شناختی آن.پژوهش های تربیت اسلامی، شماره 4: 310-289.

غباری بناب، باقر؛ کیوان زاده، محمد؛ و وحدتی تربتی. (1387). بررسی رابطه بین عفو و گذشت و سلامت روانی در دانشجویان علوم پزشکی.مجله روان شناسی و علوم تربیتی،سال 38، شماره 2: 180-167.

فرانکن، رابرت. (2005).انگیزش و هیجان.مترجمان: حسن شمس اسفند آباد، غلامرضا، محمودی، سوزان امامی پور (1384).تهران: نشر نی.

قدیری، محمد حسین. (1384). مدیریت خشم.نشریه معرفت،شماره 14: 106-93.

کرمی، الهام؛ بهرامی، هادی؛ محمدی آریا، علیرضا؛ اصغرنژادفرید، علی اصغر؛ فخری، زهرا.(1392). رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و جامعه ستیزی در زنان بی خانمان وابسته به مواد.روان شناسی كاربردی، دوره 7 ، شماره 2 (پیاپی 26): 110-93.

لواف پورنوری، فرشاد؛ زهرا کار، کیانوش؛ و آذر هوش فتیده، زهرا. (1393). تبیین نقش اثر بخشی مداخله ی بخشش فرایند محور در کاهش انگیزه های انتقام جویی و دوری گزینی دانش آموزان پسر دوره راهنمایی.مجله روان شناسی مدرسه،دوره 3، شماره 2: 185-170.

..

.

منابع لاتین

Berry J. W. & Worthington E. L. Jr. (2001). Forgiveness relationship quality stress while imagining relationship events and physical and mental health.Journal of Counseling Psychology 48 447–455.

Bidadian M. Bahramizadeh H. & Poursharifi H. (2011). Obesity and Quality of Life: The Role of Early Maladaptive Schemas.Journal of Social and Behavioral Sciences 30 993-998.

Brock Joy. P. (2014).Examining the Relationships between Early Maladaptive Schemas Forgiveness and Vengeance. Doctoral dissertation Regent university. Retrieved from http.proquest.com/docriew/1534533290.

Bromberger J. T. & Marrhews K. A. (1996). A زfeminineس model of vulnerability to depressive symptoms: A longitudinal investigation of middle-aged woman.Journal of Personality and Social Psychology 70 591-598.

Buss D. M. (1996).Social adaptation and the five major factors of personality. In J. S. Wiggins (Ed.) The five-factor model of personality: Theoretical perspectives (pp. 180-207). New York: Guilford Press.

Ciuluvica C. Ameriob P. Fulcheri M. (2014). Emotion Regulation Strategies and Quality of Life in Dermatologic Patients .Procedia – Social and Behavioral Sciences 127:661 – 665.

Coats A. H. &Blanchard-Fields F. (2008). Emotion regulation in interpersonal problems: the role of cognitive-emotional complexity emotion regulation goals and expressivity.Psychol Aging;23(1):39-51.

Corral C. &Calvete E. (2014). Early maladaptive schemas and personality disorder traits in perpetrators of intimate partner violence.Span J Psychol 17: 10.1017.

Enright R. D & The Human Development study Group (1991).The moral development of forgiveness. In Hand book of moral behavior and development. Ed W. kurtines and J. GEWIRTZ vol I 123-152. Hillsdale N. J Erlboum.
Enright R. D. & Fitzgibbons R. P. (2000).Helping clients forgive: An empirical guide forresolving anger and restoring hope. Washington DC: APA.

Fitzgibbons R. P. (1986). The cognitive and emotive uses of forgiveness in the treatment of anger.Psychotherapy 23 629-633.

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: