مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش ۳
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش ۳
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش بصورت جامع و کامل در قالب ۶۶ صفحه ورد برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۶ |
حجم | ۱۱۸ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
یکی از موضوعات مهم مطرح شده در دوره اخیر، مدیریت دانش است. مدیریت دانش رویکردی است که به سرعت در حال تکامل و پیشرفت است و بر افزایش کارایی و بهبود اثربخشی فرایندهای سازمانی، همراه با نوآوری مستمر، توجه زیادی دارد. نیاز به مدیریت دانش، از این واقعیت سرچشمه میگیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم تلقی می شود. اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمان ها، دانش خود را اندازه گیری می کنند و به منزله سرمایه فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه بندی شرکت ها در گزارش های خود منعکس می کنند
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش می باشد که در بخش اول مبانی و ادبیات نظری مدیریت دانش مورد بررسی قرار می گیرد و در بخش دوم پیشینه پژوهش مدیریت دانش در پژوهش داخلی و خارجی آورده خواهد شد
تعریف مدیریت دانش
مدیریت دانش مفهومی است که تعریف های زیادی برای آن ارائه شده است. برخی از صاحب نظران مانند پرز ، تأکید دارند که دانش یک سرمایه سازمانی است و مدیریت دانش را بر همین اساس تعریف می کنند. وی معتقد است که مدیریت دانش عبارت است از گردآوری دانش و قابلیت های عقلانی و تجربیات افراد یک سازمان و ایجاد قابلیت بازیابی آن ها به عنوان یک سرمایه سازمانی.مالهوترا در سال های اخیر بیش ترین فعالیت را در زمینه مدیریت دانش داشته است و این مفهوم را از دیدگاه نظری تعریف کرده است. وی مدیریت دانش را کمک به سازمان ها در یافتن راه های نوین بهره جویی از دانش عینی و ذهنی افراد آن می داند.
استمپز (۱۹۹۹) مدیریت دانش را مقداری کاربردی تر تلقی کرده و برای مدیران دانش نقش فعالی قائل شده است. وی مدیریت دانش را فراهم آوری دانش مورد نیاز در زمان و مکان مورد نیاز و برای شخص نیازمند تعریف می کند. او هم چنین معتقد است که بهترین چیز داشتن در موضوعی خاص نیست، بلکه دانستن مکان و طرز دسترسی به دانش است.راولی معتقد است که مدیریت دانش در اصطلاح مفهومی یک نمونه است و در اصطلاح تخصصی، مجموعه ای از راهکارها و اعمالی است که در پاسخ به نیازهای سازمان ها شامل جوامع و دولت ها در جامعه مبتنی بر دانش قرن بیست و یکم پدید آمده است.
اخیراً تعریفی از سوی سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (۲۰۰۳) ارائه شده است که به نظر می رسد علاوه بر تازگی، مفاهیم اصلی تعاریف موجود را به صورت خلاصه دربرمی گیرد. هم-چنین، این تعریف به صورت عملی در پژوهشی از سوی سازمان مذکور استفاده شده است: مدیریت دانش، مجموعه ای از فعالیت-های سازمانی برای خلق، کسب، توزیع دانسته ها و ارتقای به اشتراک گذاری دانش در داخل سازمان و محیط پیرامون آن است (حسن زاده، ۱۳۸۶) .
فهرست مطالب
۲-۱ مقدمه۹
۲-۲ مبانی نظری پژوهش مدیریت دانش ۹
۲-۲-۱ مدیریت دانش۹
۲-۲-۱-۱ زنجیره اطلاعات۱۰
۲-۲-۱-۲ دسته بندی انواع دانش۱۲
۲-۲-۱-۳ تعریف مدیریت دانش۱۳
۲-۲-۱-۴ تاریخچه مدیریت دانش۱۴
۲-۲-۱-۵ اهداف مدیریت دانش۱۵
۲-۲-۱-۶ نظریه های مدیریت دانش۱۷
۲-۲-۱-۷ الگوهای مدیریت دانش۱۸
۲-۲-۱-۸ مراحل مدیریت دانش۲۶
۲-۲-۱-۹ فرایندهای اصلی مدیریت دانش در کتابخانه-ها۲۷
۲-۲-۱-۱۰ مؤلفه های مدیریت دانش۳۰
۲-۲-۱-۱۱ موانع مدیریت دانش۳۳
پیشینه تحقیق مدیریت دانش
پیشینه پژوهش های داخلی مدیریت دانش
پیشینه پژوهش های خارجی مدیریت دانش
منابع
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت