مبانی نظری و پیشینه پژوهش کیفیت زندگی کاری (فصل دوم پایان نامه)
مبانی نظری و پیشینه پژوهش کیفیت زندگی کاری (فصل دوم پایان نامه)
دسته بندی | آزمون ارشد |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 58 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 22 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش کیفیت زندگی کاری ( فصل دوم تحقیق ) در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
- همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق
- توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
- پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
- رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
- منبع : دارد (به شیوهAPA)
- نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
كیفیت زندگی كاری فرآیندی است كه به وسیله آن همهی اعضای سازمان از راه مجاری باز و متناسبی كه برای این مقصود ایجاد شده است در تصمیمهایی كه بر شغلشان به خصوص و بر محیط كارشان به طور كلی اثر میگذارد و به نوعی دخالت مییابند در نتیجه مشاركت و رضایت شغلی آنها از كار بیشتر میشود و فشار عصبی ناشی از كار برای شان كاهش مییابد، امروزه بهبود كیفیت زندگی كاری یكی از مهمترین اهداف سازمان و كسانی كه برای سازمان كار میكنند، میباشد. اگر فردی احساس كند كه كیفیت زندگی كاریش بهبود یافته است این مطلب به كارمند نیروی بیشتری در جهت انجام كارش می بخشد. نتیجهی این فرآیند، ایجاد نیروی زندگی و جو فعال در داخل گروه یا سازمان است كه موجب افزایش بهره وری فراتر از نتایج مورد انتظار با توجه به استانداردهای تكنولوژیك یا تجهیزات میشود و همین مطلب خود موجب انگیزه بیشتری برای كار بهتر و در نتیجه كیفیت زندگی كاری بهتر میشود (شعیب احمد، 2013).
در سال های اخیر اثر بسیاری از عوامل توسعه منابع انسانی بر عملکرد کسب و کار در بسیاری از تحقیقات گزارش شده است. در بنگاههای کسب و کار که اغلب با تماس بین خدمتدهنده و خدمتگیرنده مشخص میشود، کیفیت و قابلیت خدمتدهنده اثر مهم و مستقیمی بر فرآیند ارائه خدمت و همچنین رضایت مشتری دارد. اولین تماس، اثر بسیار تعیین کنندهای در چگونگی ارزیابی مشتری از خدمت گیرنده دارد. ارتباط بین شایستگی و قابلیت نیروی انسانی و کیفیت خدمت به مشتری از نظر مفهومی بسیار زیاد است زیرا بیشتر کارها مخصوصا در سازمانهای خدماتی توسط کارکنان صورت میپذیرد. پس از گذشت سالها مدیران سازمانها به این نکته توجه کردند که نیروی انسانی کارآمد یک مزیت رقابتی محسوب میشود. به طور كلی، كیفیت زندگی كاری به عنوان یك فلسفه به معنی كیفیت و محتوای روابط بین انسان، شغل و انواع وظایف شغلی او است. این روابط از دیدگاه های مختلف مانند انسان، سازمان، اجتماع، طراحی شغل، سازمان كار، نیازها و ارزش های اساسی فرد و مفاهیم اجتماعی میتواند مدنظر باشد (باقرپور، 2012). كیفیت زندگی كاری باعث تحقق تصمیمگیری مشاركتی، امنیت شغلی، بهبود شرایط و محیط كاری، احساس مالكیت و خودگردانی، ایجاد فرصت پیشرفت شغلی، قدرشناسی از كار، توسعه و غنیسازی شغلی، ارضای نیازهای خود شكوفایی افراد و ایجاد انگیزه برای ماندگاری در سازمان میشود. میان كیفیت زندگی كاری و بهره وری نیروی انسانی رابطهی مستقیم و معنی داری وجود دارد، یعنی هر چه در ایجاد سیستم كیفیت زندگی كاری سرمایه گذاری كنیم، بر بهره وری سازمانی افزوده خواهد شد (قاسمی، 1393).
شعیب احمد (2013) نتایج پژوهش وی نشان داد كه عناصر اساسی كیفیت زندگی كاری در هر سازمان عبارتند از: بهداشت و ایمنی، امنیت شغلی، رضایت شغلی، استرس شغلی، محیط كار، تعادل كار و زندگی و روابط انسانی می باشد. برخی از استراتژی ها كه برای بهبود كیفیت زندگی كاری در سازمان ها با ساختار سازمانی متمركز؛ مشاركت كاركنان، طراحی كار و سازمان، آگاهی نیروی كار و راهنمایی شغلی، روابط درون گروه، نقش مدیران منابع انسانی، خود مدیریتی، كار تیمی، پاداش، جدول ساعات كار جایگزین و فرهنگ سازمانی مورد حمایت و توجه قرار گیرد (شعیب احمد، 2013
قوانین ارسال دیدگاه در سایت