مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معماری و موسیقی

موسیقیدان فضایی كامل به وجود می‌آورد شاید معمار نیز بتواند فضای كاملی را در برداشتی معنوی و انتزاعی و مطلق بوجود آورد و البته باید این امر محقق باشد زیرا به‌هر ساختمانی ما نمی‌توانیم معماری عنوان كنیم‌ معماری چیزی است ورای ساختمانهایی كه صرفاً برای امور مكانیكی برپا می‌شوند باز اضافه كنیم كه شما در این اثر (افسانه‌آفرینش‌) به یك «فضا» دست می‌یابید

دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 21 کیلو بایت
تعداد صفحات 31
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

گفتار دوم فصول مشترك معماری و موسیقی‌

1 – اشتراكات و پیوندهای موسیقی و معماری‌:

l درباره اشتراك موسیقی و معماری‌([1]):

– سئوال‌: به نظر شما چرا بین این دو حوزه خلاقه‌، یعنی موسیقی و معماری چنین پیوندی وجود دارد؟

پاسخ‌: برای اینكه معماری به طول كلی فضای سه بعدی است كه ما در آن زندگی می‌كنیم‌.

برآمدگیها و تورفتگیها، هم در موسیقی و هم در حوزه هنرهای بصری‌، اهمیت دارند. برخورد درست با نسبتها، در اینجا ضرورت دارد. بهترین معماری باید نه با تزئین‌، بلكه بانسبتها و حجمهای ساده سرو كار داشته باشد. معماری‌، یك هنر بصری است در حوزه هنر بصری اجزاء سازنده‌ای وجود دارد كه مرتبط با آن چیزی است كه ما حوزه عقلایی اشمی‌خوانیم و در عین حال بخشی از موسیقی نیز هست‌. چه بخواهیم و چه نخواهیم بین معماری و موسیقی پیوند هست‌. این مسئله‌، مبتنی بر ساختارهای ذهنی ماست كه در اینهر دو هنر یكی است‌. مثلاً آهنگ سازان از قرینه سازی استفاده می‌كنند كه عیناً در معماری هم معقول است‌، اگر ما بخواهیم بخشهای مساوی و قرینه یك مستطیل را بدستآوریم‌، بهترین راه این است كه آن را بچرخانیم‌. فقط در چهار جهت است كه یك مستطیل می‌تواند چرخانده شود و نه بیش از آن‌، این همان ابتكاری است كه در دوران رنسانس درزمینه موسیقی شده است …

مثال دیگر غرفه فیلیپس است‌.

در طراحی آن غرفه‌، من از اندیشه هایی سود جسته‌ام كه از یك قطعه موسیقی اركستری كه در همان زمان داشتم می‌ساختم به وام گرفته‌ام‌. من می‌خواستم فضاهای قابل تغییری‌بیافرینم كه مدام می‌توانست با جابه جایی یك خط مستقیم‌، تغییر پیدا كنند.

– سئوال‌: می‌توانید نمونه هایی از اینگونه همگرایی یا تقارن‌، بین الگوهای معماری و موسیقی را كه در تاریخ رخ داده مثال بزنید؟

پاسخ‌: بارتوك‌([2]) موسیقی دان نامدار مجاری برای دستیابی به آرمنی‌های خود از «نسبت طلایی‌» استفاده می‌كرد. نسبت طلایی از حوزه عناصر بصری گرفته شده است‌، و عبارت‌از یك نسبت هندسی همراه با خاصیت افزایشی است كه هر جزء آن معادل مجموع 2 جزء قبلی است‌.

این نسبت طلایی در معماری از دوران ساختن اهرام مصر تا معابد یونانی‌، بمنزله نوعی تمهید اعجازانگیز برای آفرینش چیزهای زیبا به كار رفته است‌.

l… موسیقیدان فضایی كامل به وجود می‌آورد. شاید معمار نیز بتواند فضای كاملی را در برداشتی معنوی و انتزاعی و مطلق بوجود آورد و البته باید این امر محقق باشد زیرا به‌هر ساختمانی ما نمی‌توانیم معماری عنوان كنیم‌. معماری چیزی است ورای ساختمانهایی كه صرفاً برای امور مكانیكی برپا می‌شوند…. باز اضافه كنیم كه شما در این اثر (افسانه‌آفرینش‌) به یك «فضا» دست می‌یابید كه در آن همه چیز هست‌: هم رنگ هست و هم حركت‌، هم رابطه‌ها و نسبتهای زمانی – مكانی وجود دارند و هم معنای و مفاهیمی كه درلحظه‌های خاصی‌، حالتی معین‌، بوجود می‌آورند.


[1]- برگرفته از مصاحبه با یانیس زناكیس (ماهنامه پیام یونسكو – خرداد 1366)

[2]. Bela Bartok(1881-1949)

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: