پایان نامه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی
پایان نامه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی
پایان نامه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی با موضوع بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و پیاده سازی نظام مدیریت دانش در ستاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۷۷ |
حجم | ۶۴۷ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
پایان نامه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی با موضوع بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و پیاده سازی نظام مدیریت دانش در ستاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) می باشد.در خصوص تاثیراتی که حمایت از مدیران بهعنوان یکی از مؤلفههای فرهنگ سازمانی بر بهکارگیری مدیریت دانش خواهد گذاشت و از آنجایی که میزان میانگین سوالهای مرتبط با این شاخصها بیشتر از حد انتظار بوده و هم چنین یک رابطه مثبت بین حمایت مدیران با بهکارگیری مدیریت دانش وجود دارد، به منظور افزایش بهکارگیری مدیریت دانش در بین کارکنان، باید شرایطی را در سازمانها بهوجود آورد که افراد این احساس را داشته باشند که در مواقع لزوم میتوانند روی کمک مدیران خود حساب باز کنند و به نوعی این حس بهوجود بیاید که مدیران درکنار کارکنان خود هستند و نه در مقابل آنان. بهمنظور این کار مدیران میتوانند از جلسات هفتگی و یا ماهیانه بهطور متناوب برای گوشفرادهی به درخواستهای کارکنان خود استفاده نموده و همواره رابطهی خود با زیردستان را حفظ کنند.
در خصوص تاثیراتی که هویت سازمانی بهعنوان یکی از مؤلفههای فرهنگ سازمانی بر بهکارگیری مدیریت دانش خواهد گذاشت و از آنجایی که میزان میانگین سوالهای مرتبط با این شاخصها بیشتر از حد انتظار بوده و هم چنین یک رابطه مثبت بین هویت سازمانی با بهکارگیری مدیریت دانش وجود دارد، به منظور افزایش بهکارگیری مدیریت دانش در بین کارکنان، باید شرایطی را در سازمانها بهوجود آورد که کارکنان به جایی که در آن کار میکنند افتخار کرده و همواره خود را بخشی از کار یا یگان خود بدانند. این موضوع باعث شده که افراد تمام توان خود را برای هرچه بهتر انجام شدن کارها در یگان مربوطه انجام دهند. یکی از راههایی که میتوان این حس را در بین کارکنان بهوجود آورد این است که افراد درست را برای این کار انتخاب کرده و کارکنان را در پستهای مرتبط با تواناییهایشان بگنجانند. اگر ما بتوانیم افرادی را انتخاب کنیم که اهداف شخصیشان با اهداف سازمان یکی باشد میتوانیم امیدوار باشیم که این افراد تمام تلاش خود را برای موفقیت سازمان انجام میدهند.
در خصوص تاثیراتی که رهبری و الگوهای ارتباطی بهعنوان مؤلفههای فرهنگ سازمانی بر بهکارگیری مدیریت دانش خواهند گذاشت و از آنجایی که میزان میانگین سوالهای مرتبط با این شاخصها بیشتر از حد انتظار بوده و هم چنین یک رابطه مثبت بین رهبری و الگوهای ارتباطی با بهکارگیری مدیریت دانش وجود دارد، به منظور افزایش بهکارگیری مدیریت دانش در بین کارکنان، باید مدیرانی توانمند وجود داشته که همواره زمانی را برای زیردستان اختصاص داده تا به مشکلات آنها گوش فرادهند. زیرا اینکار باعث بهوجود آمدن یک اطمینانی در بین کارکنان میشود و آنها این حس را پیدا میکنند که مدیریت و مقامهای بالاتر همواره پشتیبان آنها هستند.
فهرست
فصل اول کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه 3
۱-۲ بیان مسآله 4
۱-۳ اهداف تحقیق 9
۱-۴ سؤال تحقیق 9
۱-۵ چهارچوب نظری تحقیق 10
۱-۶ فرضیههای تحقیق 11
۱-۷ تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق 12
۱-۸ قلمرو تحقیق 13
فصل دوم
بخش اول
۲-۱ فرهنگ سازمانی
۲-۱-۱ مقدمه 16
۲-۱-۲ منشأ و چگونگی شکلگیری فرهنگ سازمانی 17
۲-۱-۳ تعریف مفهومی فرهنگ سازمانی 18
۲-۱-۴ انواع فرهنگ سازمانی 22
۲-۱-۵ ابعاد فرهنگ سازمانی 24
۲-۱-۶ مدلهای فرهنگ سازمانی 27
۲-۱-۶-۱ فرهنگ سازمانی از دیدگاه هافستد 27
۲-۱-۶-۲ فرهنگ سازمانی از دیدگاه شاین 28
۲-۱-۶-۳ فرهنگ سازمانی از دیدگاه هرسی- بلانچارد 28
۲-۱-۶-۴ فرهنگ سازمانی از دیدگاه کویین 29
۲-۱-۶-۵ فرهنگ سازمانی از دیدگاه دنیسون 29
۲-۱-۷ عوامل سازمانی تأثیرگذار بر فرهنگ سازمانی 34
۲-۱-۸ مدیریت فرهنگ سازمانی 35
۲-۱-۹ فرهنگ در سازمانهای قدرتمدار 37
۲-۱-۱۰ تحقیقات انجام شده در رابطه با فرهنگ سازمانی 39
بخش دوم
۲-۲ مدیریت دانش
۲-۲-۱ مقدمه 42
۲-۲-۲ تعاریف مفهوم داده، اطلاعات، دانش 43
۲-۲-۲-۱ مفهوم داده 43
۲-۲-۲-۲ مفهوم اطلاعات 44
۲-۲-۲-۳ مفهوم دانش 44
۲-۲-۳ طبقهبندی انواع دانش 45
۲-۲-۳-۱ دانش از نظر نوناکا 46
۲-۲-۳-۲ دانش از نظر جورنا 46
۲-۲-۳-۳ دانش از نظر ماشلوپ 47
۲-۲-۳-۴ دانش از نظر لیدنر 48
۲-۲-۴ عناصر و ویژگیهای دانش 48
۲-۲-۴-۱ عناصر دانش 49
۲-۲-۴-۲ ویژگیهای دانش 50
۲-۲-۵ دانش آفرینی در سازمان 53
۲-۲-۶ تعریف مفهومی مدیریت دانش 56
۲-۲-۷ منشأ و چگونگی شکلگیری مدیریت دانش 57
۲-۲-۸ اصول مدیریت دانش 61
۲-۲-۹ اهداف مدیریت دانش 63
۲-۲-۱۰ تئوریهای مدیریت دانش 64
۲-۲-۱۰-۱ تئوریهای مدیریت دانش جامع 64
۲-۲-۱۰-۲ تئوریهای مدیریت دانش تیمی 66
۲-۲-۱۰-۳ تئوریهای مدیریت دانش جامعهگرا 67
۲-۲-۱۱ مؤلفههای مدیریت دانش 68
۲-۲-۱۲ مدلهای مدیریت دانش 69
۲-۲-۱۲-۱مدل بویست 71
۲-۲-۱۲-۲ مدل شش بعدی 72
۲-۲-۱۲-۳ مدل نوناکا 73
۲-۲-۱۲-۴ مدل رن جانسون 76
۲-۲-۱۴-۵ مدل استیوهالس 77
۲-۲-۱۳ موانع مدیریت دانش 79
۲-۲-۱۴ تحقیقات انجام شده در ارتباط با مدیریت دانش 82
۲-۲-۱۴-۱ پژوهش گلد 82
۲-۲-۱۴-۲ پژوهش موهرمان 83
۲-۲-۱۴-۳ پژوهش ریگانز و مک اویلی 84
بخش سوم
۲-۳ نیروی دریایی ج. ا. ا
۲-۳-۱ مقدمه 86
۲-۳-۲ نیروی دریایی ج. ا. ا 87
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱ مقدمه 93
۳-۲ فرآیند اجرای تحقیق 93
۳-۳ روش تحقیق 94
۳-۴ جامعه آماری 94
۳-۵ نمونه آماری و روش نمونهگیری 95
۳-۶ روش گرداوری اطلاعات و تدوین پرسشنامه 95
۳-۷ روایی و پایایی 96
۳-۷-۱ اعتبار (روایی) ابزار 97
۳-۷-۲ قابلیت اعتماد (پایایی) ابزار 97
۳-۸ روش تجزیه و تحلیل دادهها 98
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱ مقدمه 102
۴-۲ توصیف متغیرهای تحقیق 102
۴-۲-۱ نوآوری و خطرپذیری 102
۴-۲-۲ رهبری 103
۴-۲-۳ یکپارچگی 104
۴-۲-۴ حمایت مدیران 105
۴-۲-۵ کنترل 106
۴-۲-۶ هویت سازمانی 107
۴-۲-۷ سیستم پاداش 108
۴-۲-۹ الگوهای ارتباطی 110
۴-۲-۱۰ مدیریت دانش 111
۴-۳ آزمون فرضیههای تحقیق 112
۴-۴ نتایج آزمون 113
۴-۵ نتایج فرضیات به طور خلاصه 120
فصل پنجم
نتیجهگیری و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه 122
۵-۲ نتایج و خلاصه آمار توصیفی 122
۵-۲-۱ خلاقیت فردی کارکنان 122
۵-۲-۲ حمایت مدیران 122
۵-۲-۳ هویت سازمانی 122
۵-۲-۴ سازش با پدیده تعارض 123
۵-۲-۵ سیستم پاداش 123-
5-2-6 سبک رهبری 123
۵-۲-۷ سیستم کنترل 123
۵-۲-۸ خطرپذیری 123
۵-۲-۹ یکپارچگی 124
۵-۲-۱۰ الگوهای ارتباطی 124
۵-۳ نتایج و خلاصه آمار استنباطی 124
۵-۳-۱ نتایج آزمون فرضیه اول 124
۵-۳-۲ نتایج آزمون فرضیه دوم 124
۵-۳-۳ نتایج آزمون فرضیه سوم 124
۵-۳-۴ نتایج آزمون فرضیه چهارم 125
۵-۳-۵ نتایج آزمون فرضیه پنجم 125
۵-۳-۶ نتایج آزمون فرضیه ششم 125
۵-۳-۷ نتایج آزمون فرضیه هفتم 125
۵-۳-۸ نتایج آزمون فرضیه هشتم 126
۵-۳-۹ نتایج آزمون فرضیه نهم 126
۵-۳-۱۰ نتایج آزمون فرضیه دهم 126
۵-۴ پیشنهادات تحقیق 127
۵-۴-۱ پیشنهاداتی مبتنی بر نتایج آزمون فرضیهها 127
۵-۴-۲ پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده 130
ضمایم 131
منابع 141
نمودارها
۴-۲-۱ نمودار نوآوری و خطرپذیری در فرهنگ سازمانی 102
۴-۲-۲ نمودار رهبری در فرهنگ سازمانی 103
۴-۲-۳ نمودار یکپارچگی در فرهنگ سازمانی 104
۴-۲-۴ نمودار حمایت مدیران در فرهنگ سازمانی 105
۴-۲-۵نمودار کنترل در فرهنگ سازمانی 106
۴-۲-۶ نمودار هویت در فرهنگ سازمانی 107
۴-۲-۷ نمودار سیستم پاداش در فرهنگ سازمانی 108
۴-۲-۸ نمودار پذیرش تضاد در فرهنگ سازمانی 109
۴-۲-۹ نمودار الگوهای ارتباطی در فرهنگ سازمانی 110
۴-۲-۱۰ نمودار مدیریت دانش 111
جداول
۲-۱-۱ عوامل و ابعاد شکل دهندهی فرهنگ سازمانی 25
۲-۱-۲ فرهنگ از دیدگاه هرسی و بلانچارد 28
۲-۱-۳ فرهنگ از دیدگاه کویین 29
۲-۱-۴ مقایسهی تطبیقی مدلها و الگوهای ارتباطی 34
۲-۲-۱ انواع مختلف دانش در ساختارهای ۵گانه مینزبرگ 47
۲-۲-۲ مؤلفههای مدیریت دانش از نگاه صاحبنظران 69
۲-۲-۳ تعامل دانش نهفته و صریح 74
۲-۲-۴ مدل مدیریت دانش با توجه به ساختار کار 76
۳-۱ نحوهی امتیاز بندی طیف لیکرت 96
۳-۲ جدول ضرایب آلفای کرونباخ 98
۴-۲-۱ جدول فراوانی نوآوری و خطرپذیری 102
۴-۲-۲ جدول فراوانی رهبری 103
۴-۲-۳ جدول فراوانی یکپارچگی (ادغام) 104
۴-۲-۴ جدول فراوانی حمایت مدیران 105
۴-۲-۵جدول فراوانی کنترل 106
۴-۲-۶ جدول فراوانی هویت سازمانی 107
۴-۲-۷ جدول فراوانی سیستم پاداش 108
۴-۲-۸ جدول فراوانی پذیرش تضاد 109
۴-۲-۹ جدول فراوانی الگوهای ارتباطی 110
۴-۲-۱۰ جدول فراوانی مدیریت دانش 111
۴-۴-۱جدول همبستگی بین نوآوری و مدیریت دانش 113
۴-۴-۲ جدول همبستگی بین حمایت مدیران و مدیریت دانش 114
۴-۴-۳ جدول همبستگی بین هویت سازمانی و مدیریت دانش 114
۴-۴-۴ جدول همبستگی بین پذیرش تضاد و مدیریت دانش 115
۴-۴-۵ جدول همبستگی بین سیستم پاداش و مدیریت دانش 116
۴-۴-۶ جدول همبستگی بین رهبری و مدیریت دانش 117
۴-۴-۷ جدول همبستگی بین کنترل و مدیریت دانش 117
۴-۴-۸ جدول همبستگی بین یکپارچگی و مدیریت دانش 118
۴-۴-۹ جدول همبستگی بین الگوهای ارتباطی و مدیریت دانش 119
۴-۴-۱۰ جدول همبستگی بین الگوهای ارتباطی و مدیریت دانش 119
۴-۵-۱ اعلام نتایج فرضیات به اختصار 120
اشکال
۱-۱ اثر اطلاعات و دانش بر تصمیمگیری 4
۲-۱-۱ منبع و منشأ فرهنگ سازمانی 17
۲-۱-۲ پردههای فرهنگ از دیدگاه شاین 21
۲-۱-۳ فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی 36
۲-۲-۱ تئوری مدیریت دانش جامعهنگر 67
۲-۲-۲ مدل عمومی دانش در سازمان 70
۲-۲-۳ مدل بویست 71
۲-۲-۴ مدل ششبعدی مدیریت دانش 72
۲-۲-۵ چارچوب مفهومی فرایند ایجاد دانش 73
۲-۲-۶ مدل مبتنی برفرایندهای دانش 78
۴-۱ مدل در حالت T-VALUE 112
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت