مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)

پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)

دانلود پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۳
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

 

پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)

این پرسشنامه سرندی مبتنی بر روش خود گزارش‌دهی است که در مجموعه‌های بالینی با هدف ردیابی کسانی که دارای یک اختلال روانی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. (گلدبرگ، ۱۹۷۲؛  به نقل از اسلمی،۱۳۸۵) در این پرسشنامه به دو طبقه اصلی از پدیده‌ها توجه شده است. 
۱- ناتوانی فرد در برخورداری از یک کنش‌وری سالم 
۲- بروز پدیده‌های جدید با ماهیت معلول‌کننده (گلدبرگ و بلاک ول،۱۹۷۰، وینگ  و همکاران ۱۹۷۷ به نقل از اسلمی،۱۳۸۵)
 
این پرسشنامه توسط گلدبرگ (۱۹۷۲) برای اولین بار و به طور وسیعی به منظور تشخیص اختلالات خفیف روانی در موقعیت‌های مختلف بکار برده شده است. فرم اصلی این پرسشنامه‌ دارای ۶۰ سوال می‌باشد. ولی در حال حاضر این پرسشنامه به صورت‌های کوتاه ۳۰، ۲۸ و ۱۲ سوالی در مطالعات مختلف مورد مطالعه‌های مختلف استفاده می‌شود. (گلدبرگ و ویلیامز۱۹۸۸، به نقل از باقرپور،۱۳۸۴)
 
کاربرد وسیع این پرسشنامه منجر به این شده است که به ۳۶ زبان دنیا ترجمه شود. از جمله موارد عمده استفاده از آزمون کاربرد آن به عنوان ابزار غربالگری اختلالات روانی و ارزیابی وضعیت سلامت افراد جامعه می‌باشد. (کافی،۱۳۷۵) در این تحقیق از شکل ۲۸ ماده (سلامت عمومی) استفاده شده است.پرسشنامه سلامت عمومی ۲۸ سوال دارای ۴ مقیاس است که هر کدام از مقیاس‌ها ۷ سوال دارد. بهترین و مناسب‌ترین روش نمره‌گذاری استفاده از مدل ساده لیکرت (با نمرات ۳، ۲، ۱، ۰) برای گزینه‌های مواد پرسش‌نامه است. در نمره‌گذاری این پرسش‌نامه و نهایتا جمع نمرات ماده‌ها یک نمره کل لحاظ می‌شود. نمره ۲۳ و بالاتر نشانگر عدم سلامت عمومی و نمره پایین‌تر از ۲۳ بیانگر سلامت سلامت روانی می‌باشد (گلدبرگ ۱۹۷۳، به نقل از باقرپور،۱۳۸۴)
فرم ۲۸ ماده‌ای پرسشنامه سلامت عمومی دارای این مزیت استکه برای تمام افراد جامعه طراحی شده است و با اجرای این پرسشنامه توانسته‌اند به گستره وسیعی از نتایج در جمعیت‌‌های مختلف دست یابند. و وجود رابطه بین فرم اصلی پرسشنامه سلامت عمومی و فرم ردیابی اختصاری «آزمون سرندی» را با تشخیص روانپزشکی ثابت کنند و امکان درک رابطه بین خود گزارش‌دهی و برآورد بر مبنای مشاهدات بالینی را فراهم سازند. این پرسشنامه دارای چهار زیرمقیاس است: 
 
الف- نشانه‌های بدنی 
ب- اضطراب و بی‌خوابی 
ج- نارساکنشی وبی‌اجتماعی 
د- افسردگی وخیم 
 
و در هر چهار مقیاس ۷ وجود دارد که به صورت چهارگزینه‌ای می‌باشد. 
 
زیرمقیاس اول (الف) شامل موادی درباره احساس خود نسبت به وضع سلامت خود و احساس خستگی آنهاست و نشانه‌های بدنی مثل احساس سلامتی، بیماری، و سردرد را در برمی‌گیرد. 
زیرمقیاس دوم (ب) شامل موادی است که با اضطراب و بی‌خوابی، احساس فشار و تنیدگی، ترس و وحشت بی‌دلیل و دلشوره در ارتباط است.زیرمقیاس سوم (ج) گستره توانایی افراد را در مقابله با خواسته‌های حرفه‌ای، مسائل زندگی و روزمره را می‌سنجد و احساسات آنها را درباره چگونگی کنار آمدن با مشکلات زندگی نشان می‌دهد و مواردی مثل ناتوانی در انجام کارها و عدم رضایت از انجام کارها و عدم رضایت از انجام کارها را در برمی‌گیرد.زیرمقیاس چهارم (د) احساساتی مثل بی‌ارزش، ناامیدی و خودکشی را در برمی‌گیرد. (دادستان ۱۳۷۷، به نقل از باقرپور،۱۳۸۴)
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: