چارچوب نظری و پیشینه پژوهش افسردگی و اضطراب
چارچوب نظری و پیشینه پژوهش افسردگی و اضطراب
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق افسردگی و اضطراب که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۰۰ |
حجم | ۲۷۷ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
چارچوب نظری و پیشینه پژوهش افسردگی و اضطراب عنوان نوشتار برای فصل دوم پایان نامه می باشد.
افسردگی و اضطراب از شایع ترین بیماری های روان پزشکی به شمار می رود. به طور آماری از هر پنج زن، سه زن و از هر پنج مرد دو مرد در طول عمر دچار عارضه ی افسردگی و اضطراب می شوند. این بیماری ها جزو بیماری های مزمن و گاه ناتوان کننده هستند که در صورت عدم درمان باعث اختلال در عملکرد اجتماعی، فردی، شغلی و زناشویی بیمار می شوند. از جمله علایم شایع در بیماری افسردگی، کاهش سطح انرژی، احساس بی حسی و ضعف، احساس یأس و ناامیدی، عدم احساس لذت، انزوا طلبی، اختلال درتمرکز و حافظه، اختلال در اشتها، وزن و خواب، اختلال در عملکرد جنسی، دل مشغولی با احساس گناه، خود سرزنش گری و گاه خود کشی است (طاهری،۱۳۸۸،ص۲۴).
اضطراب عبارت است از یک عامل ناشناخته و نا معلوم که موجب پریشانی فکر و گاه باعث بروز علائم احساس خطر از جمله تپش قلب و رنگ پریدگی می شود. در فرآیند اضطراب بر خلاف ترس طبیعی، یک عامل حقیقی ترس آور یا خطرناک یا آسیب رسان وجود ندارد بلکه فقط به طور خودکار و ناخود آگاه ذهن آدمی دچار احساس خطر می شود و هرگاه ذهن در اثر تنش-های روانی و استرس های عصبی و حوادث ناخوشایند و ناگواری که در زندگی مکرراً برایمان رخ می دهد از روال عادی خارج شود و حساسیت بیش از حد به رخداد های آتی و احتمالی پیدا کند دچار اضطراب می شویم. علل پیدایش اضطراب عوامل وراثتی، تجربه های تلخ سال های گذشته و محیط ناآرام و عصبی است. اثرات مخرب آن بر تفکر باعث اختلال در تمرکز حواس می شود، قدرت تصمیم گیری و اراده را از انسان سلب می کند، او را بدبین می سازد و باعث می شود که انسان دیگر فرد مثمرثمر و سودمندی نباشد (کاپلان ،۲۰۰۷، ص ۹۸۸).
اختلال افسردگی اساسی یکی از شایعترین تشخیصهای روان-پزشکی است که مشخصه آن خلق افسرده و با احساس غمگینی، اعتماد به نفس پایین و بیعلاقگی به هر نوع فعالیت و لذت روزمره مشخص میشود؛ چیزی که از آن به عنوان «سرماخوردگی روانی» یاد میشود. افسردگی مجموعهای از حالات مختلف روحی و روانی است که از احساس خفیف ملال تا سکوت و دوری از فعالیت روزمره بروز میکند.
فهرست مطالب
تعریف نظری افسردگی و اضطراب
تعریف عملیاتی افسردگی و اضطراب
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد افسردگی و اضطراب
فصل اول : کلیات تحقیق
۱-۷ تعاریف متغیرهای پژوهش 7
۱-۷-۱ تعاریف نظری 7
۱-۷-۲ تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش 8
۲-۱ مقدمه 5
۲-۲ مبانی نظری و ادبیات پژوهش 8
۲-۲-۱ تاریخچه اضطراب 8
۲-۲-۲ تاریخچه افسردگی 11
۲-۲-۳ تعاریف و نظریههای اضطراب 14
۲-۲-۴ تعاریف و نظریههای افسردگی 23
۲-۲-۴-۱ افسردگی از دیدگاه روان پویایی: 27
۲-۲-۴-۲ افسردگی از دیدگاه رفتارگرایان: 27
۲-۲-۴-۳ افسردگی از دیدگاه شناختی: 28
۲-۲-۴-۴ افسردگی از دیدگاه اجتماعی: 29
۲-۲-۵ انواع اضطراب 31
۲-۲-۵-۱ اضطراب موقعیتی: 31
۲-۲-۵-۲ اضطراب خصیصهای: 31
۲-۲-۶ انواع افسردگی 32
۲-۲-۶-۱ افسردگی در نوجوانی 32
۲-۲-۶-۲ افسردگی پنهان 32
۲-۲-۶-۳ افسردگی اتکائی 33
۲-۲-۶-۴ افسردگی رجعتی 33
۲-۲-۶-۵ افسردگی پس از زایمان 33
۲-۲-۶-۶ افسردگی نوروتیک 33
۲-۲-۶-۷ افسردگی عضوی 34
۲-۲-۶-۸ افسردگی علاقی 34
۲-۲-۶-۹ افسردگی ناشی از موفقیت 34
۲-۲-۶-۱۰ افسردگی ناشی از مصرف دارو 35
۲-۲-۶-۱۱ افسردگی در نتیجه پیری 35
۲-۲-۶-۱۲ افسرگی فصلی 35
۲-۲-۶-۱۳ افسردگی در دانشجویان 36
۲-۲-۶-۱۴ افسردگی در زنان 36
۲-۲-۷ درمان افسردگی براساس نظریه یادگیری 39
۲-۲-۸ انواع درمانهای افسردگی 40
۲-۲-۸-۱ شناخت درمانی: 40
۲-۲-۸-۲ رفتار درمانی: 41
۲-۲-۸-۳ درمان بین فردی 41
۲-۲-۸-۴ رواندرمانی تحلیلگرا 41
۲-۲-۸-۵ رواندرمانی حمایتی 42
۲-۲-۸-۶ گروه درمانی 42
۲-۲-۸-۷ رواندرمانی خانواده 42
۲-۲-۹ تعریف کودکان استثنایی 42
۲-۲-۹-۱ تعریف آموزش و پرورش استثنایی 44
۲-۲-۱۰ علل افسردگی معلمان زن : 45
۲-۲-۱۰-۱ معلمی سختترین شغل دنیا (مقدمهای بر استرس معلمان زن) 46
۲-۲-۱۰-۲ نظم دانشآموزان فضا را مناسبتر میکند 47
۲-۲-۱۰-۳ هنر معلم فقط در آموزش نیست 49
۲-۲-۱۰-۴ معلمان زن با استرسهای گوناگونی مواجه هستند 50
۲-۲-۱۰-۵ کنترل کلاس 51
۲-۲-۱۰-۶ برقراری ارتباط با دانشآموزان 52
۲-۲-۱۱ استرس معلمان زن 56
۲-۲-۱۱-۱ نشانهها و علائم استرس در معلمان زن 57
۲-۲-۱۱-۲ منابع استرس معلمان زن 57
۲-۲-۱۱-۳ ویژگیهای شخصیتی و استرس 57
۲-۲-۱۱-۳ -۱ مدیریت زمان 58
۲-۲-۱۱-۳-۲ خودپیجویی 59
۲-۲-۱۱-۳-۳ خودآرامبخشی 59
۲-۲-۱۱-۳-۴ مثبت اندیشی 60
۲-۲-۱۱-۳-۵ گشودگی 60
۲-۲-۱۱-۳-۶ افزایش تواناییها و مهارتها 61
۲-۲-۱۱-۴ آثار تخریبی استرس شدید در تدریس 62
۲-۲-۱۲ منابع شایع استرس 63
۲-۲-۱۳ رابطه رضایت شغلی با استرس 64
۲-۲-۱۳-۱ مهار استرس با استفاده از رژیم غذایی 65
۲-۲-۱۳-۲ تأثیر خنده بر کاهش استرس 67
۲-۲-۱۳-۳ برخورد عملی با استرس 67
۲-۲-۱۴ عصبانیت و راههای پیشگیری از آن 68
۲-۲-۱۴-۱ عصبانیت و راهحل آن 70
۲-۲-۱۵ اضطراب عامل مرگ بیماران قلبی است 73
۲-۲-۱۶ شخصیت تیپ آ 74
شخصیت نوروتیک 76
مدرسه سالم 78
۲-۲-۱۷ افزایش روحیه کارکنان 83
۲-۳ پیشینههای پژوهش 84
۲-۳-۱ پیشینه داخلی 84
۲-۳-۲ پیشینه خارجی 87
۲-۴ جمعبندی و چهارچوب نظری تحقیق 89
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت