شیوع و پیامدهای اضطراب امتحان
هدف از این تحقیق پایان نامه شیوع و پیامدهای اضطراب امتحان می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۴۹ |
حجم | ۵۷ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
هدف از این تحقیق پایان نامه شیوع و پیامدهای اضطراب امتحان می باشد.
براساس برآورد پژوهش گران، سالانه حدود ۱۰ میلیون دانش آموز در سطوح دبیرستان و ۱۵ درصد دانش جویان دانشگاه های آمریکا اضطراب امتحان را تجربه می کنند. پژوهش های مختلف میزان شیوع اضطراب امتحان را ۱۰ تا ۳۰ درصد گزارش کرده اند(مک رینولدز، موریس و کرانوچویل ، ۱۹۸۳). مطالعات در کشورهای غربی نشان داده است که نمره های اضطراب امتحان در مدارس ابتدایی با افزایش سن بیشتر می شود. همبستگی اضطراب امتحان با سن، بیان گر این موضوع است که نمره های اضطراب امتحان در کودکان کوچک تر، پایین تر می باشد. به نظر می رسد اضطراب امتحان بین سنین ۱۰ تا ۱۱ سالگی شکل می گیرد و ثبات می یابد و تا بزرگسالی تداوم می یابد(ابوالقاسمی، ۱۳۷۴). در پژوهشی که در ایران انجام شده نیز میزان همه گیر شناسی اضطراب امتحان در ایران ۱۷ درصد گزارش شده است که همگام با یافته های تحقیقات پژوهشگران مختلف در خارج از ایران است(ابوالقاسمی، ۱۳۸۱).
بحث زیادی راجع به اثر اضطراب امتحان بر روی عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام شده است. مقدار کم اضطراب می تواند مانند یک منبع بر انگیزاننده برای بهبود عملکرد باشد، در حالی که اضطراب زیاد موجب اختلال در تمرکز، دقت، به یاد سپری و یادآوری می گردد. بعضی از محققان دریافته اند که بین اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی رابطه منفی وجود دارد، یعنی با بالا رفتن اضطراب به علت وجود افکار مزاحم که ارتباط منطقی با موضوع ندارد، توجه به تکلیف کم شده و در نهایت فرایند یادگیری دچار اختلال می گردد(اسپیل برگر، ۱۹۸۰ و کامونین ، ۱۹۹۳ و واموندیا ۱۹۹۳). هر چند عده ای از محققان نیز بر این عقیده اند که هنوز به روشنی مشخص نیست که آیا عملکرد تحصیلی علت اضطراب امتحان است و یا معلول آن(کاسادی و جانسون 2002).
.بندورا نظریه پرداز یادگیری اجتماعی، معتقد است که اضطراب امتحان در یک زمینه اجتماعی تحول می یابد. بخشی از این مکانیزم، که بر اضطراب امتحان تأثیر می گذارد، الگوسازی و یادگیری مشاهده ای در اوایل دوران کودکی است. وی بیان می دارد که اضطراب امتحان می تواند از طریق تقویت جانشینی یا یادگیری مشاهده ای شکل گیرد(بندورا، ۱۹۸۲، به نقل از ابوالقاسمی، مهرابی زاده هنرمند و دیگران، ۱۳۸۴).
فهرست مطالب
تعریف نظری اضطراب امتحان
تعریف عملیاتی اضطراب امتحان
گفتار اول: اضطراب امتحان 7
شیوع و پیامدهای اضطراب امتحان 12
سبب شناسی اضطراب امتحان 14
عوامل فردی و شخصیتی 14
الف) اضطراب عمومی 14
ب) عزت نفس 15
ب) هوش 17
ت) توجه و تمرکز 17
عوامل آموزشگاهی و جامعه ای 17
الف) انتظارات معلمان 18
ب) رقابت 18
ب) سیستم آموزشی حاکم بر مدارس 20
ج) عوامل خانوادگی 20
گفتار دوم: پیشینه پژوهش 23
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 23
تحقیقات انجام شده ی داخلی 26
منابع 37
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت