مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری با دانشگاه ۷۳ صفحه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری با دانشگاه ۷۳ صفحه
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری با دانشگاه که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۷۳ |
حجم | ۲۱۱ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری با دانشگاه را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
منظور از سازگاری با دانشگاه تطابق و سازگار شدن با قوانین، الزامات و هنجارهای حاکم بر دانشگاه است. از این منظر دانشجو لازم است هم با قوانین و قواعد رسمی این محیط و هم با هنجارهای قوانین نانوشته سازگار شده و با آنها کنار آید. چیکرینگ و شلوسبرگ ؛(۱۹۹۵). انسان در جهانی زندگی میکند که پیوسته در حال تغییر و تحول است. هرگونه تغییر در زندگی آدمی خوشایند و خواه ناخوشایند نیاز به سازگاری دارد. سازگاری و هماهنگ شدن با خود و محیط پیرامون برای هر موجود زندهای یک ضرورت حیاتی است. تلاش روزمره آدمیان بر حول سازگاری دور میزند. هرانسانی هوشیارانه میکوشد نیازهای متنوع و گاه متعارض خود را در محیطی که در آن زندگی میکند برآورده سازد. میکائیلی؛(۱۳۸۹).
از نظر روانشناسی، سازگاری به معنای ایجاد هماهنگی و تعدل بین نیازهای شخصی و الزامات محیطی است. به عبارتی زمانی که فرد تلاش میکند از طریق تغییر خود با محیط یا دیگران به نوعی هارمونی در زندگی خود دست یابد در تلاش برای رسیدن به سازگاری میباشد. (رابین و بابیک ، ۲۰۰۹). منظور از سازگاری رفتارها، واکنشهای عاطفی و شناختهایی است که مطلوب، انطباقی، مؤثر. یاسالم تلقی میشوند. اما ناسازگاری (یا آسیب روانی) به آن دسته از اعمال، عواطف و افکاری اشاره دارد که نامطلوب، غیرانطباقی، نامؤثر و ناسالم به شمار میآیند. ساپینگتون ؛(۲۰۰۰)
روانشناسان نیز در مورد قدرت سازگاری به تعدادی عوامل شخصیتی موجود در افراد اشاره میکنند که مهمترین آنها عبارتند از:
– تسلط داشتن بر زندگی خود
– داشتن خانواده، اقوام و دوستانی که از سوی آنان حمایت میشوند.
– انعطاف پذیری
– امیدواری
– داشتن هدف
– سرگرم بودن
– عشق یا علاقه به کسی یا گروهی یا فردی
فعال بودن و کارکردن. شاملو؛(۱۳۸۴).
فهرست مطالب
فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سازگاری با دانشگاه
۱-۲ مقدمه 11
۲-۲ تاریخچه ی آموزش مهارتهای زندگی در جهان 12
۳-۲ تاریخچه ی آموزش مهارتهای زندگی در ایران 12
۴-۲ تعریف سازمان بهداشت جهانی از مهارت های زندگی 13
۵-۲ طبقه بندی بین المللی مهارتهای زندگی 13
۵-۱-۲ مهارت عمومی، اصلی یا مشترک 14
۵-۲-۲ مهارت های خاص یا غیرمشترک 14
۶-۲ کاربرد مهارتهای زندگی(ارتباط مؤثر و جرأتمندی) 16
۷-۲ اهداف آموزش مهارت های زندگی 16
۸-۲ انواع مهارت های زندگی 17
۹-۲ نقش مهارت های زندگی در ارتقای بهداشت روان 19
نمودار شکل یک پنج حوزه اصلی مهارت های زندگی 19
۱۰-۲ مهارت ارتباط مؤثر 19
۱۱-۲ تعریف ارتباط 20
۱۲-۲ ضرورت و اهمیت ارتباطات 20
۱۳-۲ اصول و مقررات ارتباطات بین فردی 21
۱۴-۲ عناصر اصلی ارتباط 21
۱۵-۲ عوامل مؤثر در شروع ارتباط 21
۱۶-۲ موانع ارتباط 22
۱۷-۲ مهارت جرأتمندی 22
۱۸-۲ قدرت ابراز وجود 23
۱۹-۲ اهمیت مهارت جرأتمندانه 25
۲۰-۲ شیوه های آموزش مهارت های زندگی 26
۲۱-۲ اجرای برنامه ی آموزش مهارت های زندگی 28
نمودار شکل دوآثارمختلف آموزش مهارت های زندگی در طی زمان 28
۲۲-۲ سازگاری و ناسازگاری 28
۲۳-۲ تعاریف در حیطه سازگاری اجتماعی 29
۲۴-۲ تحلیل فرآیند سازگاری اجتماعی 32
۲۵-۲ علائم بالینی اختلالات سازگاری 33
۲۶-۲ انواع ناسازگاری 33
۲۶-۲-۱ گروه اول ناسازگاران اجتماعی 33
۲۶-۲-۲ گروه دوم ناسازگاران حسی و حرکتی 34
۲۶-۲-۳ گروه سوم ناسازگاران ذهنی و عقلی 34
۲۷-۲ بهداشت روان و سازگاری 34
۲۸-۲ ملاک و معیارسازگاری 34
۲۹-۲ عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی 35
۲۹-۲-۱ عوامل فردی 35
۲۹-۲-۲ هوش 35
۲۹-۲-۳ عوامل خانوادگی 36
۲۹-۲-۴ عوامل اجتماعی 37
۲۹-۲-۵ رسانه های گروهی 37
۲۹-۲-۶ گروه همسالان 37
۲۹-۲-۷ عوامل مذهبی و اخلاقی 38
۳۰-۲ سازگاری با دانشگاه 38
۳۱-۲ مبانی نظری 40
۳۱-۲-۱ نظریه های روانشناسی 40
۳۱-۲-۱-۱ نظریه ی اریکسون 40
۳۱-۲-۱-۲ نظریه ی روانشناسی فردی آدلر 41
۳۱-۲-۱-۳ نظریه ی بین فردی سالیوان 42
۳۱-۲-۲ نظریه های جامعه شناسی 44
۳۱-۲-۲-۱ نظریه ی ناهنجاری دورکیم 44
۳۱-۲-۲-۲ نظریه ی ناهنجاری مرتون 45
۳۱-۲-۲-۳ نظریه ی کنش اجتماعی ماکس وبر 46
۳۱-۲-۳ نظریه های مددکاری اجتماعی 47
۳۱-۲-۳-۱ نظریه ی توانمند سازی مدافعه 47
۳۱-۲-۳-۲ نظریه ی سلامت اجتماعی کییز 47
نمودار شکل سه مدل پنج عاملی کییز 48
۳۱-۲-۳-۳ نظریه ی مددکاری اجتماعی شناختی- رفتاری 49
نمودار شکل چهار الگوی عمومی مورد استفاده در تئوری شناختی – رفتاری 49
۳۱-۲-۳-۳ نظریه ی یادگیری اجتماعی 50
۳۱-۲-۴ دیدگاه ها و مکاتب 50
۳۱-۲-۴-۱دیدگاه روان تحلیل گری 50
۳۱-۲-۴-۲دیدگاه علوم رفتاری 51
۳۱-۲-۴-۳ دیدگاه زیستی- روانی- اجتماعی 52
۳۱-۲-۴-۴ سازگاری اجتماعی در مکتب انسان گرایی 52
۳۲-۲ پیشینه ی پژوهش در خارج ازکشور 53
۳۳-۲ پیشینه ی پژوهش در داخل ازکشور 55
۳۴-۲ چارچوب نظری 57
۳۵-۲ مدل نظری 58
نمودارشکل پنج مدل نظری نحوه ی آموزش مهارت های زندگی(ارتباط مؤثر و جرأتمندی) 58
۳۶-۲ سئوالهای تحقیق 59
۳۷-۲ فرضیه های اصلی پژوهش 59
۳۸-۲ فرضیه های فرعی پژوهش 59
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت