پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون
پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 10 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 3 |
پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون
این پرسشنامه را سولومون و راث بلوم در سال (1984) ساخته و آن را مقیاس اهمالکاری تحصیلی نام نهادند، این مقیاس را دهقانی (1387) برای اولین بار در ایران بهکاربرده است. این مقیاس دارای 27 گویه میباشد که 3 مؤلفه را مورد بررسی قرار میدهد: مؤلفه اول، آماده شدن برای امتحانات؛ شامل 8 سؤال میباشد. مؤلفه دوم، آماده شدن برای تکالیف میباشد و شامل 11 گویه میباشد و مؤلفه سوم، آماده شدن برای مقالههای پایانترم میباشد که شامل 8 گویه میباشد. نحوه پاسخدهی به گویهها به این صورت است که پاسخدهندگان میزان موافقت خود را با هر گویه با انتخاب یکی از گزینههای «هرگز»، «بهندرت»، «گهگاهی»، «اکثر اوقات»، و «همیشه» نشان میدهند که به گزینه «هرگز» نمره 1، «بهندرت» نمره 2، «گهگاهی» نمره 3، «اکثر اوقات» نمره 4، «همیشه» نمره 5، تعلق میگیرد. همچنین در این مقیاس گویههای «2 – 4 – 6 – 11 – 13 – 15 – 16 – 21 – 23 – 25» به صورت معکوس نمرهگذاری میشوند. نامیان و حسینچاری (1390) در تحقیقی با عنوان تبیین اهمالکاری تحصیلی دانشجویان بر اساس باورهای مذهبی و هسته کنترل ضریب پایایی پرسشنامه را به روش آلفای کرونباخ 73/0 به دست آوردند. دولتی (1391) نیز در پژوهشی ضریب پایایی پرسشنامه را به روش آلفای کرونباخ 91/0 بدست آورد. در این پژوهش از نسخه 27 سؤالی استفاده شد. روایی پرسشنامه در پژوهش جوکار و دلاورپور (1386) با استفاده از روش تحلیل عاملی محاسبه شد که یافتهها بیانگر روایی مطلوب پرسشنامه بود.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت