اهمیت نقدشوندگی در رشد و توسعه بازار
اهمیت نقدشوندگی در رشد و توسعه بازار
هدف از این پایان نامه بررسی اهمیت نقدشوندگی در رشد و توسعه بازار می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۱ |
حجم | ۲۸۸ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | حسابداری |
توضیحات کامل
نقدشوندگی یک جنبۀ اساسی از توسعۀ بازار سهام به شمار می رود و به لحاظ روش شناسی، اکثر تئوری های مربوط به مطالعه ریزساختار بازار ، مفاهیم مربوط به رفتار نقدشوندگی را بیش از سایر ویژگی های بازار مورد توجه قرار می دهند. در تحقیق نسبتاً جامعی که توسط دالسنیوس ( ۲۰۰۷) با عنوان "تأثیرات نقدشوندگی بازار سهام بر رشد:تئوری و تجربی" با استفاده از یک نمونه متشکل از داده های کشورهای پیشرفته و در حال توسعه انجام شده است،
اهمیت نقدشوندگی بازار سهام در رشد اقتصادی کشورها مورد آزمون و تأیید قرار گرفته است. از این لحاظ می توان گفت اهمیت اصلی نقدشوندگی از آن جهت است که مهم ترین شاخصه توسعه بازار سرمایه را تشکیل می دهد. یکی از مهم ترین کارکردهای بازارهای سرمایه ایجاد و حفظ قابلیت نقدشوندگی انواع دارایی های مالی و کاهش صرف ریسک نقدشوندگی این دارایی هاست. بازار سرمایه به موازات فراهم ساختن امکان تخصیص بهینه منابع، باید قابلیت نقدشوندگی دارایی های مالی و نزدیک ساختن ابزارهای بازار سرمایه به ابزارهای بازار پول را نیز ایجاد کند. هرچه درجه نقدشوندگی یک بازار بالاتر باشد جذابیت و رونق آن بالاتر خواهد بود. در صورتی که نقدشوندگی اوراق در بازار بالا باشد، سرمایه گذاران می توانند اوراق بهادار خود را به سهولت و با قیمت منصفانه معامله کنند. لیکن در صورت پایین بودن میزان نقدشوندگی اوراق موجود در بازار، انجام معامله بر روی اوراق بهادار به دشواری صورت می پذیرد.
در چنین شرایطی، سرمایه گذاری که مایل به فروش اوراق بهادار تحت مالکیت خود باشد، به سادگی قادر به یافتن خریداری که آماده خرید اوراق باشد نخواهد بود. در واقع بالا بودن درجه نقدشوندگی، کارآیی اطلاعاتی و تخصیصی بازار سرمایه را ارتقا می دهد. به این ترتیب، از مهم ترین کارکردهای بازار ثانویه علاوه بر ایجاد ساز و کاری برای کمک به تعیین قیمت عادلانه اوراق بهادار، کمک به تشکیل بستری برای معامله سریع، آسان و کم هزینه این اوراق است. بازارهای ثانویه به منظور افزایش قابلیت نقدشوندگی اوراق بهادار برای سرمایه گذاران ایجاد می شوند تا اوراق را به دارایی های نقدشونده تبدیل کرده و در نتیجه اطمینان بیشتری نسبت به دستیابی سریع به وجه نقد حاصل نمایند. افراد در سرمایه گذاری های خود خواهان گزینه ای هستند که همواره بتوانند به عنوان پشتوانه نقدی خود به آن بنگرند. خریداری یک سهم و نبود امکان تبدیل آن به وجه نقد، به طور قطع انگیزه سرمایه گذاری را در آن سهم کاهش می دهد. از سوی دیگر افراد را به فکر سرمایه گذاری در سایر زمینه ها یا سایر بازارها می اندازد. برای اینکه یک دارایی از نقدشوندگی برخوردار باشد، وجود یک بازار نقدشونده برای آن دارایی ضروری است.
فهرست مطالب
۲- ۱ مقدمه 11
۲-۲ تعریف نقدشوندگی 11
۲-۳ دلایل اهمیت نقدشوندگی 13
۲-۳-۱ اهمیت نقدشوندگی در رشدو توسعه بازار 14
۲-۳-۲ نقدشوندگی معیاری برای ارزیابی ریسک 15
۲-۳-۳ تاثیر نقدشوندگی بر هزینه سرمایه 15
۲-۳-۴ نقدشوندگی عامل بهبود عملکرد شرکتها و کل اقتصاد 16
۲-۳-۵ نقدشوندگی اوراق بهادار عامل مورد توجه در مدیریت سبد 16
۲-۳-۶ تاثیر نقدشوندگی بازار بر بازده سهام 17
۲-۳-۷ کاربرد نقدشوندگی در قیمت گذاری دارایی ها 17
۲-۳-۸ تاثیر نقدشوندگی در نوآوری های توسعه ای بازار سرمایه 18
۲-۴ معیارهای متداول سنجش نقدشوندگی 19
۲-۵ اقدامات لازم جهت افزایش نقدشوندگی بازار 21
2-6 مفهوم جهش برای نقدشوندگی 22
۲-۷ شاخص های اندازه گیری نقدشوندگی 22
۲-۸ میزان سهام شناور آزاد 26
۲- ۹ ریسک نقدشوندگی 31
۲-۱۰ بازده سهام 33
۲-۱۱ بازده تحقق یافته در مقابل بازده مورد انتظار 34
۲-۱۱-۱ بازده تحقق یافته 34
۲-۱۱-۲ بازده مورد انتظار 34
۲-۱۲ اجزای بازده 34
۲-۱۲-۱ سود دریافتی 34
۲-۱۲-۲ سود (زیان) سرمایه 35
۲-۱۳ بازده غیرعادی سهام 36
۲-۱۴ ریسک 39
۲-۱۴-۱ اندازه گیری ریسک 40
۲-۱۴-۲ منابع ریسک 40
۲-۱۵ انواع ریسک 42
۲-۱۵-۱رابطه ریسک وبازده 42
۲-۱۶ مجموعه سرمایه گذاری 43
۲-۱۷ ریسک مجموعه سرمایه گذاری 43
۲-۱۸ تئوری پرتفولیو 44
۲-۱۹ پیشینه تحقیق 45
۲-۱۹-۱ تحقیقات خارجی 45
۲-۱۹-۲ تحقیقات داخلی 48
منابع:
منابع فارسی
منابع لاتین
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت