بررسی ابعاد ۵ گانه سازمان یادگیرنده در سازمان آموزش پرورش
بررسی ابعاد ۵ گانه سازمان یادگیرنده در سازمان آموزش پرورش
هدف از این پایان نامه بررسی ابعاد ۵ گانه سازمان یادگیرنده در سازمان آموزش پرورش می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۵۹ |
حجم | ۲۳۹ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
سازمان یادگیرنده موجب تقویت ارتباطات بین همهی کارکنان میشود. افراداطلاعات را مبادله میکنند و در هرکجا امکان پذیرباشد، میکوشند به این اندیشه ها یا عقیدهها جامهی عمل بپوشانند. روزگاری که مدیران دادهها را برای خودشان جمع آوری میکردند تا بدان وسیله تصمیماتی بگیرند، به سرآمده است و امروز روز حاکمیت سازمانهای یادگیرنده است. (دفت، ١٣٨۶، ص ۶٠٧) . دراین پایان نامه بررسی ابعاد ۵ گانه سازمان یادگیرنده در سازمان آموزش پرورش مورد بحث قرار می گیرد.
روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش ازنوع توصیفی، پیمایشی بوده است که بر مبنای هدف پژوهش از نوع کاربردی است. روش و ابزارجمعآوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانهای و میدانی بوده است که در مرحلهی میدانی، ازیک پرسشنامهی محقق ساخته جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. مولفههای این پرسشنامه به صورت پاسخ بسته میباشد و براساس مقیاس پنج درجهای لیکرت از خیلی کم تا خیلی زیاد تنظیم شده است. روایی پرسشنامه بعد از مطالعه توسط اساتید راهنما و مشاور مورد تا یید قرارگرفت. پایایی پرسشنامه با اجرا برروی ١۵تن ازاعضای نمونه و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ٩/٨٧/. بدست آمده است.
جامعهی آماری در این پژوهش شامل تمام کارکنان ادارهی آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر با مدرک تحصیلی فوق دیپلم و بالاتر دارند میباشد که مشتمل بر٨۵ نفراست. نمونهی تحقیق با استفاده از جدول مورگان ٧۶ نفربدست آمد که با روش نمونه گیری تصادفی ساده ازمیان اعضای جامعه انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده نیز از آمارتوصیفی و آمار استنباطی استفاده شده که توسط نرم افزار SPSS انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد که اداره آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر، تا حد زیادی از ابعاد سازمان یادگیرنده (مبادلهی اطلاعات، فرهنگ قوی، رهبرمتفکر، آرمان مشترک و قابلیت فردی) برخوردار است. همچنین یافتههای جانبی پژوهش نشان داد که بین پاسخ اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه (در مورد میزان برخورداری اداره آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر از ابعاد سازمان یادگیرنده) و متغیرهای تعدیل کنندهی پژوهش که متشکل از میزان تحصیلات، سابقهی خدمت، شاخهی اداری، جنسیت و سن میباشند، تفاوت معنیداری وجود ندارد.
فهرست مطالب
چکیده پژوهش
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه ۳
بیان مسئله ۴
مبانی و چهارچوب نظری تحقیق ۵
اهداف تحقیق ۷
سوالات تحقیق ۷
تعاریف نظری متغیرها ۸
تعاریف عملیاتی متغیرها ۹
جنبهی نوآوری وجدید بودن تحقیق ۱۰
اهداف کاربردی واستفاده کنندگان ازنتایج پایاننامه ۱۱
فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه پژوهش
مقدمه ۱۳
بخش اول: سازمان
تعریف سازمان ۱۵
ماکس وبر ۱۵
استیفن رابینز ۱۶
تعریف مفهومی ۱۷
انواع سازمان ۱۸
اتزیونی ۲۰
مینتزبرگ ۲۱
طبقه بندی سازمانها برمبنای تئوری وعمل ۲۲
تئوری سازمان ۲۲
استیفن رابینز ۲۵
ریچارد دفت ۲۷
ساختارسازمانی ۲۸
ابعاد سازمانی ۲۹
انواع ساختارنظری سازمانی ۳۰
انواع ساختارعملی سازمانی ۳۱
سازمانهای افقی ۳۳
تیمهای خودگردان ۳۴
ساختارشبکهای پویا ۳۵
بخش دوم: یادگیری
تعریف یادگیری ۳۸
نظریههای یادگیری ۴۰
تفاوت بین یادگیری و آموزش ۴۱
انواع سازمان ازنظر توجه به یادگبری وعمل ۴۲
یادگیری سازمانی ۴۴
ضرورت یادگیری سازمانی ۴۵
انواع یادگیری سازمانی ۴۶
الف- یادگیری تک حلقهای، دوحلقهای، سه حلقهای ۴۷
ب- ادگیری انطباقی، پیش گیرانه، عملی ۴۹
ج- انواع یادگیری ازدیدگاه شاین ۵۰
سطوح یادگیری سازمانی ۵۱
فرایند یادگیری سازمانی ۵۲
مهارتهای یادگیری سازمانی ۵۳
تفاوت یادگیری سازمانی وسازمان یادگیرنده ۵۴
بخش سوم: سازمان یادگیرنده
تعریف سازمان یادگیرنده ۵۷
سازمان یادگیرنده ازدیدگاه پیترسنج ۵۸
سازمان یادگیرنده ازدیدگاه ریچارد دفت ۶۷
سازمان یادگیرنده ازدیگاه مایکل مارکوارت ۷۲
۱- مدل سیستمی سازمان یادگیرنده ۷۲
۲- پروانه نمونهی یک سازمان یادگیرنده ۷۶
روند نبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده ۷۷
سازمان یادگیرندهی زایشی وانطباقی ۸۱
مولفههای استراتژیک سازمان یادگیرنده ۸۳
اهداف سازمان یادگیرنده ۸۵
تفاوت سازمانهای سنتی با سازمانهای یادگیرنده ۸۵
بخش چهارم:
پژوهشهای انجام شده در ایران ۸۷
پژوهشهای انجام شده در خارج از ایران ۹۰
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه ۹۴
روش تحقیق ۹۵
جامعه، نمونه و روش نمونهگیری پژوهش ۹۵
روش و ابزارجمعآوری اطلاعات ۹۶
روایی و اعتبارپرسشنامه ۹۸
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۹۸
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
مقدمه ۱۰۱
ارائهی یافتهها براساس آمار توصیفی ۱۰۲
الف- توصیف اطلاعات آماری گروه نمونه ۱۰۲
ب- تجزیه وتحلیل آماری سوالات پژوهش ۱۰۷
تجزیه وتحلیل استنباطی سوالات پژوهش ۱۱۴
بررسی معنیدار بودن تفاوت بین پاسخ اعضای گروه نمونه به گویههای پرسشنامه برحسب
مشخصههای فردی با استفاده ازآزمون تحلیل واریانس یک راهه ۱۲۰
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
مقدمه ۱۲۶
خلاصه یافتههای پژوهش ۱۲۶
خلاصهی یافتههای سوالات پژوهش ۱۲۷
بحث و نتیجهگیری . ۱۳۴
پیشنهادها ۱۳۸
پیشنهادات اجرایی ۱۳۸
پیشنهادات پژوهشی ۱۴۰
محدودیتهای پژوهش ۱۴۱
فهرست منابع ۱۴۳
منابع فارسی ۱۴۳
منابع انگلیسی ۱۴۶
پیوست ۱۴۷
فهرست جداول
جدول ٢-١: نوعشناسی روابط اطاعت ۲۰
جدول ٢-٢: چهاردیدگاه استنلی و ون دو ون دربارهی تئوری سازمان ۲۴
جدول ٢-٣: طبقهبندی تئوریهای سازمان براساس روند تاریخی شکلگیری آنها ۲۵
جدول ٢-۴: ابعاد نظری تئوری سازمان ۲۶
جدول ٢-۵: مقایسهی الگوی سازمانی نوگرا و پسانوگرا ۲۸
جدول ٢-۶: رابطهی بین متغیرهای محتوایی و ساختار ۳۱
جدول ٢-٧: انواع ساختارسازمانی با توجه به متغیرهای ساختاری ۳۱
جدول ٢-٨: ساختارسازمانی براساس نظریات مینتزبرگ و مقایسهی آن با ابعاد ساختار ۳۲
جدول ٢-٩: تفاوت یادگیری و آموزش ۴۱
جدول ٢-١٠: تفاوت ویژگیهای یادگیری و آموزش ۴۲
جدول ٢-١١: طبقه بندی انواع سازمان ۴۳
جدول ٢-١٢: تفاوت بین یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده ۵۶
جدول ٢-١٣: ویژگیهای سازمان یادگیرندهی زایشی و انطباقی ۸۲
جدول ٢-١۴: تفاوت سازمان یادگیرنده با سازمان سنتی ۸۷
جدول ٢-١۵: ویژگیهای سازمان یادگیرنده به دست آمده از تحقیق زارعی متین ۸۸
جدول ٣-١: حجم جامعه و نمونهی مورد بررسی پژوهش ۹۶
جدول ٣-٢: تعداد و شمارهی سوالات مربوط به ابعاد سازمان یادگیرنده ۹۷
جدول ۴-١: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب جنسیت ۱۰۲
جدول ۴-٢: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب میزان تحصیلات ۱۰۳
جدول ۴-٣: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سابقهی خدمت ۱۰۴
جدول ۴-۴: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب شاخهی اداری ۱۰۵
جدول ۴-۵: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سن ۱۰۶
جدول ۴-۶: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد مبادلهی اطلاعات براساس
نتایج بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ۱۰۷
جدول ۴-٧: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد فرهنگ قوی براساس نتایج
بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ۱۰۹
جدول ۴-٨: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد رهبر متفکربراساس نتایج
بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ۱۱۰
جدول ۴-٩: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد قابلیت فردی براساس نتایج
بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ۱۱۱
جدول ۴-١٠: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد آرمان مشترک براساس
نتایج بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ۱۱۳
جدول ۴-١١: نتایج آزمون T درمورد سوال اصلی پژوهش ۱۱۴
جدول ۴-١٢: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی اول پژوهش ۱۱۵
جدول ۴-١٣: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی دوم پژوهش ۱۱۶
جدول ۴-١۴: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی سوم پژوهش ۱۱۷
جدول ۴-١۵: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی چهارم پژوهش . ۱۱۸
جدول ۴-١۶: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی پنجم پژوهش ۱۱۹
جدول ۴-١٧: توزیع فراوانی، میانگین وانحراف استاندارد مربوط به بعد جنسیت ۱۲۰
جدول ۴-١٨: نتایج تحلیل واریانس یک راهه در مورد بررسی رابطهی بین جنسیت و پاسخ
اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه ۱۲۰
جدول ۴-١٩: توزیع فراوانی، میانگین وانحراف استاندارد مربوط به بعد میزان تحصیلات ۱۲۱
جدول ۴-٢٠: نتایج تحلیل واریانس یک راهه درمورد بررسی رابطهی بین میزان تحصیلات و
پاسخ اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه ۱۲۱
جدول ۴-٢١: توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد مربوط به بعد سابقهی خدمت ۱۲۲
جدول ۴-٢٢: نتایج تحلیل واریانس یک راهه در مورد بررسی رابطهی بین سابقهی خدمت و
پاسخ اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه ۱۲۲
جدول ۴-٢٣: توزیع فراوانی، میانگین وانحراف استاندارد مربوط به بعد سن ۱۲۳
جدول ۴-٢۴: نتایج تحلیل واریانس یک راهه درمورد بررسی رابطهی بین سن و پاسخ اعضای
نمونه به سوالات پرسشنامه ۱۲۳
جدول ۴-٢۵: توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد مربوط به بعد شاخهی اداری ۱۲۴
جدول ۴-٢۶: نتایج تحلیل واریانس یک راهه در مورد بررسی رابطهی بین شاخهی اداری و
پاسخ اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه ۱۲۴
فهرست نمودارها
نمودار ۴-١: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب جنسیت ۱۰۲
نمودار ۴-٢: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب میزان تحصیلات ۱۰۳
نمودار ۴-۳: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سابقهی خدمت ۱۰۴
نمودار ۴-۴: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب شاخهی اداری ۱۰۵
نمودار ۴-۵: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سن ۱۰۶
فهرست اشکال
شکل ٢-١: تعامل ابعاد محتوایی و ساختاری سازمان ۳۰
شکل ٢-٢: ساختارشبکهای پویا ۳۶
شکل ۲-۳: ارتباط بین یادگیری تک حلقهای و دو حلقهای ۴۸
شکل ٢-۴: یادگیری سه حلقهای ۴۹
شکل ٢-۵: اصول سازمان یادگیرنده ازدیدگاه سنج ۵۹
شکل ٢-۶: مدل سیستمی سازمان یادگیرنده ۷۳
شکل ٢- ۷: زیرسیستم یادگیری ۷۳
شکل ٢-۸: زیرسیستم سازمان ۷۴
شکل ٢-۹: زیرسیستم افراد ۷۴
شکل ٢-۱۰: زیرسیستم دانش ۷۵
شکل ٢-١۱: زیرسیستم فن آوری ۷۵
شکل ٢-١۲: مراحل تبدیل شدن سازمان یک سازمان یادگیرنده ۷۸
شکل ٢-١۳: الگوی ایجاد سازمان یادگیرنده ۸۰
شکل ٢-١۴: مقایسهی جریان یادگیری درسازمان یادگیرنده و سازمان سنتی ۸۵
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت