فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی
فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی
فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی با موضوع بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و پیاده سازی نظام مدیریت دانش در ستاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۰۶ |
حجم | ۳۵۳ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
فرهنگ سازمانی، نظامی زنده است که خود را در قالب رفتاری که افراد سازمان از خود نشان میدهند، نحوهای که میاندیشند، احساس میکنند و شیوهای که با یکدیگر رفتار میکنند، نشان میدهد (Argryis, 1987) . مدیریت دانش، فرآیندی است که بهواسطه آن سازمانها در زمینه یادگیری (درونی کردن دانش) کدگذاری دانش (بیرونی کردن دانش) و توزیع و انتقال دانش، مهارتهایی را کسب میکنند .
در خصوص تاثیراتی که کنترل بهعنوان یکی از مؤلفههای فرهنگ سازمانی بر بهکارگیری مدیریت دانش خواهد گذاشت و از آنجایی که میزان میانگین سوالهای مرتبط با این شاخصها بیشتر از حد انتظار بوده و هم چنین یک رابطه مثبت بین کنترل با بهکارگیری مدیریت دانش وجود دارد، باید به این نکته توجه کرد که نمودار کنترل یک نمودار (U) شکل میباشد. این بدان معنی است که کنترل یک حد مشخصی دارد و همانطور که عدم کنترل و نظارت میتواند اثرات مخربی بر کار یگان بگذارد، وجود کنترل شدید نیز میتوان کارها را مختل نموده و باعث عدم انجام صحیح و بهموقع کارها شود. به همین منظور باید همواره کنترل در سازمان در حدی باشد که به انجام امور کارها در سازمان اثر منفی نگذارد. یکی از راههایی که میتوان کنترل را کاهش داد، تفویض اختیار و واگذاری کارها به زیر دستان است که این خود باعث افزایش روحیه کارکنان میشود و این حس در آنها بهوجود میآید که در سازمان خود تاثیر گذار بوده و تمام توان خود را بهمنظور هرچه بهتر کار و فعالیت مورد نظر انجام میدهند.
در خصوص تاثیراتی که یکپارچگی بهعنوان یکی از مؤلفههای فرهنگ سازمانی بر بهکارگیری مدیریت دانش خواهد گذاشت و از آنجایی که میزان میانگین سوالهای مرتبط با این شاخصها بیشتر از حد انتظار بوده و هم چنین یک رابطه مثبت بین کنترل با بهکارگیری مدیریت دانش وجود دارد، به منظور افزایش بهکارگیری مدیریت دانش در بین کارکنان، باید یکپارچگی و هماهنگی بین کارکنان بهوجود آورد و این تنها از طریق برابری و عدم تفاوت در دیدگاهها نسبت به کارکنان بهوجود میآید. در واقع مدیران نباید ضوابط را بر روابط ترجیح داده و همواره باید براساس شایستگسهای کارکنان آنها را مورد تشویق و تنبیه قرار دهند.
فهرست
فصل دوم
بخش اول
۲-۱ فرهنگ سازمانی
۲-۱-۱ مقدمه 16
۲-۱-۲ منشأ و چگونگی شکلگیری فرهنگ سازمانی 17
۲-۱-۳ تعریف مفهومی فرهنگ سازمانی 18
۲-۱-۴ انواع فرهنگ سازمانی 22
۲-۱-۵ ابعاد فرهنگ سازمانی 24
۲-۱-۶ مدلهای فرهنگ سازمانی 27
۲-۱-۶-۱ فرهنگ سازمانی از دیدگاه هافستد 27
۲-۱-۶-۲ فرهنگ سازمانی از دیدگاه شاین 28
۲-۱-۶-۳ فرهنگ سازمانی از دیدگاه هرسی- بلانچارد 28
۲-۱-۶-۴ فرهنگ سازمانی از دیدگاه کویین 29
۲-۱-۶-۵ فرهنگ سازمانی از دیدگاه دنیسون 29
۲-۱-۷ عوامل سازمانی تأثیرگذار بر فرهنگ سازمانی 34
۲-۱-۸ مدیریت فرهنگ سازمانی 35
۲-۱-۹ فرهنگ در سازمانهای قدرتمدار 37
۲-۱-۱۰ تحقیقات انجام شده در رابطه با فرهنگ سازمانی 39
بخش دوم
۲-۲ مدیریت دانش
۲-۲-۱ مقدمه 42
۲-۲-۲ تعاریف مفهوم داده، اطلاعات، دانش 43
۲-۲-۲-۱ مفهوم داده 43
۲-۲-۲-۲ مفهوم اطلاعات 44
۲-۲-۲-۳ مفهوم دانش 44
۲-۲-۳ طبقهبندی انواع دانش 45
۲-۲-۳-۱ دانش از نظر نوناکا 46
۲-۲-۳-۲ دانش از نظر جورنا 46
۲-۲-۳-۳ دانش از نظر ماشلوپ 47
۲-۲-۳-۴ دانش از نظر لیدنر 48
۲-۲-۴ عناصر و ویژگیهای دانش 48
۲-۲-۴-۱ عناصر دانش 49
۲-۲-۴-۲ ویژگیهای دانش 50
۲-۲-۵ دانش آفرینی در سازمان 53
۲-۲-۶ تعریف مفهومی مدیریت دانش 56
۲-۲-۷ منشأ و چگونگی شکلگیری مدیریت دانش 57
۲-۲-۸ اصول مدیریت دانش 61
۲-۲-۹ اهداف مدیریت دانش 63
۲-۲-۱۰ تئوریهای مدیریت دانش 64
۲-۲-۱۰-۱ تئوریهای مدیریت دانش جامع 64
۲-۲-۱۰-۲ تئوریهای مدیریت دانش تیمی 66
۲-۲-۱۰-۳ تئوریهای مدیریت دانش جامعهگرا 67
۲-۲-۱۱ مؤلفههای مدیریت دانش 68
۲-۲-۱۲ مدلهای مدیریت دانش 69
۲-۲-۱۲-۱مدل بویست 71
۲-۲-۱۲-۲ مدل شش بعدی 72
۲-۲-۱۲-۳ مدل نوناکا 73
۲-۲-۱۲-۴ مدل رن جانسون 76
۲-۲-۱۴-۵ مدل استیوهالس 77
۲-۲-۱۳ موانع مدیریت دانش 79
۲-۲-۱۴ تحقیقات انجام شده در ارتباط با مدیریت دانش 82
۲-۲-۱۴-۱ پژوهش گلد 82
۲-۲-۱۴-۲ پژوهش موهرمان 83
۲-۲-۱۴-۳ پژوهش ریگانز و مک اویلی 84
بخش سوم
۲-۳ نیروی دریایی ج. ا. ا
۲-۳-۱ مقدمه 86
۲-۳-۲ نیروی دریایی ج. ا. ا 87
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت