مبانی نظری و پیشینه تحقیق ساختار سازمانی ۲
مبانی نظری و پیشینه تحقیق ساختار سازمانی ۲
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ساختار سازمانی بصورت جامع و کامل در قالب ۵۰ صفحه برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۵۰ |
حجم | ۱۵۵ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش در مورد ساختار سازمانی
ساختار سازمانی چهارچوب روابط حاکم بر مشاغل، سیستم ها و فرایندهای عملیاتی و افراد و گروه هایی است کــه بــرای نیل به هــدف تـلاش می کنند (بارنی و گریفین ،۱۹۹۲). آن مجموعه راه هایی است که کار را به وظایف مشخص تقسیم می کند و هماهنگی میان آنها را فراهم می کند (مینتزبرگ ،۱۹۷۹). ساختــار، توزیــع قــدرت در سازمان را نشــان می دهد و صرفاً یک ساز وکار هماهنگی نیست بلکه فرایندهای سازمانی را تحت تأثیر قرار می دهد. ساختار سازمانی به الگوهای روابط درونی سازمان، اختیــار و ارتباطات دلالت دارد (فردریکسون ،۱۹۸۶) و روابط گزارش دهی، کانال های ارتباط رسمی، تعیین مسؤولیت و تفویض اختیار تصمیم گیری را روشن میسازد (هادج و آنتونی ،۱۹۹۱).
بـه وسیله ساختار سازمانی، عملیات و فـعالیت های داخل سازمان، آرایش می یابد و خطوط مسئولیت واختیار مشخص می شود. ساختار به مدیران نشان میدهد که مسؤول سرپرستی چه کسانی هستند و به کارکنان، مدیرانی را می شناساند که از آنها آموزش و دستور می گیرند. کمک به جریان اطلاعات نـیز از تسهیـلاتی اسـت که ساختار برای سـازمان فراهـم مـی کنـد (آرنولد و فلدمن ،۱۹۸۶). ساخـــتار ســازمانی بــاید تــوان تسریـع و تسهــیل تصمیم گیری، واکنش مناسب نسبت به محیط و حل تعارضات بین واحدها را داشته باشد. ارتباط بین ارکان اصلی سازمان و هماهنگی بین فعالیت های آن و بیان ارتباطات درون سازمانی از نظر گزارش دهی و گزارش گیری از وظایف ساختار سازمانی است (دافت ،۱۹۹۱).
اگرچه مفهوم ساختار سازمانی یک حقیقت است و بر هر کسی در ســازمــان اثـر می گذارد و همه به نوعی با آن سروکار دارند، ولی کم و بیش مفهومی انتزاعی است (کاست و روزنزوییج ،۱۹۸۵). سنگ زیرین ساختار، نقش های افراد در سازمان و الگوی روابط میان نقش ها، ساختار سازمانی را شکل می دهد، بنابرایــن ساخــتــار را می توان انتظارات موجود از هر نقش و ارتباط میان آن ها دانست. این نقش ها اغلب بوسیله شرح پست ها و شرح شغل ها و اسناد مکتوب که حوزه مسؤلیت و دامنه فعالیت هر شغل را مشخص می کنند، جنبه قانونی می یابد (دنیک و روبی ،۱۹۸۶، به نقل از منوریان و عسگری، ۱۳۹۲).
فهرست مطالب
مقدمه ۱۷
۲-۱) ساختار سازمانی ۱۸
۲-۲) ابعاد ساختار سازمانی ۱۹
۲-۲-۱) پیچیدگی ۲۰
۲-۲-۱-۱) تفکیک افقی ۲۰
۲-۲-۱-۲) تفکیک عمودی ۲۱
۲-۲-۱-۳) تفکیک جغرافیایی ۲۱
۲-۲-۲) رسمیت ۲۲
۲-۲-۳) تمرکز ۲۳
۲-۳) تعیین کننده های ساختار ۲۴
۲-۳-۱) استراتژی ۲۴
۲-۳-۲) اندازه سازمان ۲۵
۲-۳-۳) تکنولوژی ۲۵
۲-۳-۴) محیط ۲۶
۲-۳-۵) قدرت – کنترل ۲۶
۲-۴)انواع سازماندهی ۲۶
۲-۴-۱) سازماندهی بر مبنای وظیفه ۲۶
۲-۴-۲)سازماندهی بر مبنای محصول ۲۷
۲-۴-۳) سازماندهی بر مبنای مشتری(ارباب رجوع) ۲۷
۲-۴-۴) سازماندهی بر مبنای ناحیه جغرافیایی ۲۸
۲-۴-۵) سازماندهی بر مبنای فرایند ۲۸
۲-۵) انواع ساختار سازمانی ۲۸
۲-۵-۱) ساختار مکانیکی ۲۹
۲-۵-۲)ساختارهای ارگانیکی ۲۹
۲-۱۶) ادبیات تحقیق
۲-۱۶-۱) تحقیقات صورت گرفته در داخل کشور
۲-۱۶-۲)تحقیقات صورت گرفته در خارج کشور
منابع
قوانین ارسال دیدگاه در سایت